HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur bedömer ni prylar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/04 :  01:56:39  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag lyssnar aldrig i butik. Annat än på hörlurar, eller möjligen på högtalare.

Jag bedömer hemlånade apparater enligt "spontanmetoden". En metod jag kommit fram till efterhand, och som nog bottnar i en tilltagande skepsis.

Låter det spontant jättebra så är det intressant.
Låter det dessutom bättre än det jag redan har, så kan det vara värt att överväga ett köp.
Är grunkan i ungefär samma prisklass eller billigare än den jag redan har, så lär jag nog slå till.
Låter det spontant ointressant så får prylen stå och puttra under helgen. Det brukar dock inte hjälpa.

Men det skall vara STORA skillnader för att det skall vara värt pengarna. Stor skillnad betyder att man hör den utan att koncentrera sej och koppla fram och tillbaks.
Ungefär som med digitalkameror: Kan jag inte se skillnaden annat än med "lupp" så är ju skillnaden inte värd något! Och mer finesser är ju bara jobbigt :-)

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/01/04 :  09:03:54  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag håller i stort sett med, även om jag understundom lyssnar lite i butik, med det är aldrig ensamt grund för köp, såvida det inte är öppet (och oftast leder till retur).
Det där med samma prisklass eller billigare går i allmänhet bort för mig eftersom jag byter extremt sällan, typiskt intervall 15-25 år.
Till skillnad från videoprylar och andra massprodukter verkar kvalitetshifi bara bli dyrare, så generellt måste jag jämföra 3 till 10 gånger dyrare nya prylar med mina befintliga för de inte ska innebära uppenbara försämringar.
Mer finesser är inte jobbigt om man längtat efter dem i 15-20 år, som fjärrkontrollerbar förförstärkare - inte bara volym, utan allt inklusive tonkontrollerna, det är en 2-kanalare. Jag värjer mig för AV-försteg där man måste slå på teven och bläddra i menyer för att göra annat än justera volymen eller växla programkälla.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/01/04 :  10:29:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag räknar antalet knappar, rattar och lampor. Sedan frågar jag efter antalet watt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2009/01/04 :  11:17:37  Show Profile Send Per a Private Message
Hahaha Björn-Ola! Ska det vara så många som möjligt elelr så som möjligt?

Själv skriver jag under på spontanmetoden. Är det kul så är det bra. Jag jämför inte med den tidigare presentationen i systemet förrän jag lyssnat ett tag. Sen kan jag sätta mig och analysera vad den gör och huruvida jag vill betala för det den gör.

Edited by - Per on 2009/01/04 11:27:43
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/01/04 :  11:32:52  Show Profile Send Kmj a Private Message
Knappar, rattar och lampor? Det var många kriterier. Själv räcker det med en sladd eller batteri för att det ska väcka intresse.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2009/01/04 :  18:20:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det ska vara så mycket som möjligt av knappar, lampor och Watt. Annars imponerar man inte på grannen och det är ju därför jag håller på med det här.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2009/01/04 :  18:23:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När det gäller elektronikbyte så håller jag med dig, Strmbrg.
Däremot när det gäller tweaks så utgår jag från att många bäckar små...
Men då handlar det ju om avsevärt mindre pengar.

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/01/04 :  19:27:57  Show Profile Send Kmj a Private Message
Björn-Ola.
Det har du iofs rätt i.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/06 :  13:33:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det ska låta fräscht och livfullt. Transientåtergivning tycker jag är det viktigaste, är den parametern inte på plats kan man i min värld glömma resten mer eller mindre. (Det är väl därför jag kommer väldigt bra överens med hornkillarna) Detta är Bo Hanssons käpphäst, liksom Stridbeck och många andra.

OK, så när jag hör att transienterna återges på ett trovärdigt sätt då?
Nästa steg för mig blir att lyssna på klangen. (Här kommer jag inte alltid lika bra överens med hornkillarna) Är klangen trovärdig också så är det ett hyfsat system.

MEN - Om det ska bli riktigt ordentligt bra så krävs dock upplösning, upplösning, upplösning... Vad menar jag med det tro? Här tycker jag många går vilse. Upplösning är INTE "glittrig diskant med massor av detaljer". Nej, det är det värsta jag vet! Upplösning är däremot ett naturligt ljud, det låter som på riktigt kort sagt. Ingen "glittrig" diskant utan tvärtom förefaller den nästan att fattas lite grann, tills det kommer något i diskanten. Då hör man hur tydligt som helst vad som händer, helt odramatiskt! DET är som på riktigt. Samma sak gäller i övriga register. T.ex fläskig bas, helt onaturligt. Högupplöst bas kommer när den spelas, den dräller inte omkring hur som helst. En sådan återgivning kan förefalla lite tunn. Den kommer inte heller utan att man åtgärdat basproblemen i rummet man lyssnar i. Sen krävs ju inspelningar som duger också för att utvärdera. (Något jag annars skiter i rätt bra, jag vill ha bra musik och är den bra inspelad ser jag det som en bonus)

Till råga på allt elände så ska allt hänga ihop - och då brukar det bli så grisigt dyrt att min plånbok har sagt stopp för länge sedan.

Men det är i alla fall mitt svar på frågan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/06 :  13:39:24  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hr Jansson har i mångt och mycket ungefär samma inställning som jag.
Fast horn har jag inte hört någon gång, vad jag minns. Däremot bredbandare, vilket emellanåt har en koppling.

Jag är mycket nöjd med Magneplanars upplösning. Det är så som hr Jansson skriver, inte fråga om "glittrig" diskant eller framhävda register. Det handlar om detaljåtergivning i ALLA register och inte en diskant som "hojtar och förför".

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/06 :  13:42:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag är mycket nöjd med Magneplanars upplösning.
Kanske ingen slump att det sitter långa banddiskanter i mina högtalare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/01/06 :  13:45:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Hur bedömer ni prylar?

Sunt förnuft, läsa på i ämnet, goda ärliga kompisar som kan skaka om en ibland och gärna försök till att verifiera upplevelsen på något sätt.

Sunt förnuft är ju dock en egenskap utan 1:1 förhållandet. Det som är sunt förnuft för den ena personen är det inte för den andra personen.

Att läsa på i ämnet är självklart också vanskligt. Risken för hybris ökar och blir kanske rent av överhängande. Men jag tror på kunskap och att det väger över till det positiva.

Personligen värderar jag helhet framför enstaka (suveräna) egenskaper. Detta är sunt förnuft för mig och har fört mig till där jag är idag.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000