Author |
Topic |
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 18:05:14
|
Håll i er nu, här är något jag hittade på Teknikens världs hemsida för 2 dagar sedan. Nya E-klass, premiär under året. Bilen är lika stor, lika tung och lika snabb. Kika på förbrukningssiffrorna. På långfärd skulle jag köra under halvlitern!
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 18:11:33
|
Man kan faktiskt inte bli annat än imponerad av kombinationen 1.7 ton tjänstevikt, 0-100km/h på 7.4 sek (aut) och blandad förbrukning 0.6
edit:en siffra fel |
Artphotography |
Edited by - Burmäster on 2009/01/08 18:14:44 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 18:22:15
|
Du vet min skåpbil/brödbil....Volvo Malmö bjöd 20 000 vid köp av V70, Mazda Svedala bjöd 24 000 vid köp av Mazda 6, VW Lund bjöd 30 000 vid köp av Tiguan, Citroen Lund bjöd 75 000..... |
Artphotography |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 18:54:20
|
Jo, fast jag förlorar en och annan kund på samma idé. Man tar in ett märke till Sverige, sätter en fiktiv (och hög) prislista och ger kunderna fruktansvärt bra betalt i inbytena... Fast det gäller säkert inte Citroen
Om man reflekterar allvarligt över en XC 60. Kan man ha en bil som är... brunmetallic (eller brons nånting som de kallar den) |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 20:28:36
|
Tycker den bronzmetallicen är snyggare i verkligheten än på bild. Personligen går silver bort för det är trist (7 av 10 = silver), svart går bort för den är omöjlig att hålla ren, så bronzen hade funnits på min kortlista.
edit: däremot är jag väldigt anti dubbelfärgade stolar det är fult som stryk i mina ögon. |
Artphotography |
Edited by - Burmäster on 2009/01/08 20:30:12 |
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 21:21:11
|
Första gången jag såg en XC60 live var för några veckor sedan hos en Volvohandlare, den stod i skyltfönstret och ville inte starta trots första hjälpen med startkablar...
Första intrycket säger allt, sägs det ju? |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 21:22:36
|
Angående fram- kontra bakhjulsdrift: Enda fördelen med framhjuldrift är produktionsekonomi, sen har man lurat i kunderna att det skulle ha andra fördelar. Mycket billigare att skruva dit ett färdigt paket med motor och kraftöverföring än att bygga en konstruktion med kardan och bakaxel med drivning. Visst kan en framhjulsdriven bil med lite mer tyngd på drivhjulen komma loss lite lättare ur en snödriva, men i övrigt är det bättre att skilja på styrning och drivning; precis som Sladd själv är inne på. Riktigt byggda bilar har dessutom en jämn viktfördelning mellan axlarna, för bästa köregenskaper. Det är ingen slump att de två tillverkare som bygger de bästa och dyraste bilarna har bakhjulsdrift. Framhjulsdrift är bara ett komplement.
När det gäller själva frågan i tråden har jag inte så mycket att komma med, sålde min senaste MB (en E300TD -96 W124) våren 2006 efter ha åkt MB i 20 år. Åkte tjänste SAAB 9-5 ett år innan jag bytte jobb och köpte privat bil igen. P.g.a. de problem som nämnts här blev det ingen MB utan en BMW 530dAMT -02. Jättetrevlig bil att köra och så, men den har inte varit felfri den heller. Vet inte vad det blir nästa gång, E61 eller W211? jag tycker nog att W211 är snyggare, i synnerhet invändigt; och det är ju där jag sitter!
Enligt de uppgifter jag har ska rostskyddet vara OK fr.o.m. 2007. |
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
Rob
Member
242 Posts |
Posted - 2009/01/09 : 09:35:13
|
Jag körde en E220cdi-08 med automat på autobahn ifjol och det var en upplevelse. En underbar färdvagn.
Jag rekomenderar "Elegance" framför "Avantgarde" på svensk underlag. Stora fälgar med gummiband och en sättning för banan är inget för svenska vägar. Obekvämt, stötigt och högljutt.
De fyra senaste bilarna för mig har varit från Benz och de två sista "Avantgarde", den sista med sportpaket också. Men skulle jag köpa en till så skulle jag sikta in mig på en "Elegance".
Lycka till med ditt köp.
/Pelle |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2009/01/10 : 19:06:52
|
Sladd!
En tanke bara. OM du skulle hitta en begagnad Merca, som är fyrhjulsdriven och har automatväxel. Du kunde spara en ansenlig summa pengar. För vad är ett par år i ett liv av en Mercedes? Fy sjutton, då får du en bil som är precis inkörd för ett hyfsad pris, och i bästa fall med en del garantier kvar.
Tro mig, Volvo är ingen bil för dig. Den är inte särskild svensk längre. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/10 : 20:18:08
|
Nu har offerterna börjat ramla in.
Volvo bjuder 160 för min bil
Mercedes 225
BMW 259...
Om man gör en kalkyl innefattande allt, dvs försäkring, service, förmånsvärden, leasingkostnader och drift är en ny 520 diesel Touring överlägset billigare (om vi tar med skillnaden i inbyte enligt ovan) än Volvo V70, Nya XC 60 och 6 månader gamla Mercedes 220 CDI...
Så just nu lutar det år en basutrustad ny BMW 520D Touring.
0,52 i BLANDAD förbrukning 177 Hk duger till vardags och milmätarn på noll igen.
Fast så var det där med komforten. 16" hjul är standard vilket ger bättre komfort. Bort med Run Flat-eländet såklart. Nuförtiden har alla BMW elektrisk servostyrning vilket är vilsammare. Nackdelen kan vara standarstolen...
