Author |
Topic |
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
nahoj
Member
1542 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 19:15:43
|
XC70? Vi har den gamla och det var inga problem att åka ca 150 mil i sträck i somras genom Europa. Oerhört bekväm, men jag har hört att den nya har sämre säten. Och D5an är ju kanske inte den bästa dieslen är världen (ryktas dock om nya på G). |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 19:24:12
|
Volvo är förmodligen inget dumt val. Vad de gjort med utsidan på XC70 är dock något jag undrar över...
Körde V70 (04:a tror jag) långt också upp till Luleå non stop och det fungerade ju onekligen. Är det någon som har koll på om AWD-systemet fungerar nuförtiden? Förr krävdes det någon tiondels sekund och ett kvarts varv på bakhjulen innan diffen gick in och det hela skuttade och for och man kände när bakhjulen kom med. Hopplöst föråldrat.. . |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 19:27:14
|
De nya har mig veterligen Haldexkoppling, dvs inte den gamla usla viskokopplingen som tidigare plågade Volvobilarna. Viskokoppling var väl förvisso inget de var ensamma om och en del bilar har ju den lösningen fortfarande. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 19:28:24
|
Volvo gick över till Haldex typ 2005 eller något sådant. Vilken generation som sitter i de nya vet jag faktiskt inte, kanske nån annan som vet?
Tycker dock att vår XC70 med visko är betydligt trevligare att köra än vår gamla framhjulsdrivna V70 |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
Edited by - JonasY on 2009/01/07 19:33:40 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 19:33:20
|
Tredje tror jag. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 19:47:27
|
Har man levt med flera Subaru blir man kräsen. Har man också provkört BMW 5:ans suveräna X-drift kommer man ihåg V70:ns haldex som någon form av stenåldersmojäng. Poängen med 4-hjulsdrift är stabiliteten, att aldrig ens tappa greppet.
Det handlar ju såklart om hur snabbt systemet är om det inte ligger i permanent drift på alla 4 oavbrutet.
Säkert har Haldex hunnit ifatt, vore mystiskt annars
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 19:51:01
|
Haldex är i absoluta framkanten när det gäller fyrhjulsdrift. Körde du verkligen en V70 med Haldex? Det är enorm skillnad på Haldex som styrs elektroniskt och visko som styrs mekaniskt. Haldex används av bla Volkswagen, Audi och Porsche. Har aldrig hört något negativt om dem (iaf om man bortser de första generationerna). |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
Edited by - JonasY on 2009/01/07 19:51:57 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 20:09:47
|
Subaru har kört med samma drift sedan 80-talet och BMW har utklassat hela raden av Audi, Volvo, Subaru och VW och några fler i vintertester från förra vintern.
Jag minns att Teknikens Värld för flera år sedan åskådliggjorde Volvos fyrhjulsdrift med start i en sandig uppförsbacke och man kom - ingenstans... Det där ligger kvar i bakhuvudet så det är därför jag ställer frågan. Är dom ikapp?
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 20:20:17
|
Det är ju lite enklare att ha permanent fyrhjulsdrift...
Att BMW skulle ha skåpat ut konkurrenterna vad gäller framkomlighet håller jag inte med om. De har i vissa fall varit kraftigt bakhjulsdrivna med förhållandevis lite kraft på framhjulen vilket knappast gagnat framkomligheten. Jag har också något minne av att en BMW kom riktigt dåligt i ett test som Teknikens Värld gjorde. Kan det ha varit en 3-serie av förra generationen?
Volvobilar som inte kommer någonstans är ett klassiskt tecken på viskokoppling vilket inte har någonting gemensamt överhuvudtaget med Haldex teknik. Haldex är en aktiv, elektroniskt styrd koppling medan en viskokoppling bygger på att en olja ska bli varm och därmed ändra viskositet och dra med sig bakhjulen. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 20:23:34
|
Hi Fi Consult!
Har du provkört de större modellerna av Citroën? Jan Guillou körde på Citroën redan länge sen, och han skulle ha råd att köpa nästan vilken bil som helst.
Fast det behöver inte betyda så värst mycket, egentligen. Kör inte Ingvar Kamprad fortfarande en gammal Volvo? Men det var ju förstås några år sen det märket var svenskt. |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 20:28:29
|
Ja, dom ikapp och förbi så "simma lungt" den senaste genarationen av Haldex är introducerad: ( bara Volvo än så länge )Men det blir fler.
Varför inte prova en XC 60 ,då blir du såld lovar jag.
