Author |
Topic |
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 15:23:25
|
Här på forumet finns ju massor av specialkompetens inom många områden. Nu blir det avdelningen bilar...
Jag är villig att offra tokprestandan och den fantastiska styrningen mot ett mer utpräglat långfärdslok.
Någon som äger eller har ägt E-klass efter årsmodell 2006 ?
Tacksam för hjälp
mvh
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
Edited by - Hi Fi Consult on 2009/01/06 15:27:43 |
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 16:43:32
|
Jaså du ska byta ner dig ;) |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
leffee
Member of Nerikes Audiofiler
465 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 17:23:10
|
Det bästa sättet att ta reda på hur den är och om du vill leva med en sådan. Är väl att åka och be att få provköra och ha den en en dag. Då vet du om du vill ha en sådan bil. Först då vet du. Du vet väll att smaken är delad. |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 17:59:20
|
Är ingen expert om det är det du är ute efter, men kan av erfarenhet delge dig min uppfattning om MB.
Har själv ägt ett flertal MB och har alltid varit nöjd med prestandan. Den ekonomiska biten är en annan historia iaf om man ser till inköpspris. När det gäller service och bränsleekonomi så är det ingen större skillnad i den klassen mot liknande märken (det är min erfarenhet). Har kört både fullmatade V8:or och V6:or (bensin). Nu har jag en 320 diesel och tycker att den är det bästa av alla modeller jag ägt/prövat. Alla modeller (E, ML, S) är alla lika sköna långfärdsbilar.
Ut och provkör och lycka till med ditt nästa bilköp.
Mvh /byZan
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2009/01/06 18:00:03 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 18:20:49
|
Tack så långt!
Jo, jag har ägt flera Mercor själv men det var väldigt länge sedan...
Man får ju skrämselhicka av alla rapporter om lackskador, rost och strul som förra E-serien drabbades av. Tydligen har de jobbat intensivt för att återfå förtroendet hos kunderna men man undrar hur det är - egentligen.
Jag funderar på en E 220 CDI och det blir i så fall sista årsmodellen av denna E-klass då en ny kommer till hösten. jag vet att den är tystare och rullar med mer komfort och nu är det onekligen köpläge.
Fast en V70 är ju också tyst. Och svensk
En 320 CDI är ju annars i samma härad som det jag kör motormässigt fast alla budgetar spräcks med en smäll. Mercedes har alltid haft bra förmåga att ta betalt Har din 320 varit strulfri?
mvh |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 18:28:04
|
quote: Mercedes har alltid haft bra förmåga att ta betalt
Eh.. jo förvisso men tyska produkter är (alla) dyra men man får väl det man betalar för och en bra service om nu något skulle gå sönder.
quote: Har din 320 varit strulfri?
Inget problem alls efter 6000mil. |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 18:31:29
|
Jag har en del erfarenhet med just E-klass. 1.Köp inte äldre än en bil som är tillverkad -06 (inte bara reggad) Det har varit en riktig långbänk med småbekymmer för Mercedes med nuvarande E-klass. Stora rostproblem de två första åren, men även när de fick bukt med detta allvarliga problem så har E-klass kantats med elektronikfel och en mängd annat smått och gott. -06 -07 samt -08 är dock bra bilar. Finns -07:or till bra pris även hos Mercedeshandlarna just nu. Ny modell presenteras i år. Måste man inte ha det senaste så får man idag väldigt mycket bil för pengarna. 2.Bensinvarianterna kan jag bara 200 kompressor. Nja...känns inte premiummotor. Lite rå gång och inte direkt rapp även om den inte är totalslö. Ska man gasa friskt så får den jobba hårt och håller ändå bara bas-prestanda. Enda fördelen som jag ser det är att den går att köra väldigt snålt. 0.7 är inga problem med snäll högerfot, vilket är bra för en icke helt modern bensinare i så tung bil. Dieselvarianterna. Modernaste motorn är 280cdi. Går riktigt bra, är stark och tyst, MEN, otroligt nog är den inte direkt snål trots sin ringa ålder. Den drar inte mindre än en 320cdi men jag utav dessa två hade jag ändå gått för en 280 då den trots allt är modernare. 220cdi (170 hästaren) är utan tvekan den absolut bästa kompromissen med prestanda och ekonomi. Inte bara bränsleåtgång vid färd utan även servicekostnader. Den är inte lika snabb som en 280, t o m långt därifrån, men den är helt ok. Jag kan utan tvekan leva med resurserna och skratta när man tankar. Fantastiskt snål bil. Bli inte förvånad om du på långfärd klarar av att köra den på precis under halvlitern. Det är kaxigt för en sådan stor bil. 200cdi har jag inte kört. Jag har precis köpt ny bil, men jag hade en 220cdi -07 som het kandidat sedan ett tag tillbaka. Inte specifik bil, utan på min shortlist över modeller. Inte jordens roligaste, men snål, rymmlig, och trygg (både mekaniskt och trafikmässigt). Ett måste är automaten. Glöm Mercedes manuella lådor. Blä. Hoppas det hjälpte något |
Artphotography |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 18:34:34
|
Tycker Sladd skall köpa sig en svensk bil. Man kommer fortfarande från A till B och man kan sova med gott samvete. |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 18:40:06
|
Kaxigaste av allt hade varit en plugin-elhybrid med tanke på ditt namn |
Artphotography |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 18:47:41
|
BMW kör man, Mercedes åker man.... |
Hälsningar Jamo |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 19:37:54
|
Tack!