Hm, kanske skall upp och prova Mercan i alla fall...
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2009/01/10 : 21:58:15
|
Sladd!
Det är helt sjukt om det skiljer nästan 100 000 kronor mellan Volvo och BMW i inbyte. Det kräver sin man att i det läge ändå välja en Volvo!
Tänk på att du kan alltid köpa en Recaro-stol! Några tiotusen kan vara värt för en rygg i prima skick! Och tänk att den håller säkert lika länge som bilen. Så om man dividerar kostnaden per dag, är det inte så farligt.
Det går inte neka att det är något visst med en Mercedes! BMW har tappat otroligt mycket på utseendet på senare år, om ni frågar mig. Köregenskaper är jag fel man att svara på. |
Edited by - pick-me-up on 2009/01/10 22:02:51 |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2009/01/10 : 21:58:50
|
Klar du ska, merca ligger varmt om hjärtat och gubbe är jag inte. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/01/10 : 22:21:55
|
quote: Tänk på att du kan alltid köpa en Recaro-stol!
Bra skämt. Hade det varit frågan om en Ford Sierra så visst...
Du har nog missat att bilarna numera är rullande datorcentraler. Vill man ha grava problem och dyra notor från datornörden på verkstaden så kan det nog vara ett bra drag förstås. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2009/01/11 : 00:00:21
|
Merca hade tidigare något som i utrustningslistan kallades för Ortopediska stolar som var bra för dom som behövde en bekvämare och mer ergonomisk förarstol. Vet inte om detta finns kvar idag? Komforten är A och O på denna typ av bilar. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2009/01/11 : 01:09:42
|
Mey, om du bara visste vad man kan kosta på Mercedes-stolarna med optioner nuförtiden. De ortopediska stolarna finns i vidareutvecklad version med dynamiska kurvkramare. Massagefunktion är ett ytterligare tillval, liksom perforerad skinnklädsel med ventilationsfläktar. Elinställningens minne följer dessutom bilnyckeln, om man är flera som använder bilen och har varsin nyckel.
Några verkar ha diverse fördomar om ålder och Mercedes, jag fattar inte varför. Jag köpte min första nya när jag var 35 år, en 190E 2,3 efter att ha tröttnat på GTI-bilarnas dåliga komfort. Nu behöver jag inte köra i tjänsten längre så jag har en beg. C32T AMG 2002 som rostar, men jag har köpt den billigt. Hittills är allt utom tak och baklucka omlackat på garanti och den är inte strulfri i övrigt heller, men en motsvarande Audi RS4 hade kostat minst 30% mer, haft sämre komfort och så är jag inbiten Mercedes-fan. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/11 : 09:57:27
|
Tack för input!
Jo, om man har fri budget så är det ingen konst att åka bra. Om ni tänker på Teliareklamen i jul med mannen som går in i en butik och frågar vad smycket kostar och expediten säger "23 900:- " och tänker på det långdragna hummande han presterar efteråt....
Samma hummande med helt tom blick skulle jag mötas av i kontoret om Ove fick vantarna på en faktura på en Mercedes för 600 000:- med kramande stolar. "Uhuummmmm"...
I rådande läge är det enbart möjligt att köpa loss E-klass som har rullat 3-10 månader som demobilar. Ingen av dem har annat än standardstol.
När det gäller ålder på bil så är vi som åker långt hänvisade till nyare bilar. Att komma med ett inbyte som gått 26 000 mil är ganska trist. Har man 13000 mil på mätaren kan näste köpare - som kanske kör 1500 mil per år - tänka att här finns det många år kvar (dessutom på en långfärdsbil) och på så sätt är bilen fortfarande intressant.
Ekonomiskt är det kanske tveksamt men det finns en faktor till som heter olycka och ytterligare en som heter strul. Båda kan kosta väldiga summor direkt och indirekt.
Det finns alltid en annan möjlighet och det är att sälja min bil rätt av och börja om från noll. En BMW 530D Touring 06/07med Advantage, Comfort, läder, dubbelxenon, komfortstolar och så en massa annat man inte tänker på längre. Nypris 480 nu halva priset. Svensksåld, fullservad och Tidy-behandlad, kom och köp
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2009/01/11 : 13:12:12
|
ztenlund!
Mina bilkunskaper i dag verkar vara lite rostiga ... Men så har jag inte ägt en endaste bil på snart 15 år. Har inget behov. I mitt fall blir det billigare att hyra en bil den dagen/dagar jag skulle behöva. Eller så kan man försöka muta sig in som en kattvakt när vänner åker på semester ... då får jag låna deras bil under tiden.
Förresten! Vet du vilken bil/bilar fick bäst resultat i Vi bilägares test om rostskydd? Annars måste jag plöja igenom varenda bil ... Fast Fiat, Renault, Citroën och Peugeot borde det inte vara, alla fall. Kanske var det ingen bil dom fick en femma? |
Edited by - pick-me-up on 2009/01/11 13:19:48 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2009/01/11 : 14:33:11
|
Sladd, Gör som regeringen säger så är problemet över. Ja, jag har en Merca åsså men det förlåter dom. Obs bara en.
Så här skulle det kunna se ut:
www.Volvocars.se http://www.volvocars.com/se/campaigns/MY09/XC60/Pages/XC60.aspx Skandinaviens bredaste sortiment Sveriges största Biltillverkare
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2009/01/11 15:06:12 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/11 : 15:05:23
|
Jojo, men nu har ju vi den ekonomiska realiteten också. Det är en smula skillnad på 160 och 259 i inbyte...
För övrigt har firman en Volvo och en SAAB redan förutom min tysk så den allmänna hedern är förhoppningsvis i behåll
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Topic |
|