HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Trasig Copland CDA-277
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guz
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/01/05 :  09:52:49  Show Profile Send Guz a Private Message
Hej, min far har en Copland-spelare som stått sparsamt spelad på samma bänk i ett antal år men nu den uppenbarligen trasig och jag undrar om det är ett hopplöst fall eller om man kan fixa den på något sätt.

Jag och skall försöka förklara vad som händer (eller inte händer). När man kopplar på strömmen och sätter på den är allt normalt, displayen på och släden åker ut, cdskiva in, och sen trycks skivan upp i nån slags cirkulär hållare men efter det händer ingenting. Jag antar att det är nu skivan skall börja rotera och lasern åka under med allt är tyst, ingen motor går igång.

Vad göra, kan den fixas eller kostar det mer än det smakar?

mvh
Gustav

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/01/05 :  09:59:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Skivan skall snurra igång när väl driven klämt upp skivan i VRDS-tallriken. Det låter som om driven eller drivekortet "is pining for the Fjords!" eller "It has seased to be!". Det går naturligtvis att reparera. Men man får ha mycket kunskap om maskinen och driven för att kunna göra det eller en stor plånbok.

Jag har för mig att det är samma drive i den som i TEAC VRDS7 eller VRDS8.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2009/01/05 :  10:50:40  Show Profile Send Bardis a Private Message
Har för mig att det finns ett litet plast-kugghjul som brukar gå sönder och kärva. Om släden inte kommer i rätt läge händer inget. Prova att rucka lite försiktigt på de rörliga delarna. Då brukar det hoppa i gång en liten stund och man är lite närmare en lösning.
Prova att lossa och trycka fast allt kablage till drivern en i taget. Kan vara glapp eller oxid.
Delar finns att köpa hos Copland men är svindyrt. Men hela drivern tillverkas inte längre.
Annars är det nog som PAC säger. Bärja med det lätta felsökander först.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2009/01/05 10:51:42
Go to Top of Page

Guz
Starting Member

6 Posts

Posted - 2009/01/05 :  12:42:40  Show Profile Send Guz a Private Message
Tack för tipsen! Är glad nu, jag "petade" lite på laserupphängningen och nu kör den igång, den hade nog bara stannat precis innan ytterläge eller liknande för det är nåt som klickar till där.

Visste väl att jag inte skulle lita på radiohandlarens dom, han sa att det inte gick att laga. Dessutom verkar det som om han tappat bort rätt skruvar till höljet för gängorna ser för jävliga ut och inte minst så gick en av skruvarna när vi fick tillbaka spelaren in för långt och kortslöt två kontakter som gjorde att spelaren räknade spåren om och om igen från noll till hundra. fattade först inte det mystiska eftersom spelaren funkade bra utan hölje med dåligt med ihopskruvad på nåt magiskt vis.

Edited by - Guz on 2009/01/05 13:00:56
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000