Jo, jag känner till de där strulen men alla rapporter verkar tyda på att man håller sig till en 08 eller 09 så borde det fungera.
Byzan: jo, det är ju tanken. (Fast min går fortare, drar mindre diesel och kostar 100 mindre ) Mercedes har fått oerhört mycket kritik och dålig PR för sitt sätt att stoppa huvudet i sanden förr. Förhoppningsvis är de på banan igen! 6000 mil utan strul är skönt.
Jonasz: Jo, sovfaktorn är bättre i en Volvo. Fast A till B när man kör mer än 5000 mil om året är ingen geografisk fråga det finns en skärningspunkt där samvetssömnen störs av onda knän, "bullrigt huvud" och öm nacke.
man blir kräsen av att köra bra bilar
Jamo: Låter som baksätet |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 21:08:01
|
quote: Låter som baksätet
Så rätt. En bekanting sa: BMW blir sämre ju längre bak man kommer.
|
Hälsningar Jamo |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 21:12:52
|
hmmm de är ju bakhjulsdrivna... |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 21:16:53
|
Om du ska köpa svenskt som statsministern säger, tycker jag du isf ska titta på V50 oxå, inte bara V70. V50 har betydligt trevligare köregenskaper. Ska du vara riktigt miljömedveten så köper du deras nya minstingdiesel V50 1.6d DRIVe med 118 g/km CO2 utsläpp.
Men eftersom jag själv kör BMW så har ajga svårt att argumentera för Mercedes, men nya C-klassen verkar vara trevlig.
E-klassen är nog en bekväm långfärdsbil, men kanske inte den roligaste, för isf blir den väldigt dyr, när där står AMG på bakluckan ;) |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 21:22:55
|
På rolighetskontot så är nya C-klass i en annan division mot nuvarande E-klass. Visst, C-klass är en mindre bil, men den har vuxit rejält sedan förra generationen och E-klass är mycket stor så ögat blir lite lurat. Bagageutrymmet är nog ganska precis lika stort som i din 5 serie. Problemet är att det blir dyrare (med likadan motor) eftersom den är ny och den andra på väg ut trots den mindre klassen.... |
Artphotography |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 22:07:22
|
V50 funkar inte. jag provsatt en på Volvo och jag har bättre ryggsäck hemma i hallen. Trångt, smäckigt och 50 mil på raken i en sån
Sedan får vi nog mörda myten om den "roliga" bilen. Nu har alla - med BMW i täten - eldat på om körglad, sportig, körkänsla, alert styrning, sportpaket, sportfjädring, fet fetare fetaste däcken.
Som resultat får du bullrigare bil, nervösare gång med en bil som letar upp spår i vägen och vandrar omkring (med Run Flat-däcken och 245 breda sulor så kunde 5:an kasta sig 40 cm i sidled på ett gonblick, det är j-ligt "alert" uppträdande ) Det stöter, dånar, nickar och hoppar över grus, broskarvar, vägbulor, vägmarkeringar och därtill kan du inte köra i normal hastighet så fort det regnar för breda sulor bara kanar omkring.
Jag har alltså satt på vanliga sommardäck och valt de som är absolut tystast (Michelin) och dessutom valt en storlek mindre på fälgarna som då också får något högre profil (mer fjädringsväg, mjukare, tystare, mer komfortabelt) Då går 5:an fantastiskt tyst och ligger inte och letar spår hela tiden.
