Author |
Topic |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2009/01/03 : 22:42:20
|
Låt oss bortse från vad som är "dåligt", det varierar ju i viss mån med tycke och smak. Det är själva tillvänjninen jag funderar på nu.
Ett konkret exempel jag har på detta är när jag hade byggt ett par högtalare med Fostex bredbandare. (Jag har hyllat konstruktionen tidigare, jodå. Och den har ju en del fördelar.)
När jag första gången lyssnade på dem blev jag ganska störd över hur det lät. Frekvenskurvan skulle behövt en ångvält, kan man väl säga att det lät som. Men, man hade ju läst att inspelningstiden var väldigt lång för dessa element. Tålamod, alltså!
Efter ett tag så lät det ju bättre, dock. Men det var mycket trixande med att vinkla och flytta runt.
Vid varje nytt tillfälle jag satte mej att lyssna, så tog det en stund innan jag tyckte att det lät hyfsat.
Efter ett antal veckor så kändes det som att problemen var mindre. Men det var fortfarande så att jag behövde spela på dem några minuter innan det blev okay. Tyckte jag.
Besökare konstaterade dock att det "var något som fattades" "ojämn bas" eller liknande. Dessa kommentarer gjorde att jag själv blev tveksam.
Men nästa dag var det "ganska bra" på nytt. Åtminstone efter några minuter.
Det är säkert sant att dessa element kräver mer inspelninstid än många andra. Det kan säkert vara så att de dessutom behöver motioneras några minuter varje dag för att "komma igång".
Men, det verkar ju dessutom som att jag själv blir mer och mer immun mot bristerna! Eller annorlunda uttryckt: Min hjärna "lär sej" att kompensera så gott det går, baserat på hur hjärnan menar att det borde låta. Mentala korrektionskretsar, kan man väl säga.
Sammanfattning: Jag tänker mej att vi kanske har en övertro på att tekniken är det mest avgörande för upplevelsen. Låter det bättre efter ett tag, så skulle det alltså framförallt bero på att grejorna har spelats in. De har de säkert gjort, men hjärnan har nog kompenserat en hel del under "inspelningsperioden" också. Kanske "lyssningströtthet" handlar om hur mycket hjärnan måste jobba med att korrigera?
Intressant är ju också att man kan identifiera en röst eller ett instrument även om ljudet är extremt dåligt rent mätmässigt. Det säger nog en del om hjärnans "korrektionskretsar".
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/01/03 : 23:06:58
|
Varför ska man utgå från att det är ett "dåligt ljud", du kanske har ett "bra ljud"..........
Vad är bristerna, och hur vet du att bristerna beror på tekniken, din frågeställning genererar fler frågor än svar...............
Min egen teori är att det behövs lite tillvänjning, man VILL höra skillnader även om de kanske inte finns, men de kan ju trots allt finnas.
Och min teori innehåller även möjligheten till att det finns individuella ställningstaganden, som inte går att neglieras, med andra ord, tro på vad du lyssnar på, det är du själv som avgör vad du hör, att fråga andra ger ju knappast ett svar på vad du vill höra, eller?
Tyvärr är det för många som lyssnar på andras råd, än att tro på sina egna intryck........... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2009/01/03 : 23:08:36
|
Jag tror snarare att det är lyssnarens hjärna som behöver motioneras (än högtalarna) för att sortera bort felaktigheterna från bredbandarna. Å andra sidan saknar de ju vissa brister som många (inte alla) flervägshögtalare dras med som fasfel vid delningsfrekvenserna och olika timing i frekvensregistren, vilket gör det lättare för hjärnan att ta till sig den musikaliska helheten via bredbandarna. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 00:00:56
|
-tillvänjningen, ett ämne ganska besläktad med min tråd om inspelning av högtalarelement, eller kanske ordet är "relevant". Att man kan lura sig själv kring detta med ljudåtergivningen,och förändringar eller avsaknad av sådana i den vet nog dom flesta, inte minst jag själv. Men med åren så har jag fått bättre självförtroende för att jag verkligen KAN höra skillnader. Det viktigaste är att inte låta dom första intrycken bestämma hur det låter. Jag brukar om möjligt låta det gå så mycket tid som det bara är möjligt, kan vara svårt om det är lånegrejor! - annars helst minst en vecka.Det beror också på om det är helt nya grejor eller redan väl inspelade. Om det efter en "tillräckligt" lång tid faktiskt fortfarande inte låter bättre så har jag lärt mig att acceptera att det faktiskt inte blev bättre! Och gudarna vet att det kan vara ett smärtsamt beslut, särskilt alla dom gånger det gäller något man lagt ut pengarna på, något som lät SÅ bra där i HiFi-butiken eller något som man köpt på chans/recensioner. Och DET är inte bara en gång! Ett svårt beslut för man vill ju att det SKA låta bättre ! Ursäkta om jag låter förnumstig men i ditt fall låter det som att det faktiskt inte låter så bra som du vill, och eftersom du säger dig behöva genomgå denna tillvänjningsprocess varje gång du sätter i gång stereon så undrar jag om det är värt det?