MVH Lech
|
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 20:32:13
|
Det där stämmer väl ändå inte? Det är väl ändå så att den senaste sitter i SAAB 9-3 XWD? |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 20:41:20
|
Lech: jag var faktiskt på Volvo i mellandagarna och skulle provköra en XC60. Den de hade ville de inte låna ut för provkörning och det kom fram efter en stund att det inte gick att öppna förardörren... Efter att jag lovat att jag har full förståelse för att problem kan uppkomma på nya bilar fick jag följa med ut och öppna förardörren från högersidan
Men den uppförde sig trevligt på vägen och man satt bra. Kvarstår den råmande ganska törstiga 5-cylindriga motorn och en prislapp på över 400 för en bil med ganska kort bagageutrymme...
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 20:43:08
|
En sådan har jag gått och beställt Leverans om en vecka.
Hur kunde det gå så långt att jag gick och handlade Citroen
Jo, den passade in på mina kriterier.
Vill ha fyrhjulsdrift och bra dragförmåga. C-Crosser får dra 2 ton och man ändrar mellan 2x4, 4x4 samt 4x4 med centraldiff bekvämt på ett vred, även under körning. Bilen är egentligen en Mitsubishi och tillverkas i Mitsubishis fabrik i Japan - av Japaner Bådar för färre fel än Citroen i allmänhet. Den har en mycket välbalanserad motor för bilen. En lyckad PSA motor på 2.2 liter, 160hk och viktigast...380Nm! Den går att snålköra på under 0.6 men drar i snitt 0.7, vilket är mycket bra för biltypen. Service var 2000:e mil, kamremsbyte först vid 16000 mil. Den är stor nog för hel familj på semester, finns t o m två extra säten gömda i skuffen ifall man ska åka 7 st en kortare tur. Citroen gav order om att ljudisolera extra, vilket gör att systerbilarna Peugoet 4007 och (originalet) Mitsubishi Outlander är bullrigare. Min bil har skinnklädsel, 18" fälgar, progressiv servostyrning etc etc för mindre pengar en V70 2.4D.
Tveksamheterna jag har är egentligen bara två. 1. Trots att det är Mitsu - hur bra håller den? 2. Andrahandsvärdet kommer bli uselt, men det råder jag bot på i skallen med att OM bilen är bra och håller, så kommer jag behålla den länge och då spelar det ingen roll! |
Artphotography |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 20:47:46
|
Jo, jag vet mycket väl att det har gått bra för BMW i vintertester å det senaste men de har ibland varit rätt dåliga också. Det är framför allt de senaste åren som det blivit någon ordning på vinteregenskaperna. Det testet jag tänker på tror jag efter att ha röjt runt är från 2002 men det verkar inte finnas tillgängligt. Jag har förvisso alla tidningar från 98 eller något sådant och framåt men dessa befinner sig på annan ort förutom det senaste halvåret eller så. Jag kan tyvärr inte se efter med andra ord. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 20:48:07
|
Jo ,det stämmer att den sitter i Volvo. Den introducerades nu i samband med XC60 intron och enligt Auto Motor Sport ( TYSKLAND ) mfl var det den första bil med 5+ stars i deras tester.( av den typen bilar) Läs gärna själva
Tata har annars ett budget alternativ
MVH Lech
|
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 20:51:41
|
Grattis, Dan!
Det finns lyckliga människor även här på forumet, märker jag. Jag nöjer mig att ibland köpa en påse skumbilar ... och så åker jag buss nästan varje dag. Fördelen med buss är att man behöver inte räkna eller tänka på ifall man var lite törstig dagen före. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 20:52:26
|
quote: Kvarstår den råmande ganska törstiga 5-cylindriga motorn
Jag måste erkänna att jag gillar råmandet i min S70. Fullgas i motlut låter trevligt. De senare modellerna saknar dock den riktiga sången så då kan det lika gärna vara...
Edit: För övrigt lät BMW's gamla tvåventilssexor mycket trevligare än de nya. De är alldeles för finslipade. Eller en BMW 850i (eller varför inte csi)... Det är väl också en tvåventilare har jag för mig. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 21:04:26
|
quote: Jo ,det stämmer att den sitter i Volvo.
Och i SAAB 9-3 XWD... Sökte lite och det är ju generation fyra som Volvo stoppat i precis som det i SAABen, fast Volvo har väl ingen motsvarighet till eLSD vad jag vet. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 21:13:59
|
ztenlund Du läser historia. Men jag lämnar tråden tsv. KacB på SAAB P/T är en duktig man som jag högaktar uppriktigt.
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 21:18:31
|
Senaste generationen på Haldex hemsida är fyra (samma som i SAABen...).
Edit: Tittade just i Teknikens Världs första test och noterar att de anger versionsnumret till, just det, fyra. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Topic |
|