När jag nu kikar runt lite så är merparten av demobilarna från 08/09 stora E-klass med 220 eller 280 CDI under huven och med något som kallas Avantgarde och "sportpaket". Vi pratar alltså om extra stora och breda fälgar (18"), "sportfjädring" och borrade skivor (!) samt race-pedaler i helmetall med gumminabbar ...
När i helsefyr skall man få användning för borrade skivor och styv fjädring på en bil som är tänkt som ett landsvägslok och väger knappt 2 ton ??
Så, det letas efter skön fjädringskomfort, låg bullernivå, goda säten rimlig förbrukning och acc under 10 sek (definitionen "buss" börjar väl där?)
Ni vet väl vad regeringen och Säpo kör för bilar förresten nu när Volvo slutat tillverka lyxsedaner med eller utan pansarförstärkning? |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 14:19:35
|
Jag håller med dig, vanliga tysta Michelin-däck är mycket trevligare än run flat-däck, jag har med funderat på att byta ut run flat-däcken.
Större än 17" är bara onödigt, på "vanliga" bilar. Gär man ner till 16" så blir det tusan så mycket bekvämare. Även breda 245:or förstör komforten :(
jag kan förstå dig ang V50, jag har inte kört den några längre sträckor, så där kan jag inte uttala mig.
En bil som borde vara intressant ur bekvämlighetssynpunkt, om de har bytt ut sina stolar, är nya Toyota Avensis kombi. Den har fått många drag från Lexus. Deras 2.2l diesel är bland de trevligare motorerna på markanden. Den är bekväm inte speciellt sportig, tyst bra fjädringskomfort. Förra modellen föll bl.a på dess korta sittdyna i min mening. Den nya kan dock vara värt ett test.
Nya Passatkombin med 140hk diesel är oxå en trevlig bekantskap, inga sportpaket dock. Det gäller dock de flesta biltillverkare, om man inte tänker köra extremt aktivt.
Ang Säpo o regeringen är jag inte säker, men jag minns att gamle gubben Göran P beställde en bepansrad BMW 7-serien, men det var på tiden Volvo fortfarande tillverkade bepansrade limousiner tror jag. Men jag gissar att sossen Göran ville ha lika tuff bil som sina utländska kollegor ;)
Ser fram emot att läsa mer om dina tester av bekväma långfädslok. Jag gissar att kombi är ett krav, så att du får in all hifi ;)
|
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 14:49:30
|
Sladd Nu svär jag i kyrkan ,men du verkar vara ute efter en Lexus ??
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 17:23:49
|
Lech: Jo, prestanda och ljudmässigt så funkar det. Men en GS300 är helt fel med stor bensinmotor och en 450h börjar på 550 tusenlappar. Och ingen kombi...
Kilgore: Förrförra gången jag letade kombi ägnade jag massor av tid åt att köra Saab 9-5, Volvo V70, Nissan primera, Peugeot 408, Toyota Avensis och ett gäng till. Den gången slutade det med en Subaru Legacy som jag var toppennöjd med i drygt 5000 mil inan det kom nya impulser. Fast längre än 35 mil kändes i kroppen och ändalykten så det blir ingen repris.
Vill minnas att Toyotan var en ganska tyst bil, fast det uppstod inget som helst habegär. Det var för mesigt, utslätat och beige. Inget man längtar ut till när det skall köras en etapp.
(Bilar som säljs och servas på VAG kommer aldrig mer in i mitt hus)
Hur är det med skäms-faktorn? Är det skillnad om jag kommer åkande i en 5-klass från BMW eller en E-klass från Mercedes?
- |
|
|
Lech
Member
1353 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 17:57:37
|
Ja, som en medelmåttig stereo,köpt hos ....
quote: Lech: Jo, prestanda och ljudmässigt så funkar det. Men en GS300 är helt fel med stor bensinmotor och en 450h börjar på 550 tusenlappar. Och ingen kombi...
MVH Lech |
Analog,purist,fanatiker Allt var inte bättre förr,men det mesta. |
Edited by - Lech on 2009/01/07 17:59:15 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 18:24:19
|
Är man van med BMW/Mercedes så är det inte så kul att köra Volvo ... klasskillnaden är rätt enorm, |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 18:28:12
|
quote: Hur är det med skäms-faktorn? Är det skillnad om jag kommer åkande i en 5-klass från BMW eller en E-klass från Mercedes?
Beror på om du vill bli tagen för pizzabagare eller taxichaufför... |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 18:32:07
|
En Alfa Romeo 159 SportWagon kanske? Finns med 1,9 liters 150hk diesel.
Snygg är den iaf!
|
|
|
Topic |
|