|
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 00:18:18
|
För min del så har jag sedan ett antal år sedan avvecklat bredbandarna.
Numera tror jag mer på den omedelbara upplevelsen.
Låter det inte "bra" direkt, så är jag ganska skeptisk till grunkan. Jag kan acceptera en viss inspelningstid. Men jag vill nog i så fall att det åtminstone skall kännas som att det finns en potential redan vid första lyssningen.
Jag har hållt på och "krånglat" med hifi i många år och är numera mer inriktad på de riktigt STORA förbättringarna. Enligt min mening så finns det alltid STORA förbättringar att göra. De små förbättringarna måste vara väldigt billiga att åstadkomma för att jag skall vilja betala för dem.
De riktigt STORA förbättringarna får gärna vara billiga de också! Flytta stolen, ändra i bokhyllan, släcka lyset etc :-)
Apparater i sig är jag numera ganska blasé på faktiskt. Kan tänka mej en ny CD-transport för att den är enkel liten och snygg, men ids inte analysera ljudskillnaden. Sen vill jag inte betala mer än några tusen heller. :-)
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
Edited by - Strmbrg on 2009/01/04 00:18:47 |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 00:40:14
|
och dessutom - att vänja sig vid bra ljud ! den ultimata förbannelsen! Hur många gånger har man inte kopplat in någon grej som verkligen har gjort skillnad men efter en tid så tycker man att det inte låter så bra som det gjorde när den först kopplades in !? Och då är frågan kanske - lät det verkligen bättre den där första gången?? Och det tror jag faktiskt oftast att det gjorde! (dock inte alltid). Och vad det ofta handlar om - är att man precis som en knarkare som när han får sin dagliga dos - också får en "kick" när den nya grejen verkligen levererar! Men sedan när man tillvant sig till denna nya nivå behöver en ny "kick" ! Och i det läget kan man ju förstås också fundera om det som verkligen var en standardhöjning för en månad sedan var något som man kanske inbillade sig? |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 01:15:36
|
Ju mera lyssningserfarenhet man har desto snabbare klarar man att utröna huruvida ljudförändringar är till det bättre eller sämre subjektivt sett, det är i alla fall som jag upplever det. Långtidslyssningar är emellertid enbart till det positiva och ger en bättre insikt i vad man föredrar jämfört med snabba A/B jämförelser. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 09:13:49
|
Det är lurigt med tweaks som inför en diskret färgning som gör att man exempelvis upptäcker detaljer i inspelningar som man inte hört förr, men som i långa loppet visar sig vara en avvikelse. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 10:27:51
|
Jag skrev i någon tråd att örat dels har en förmåga att vänja sig. Har man bott 10 år vid en järnväg märker man till slut inte när godstågen skramlar förbi. Samtidigt är det så att vi med tiden uppfattar brister, dvs högtalarna vi snickrat ihop eller köpt dyrt lät så bra från första stund eftersom diskanten var så spröd och basen bottenlös. Efter ett tags lyssning märker man plötsligt dalar och pucklar som stör harmoni och symmetri, men det kan ju ta timmar, dagar eller veckor.
Jag minns gamla goda tiders radiohandlare med sina högtalarväxlar där man kunde koppla ihop lite hur som helst för att kunna göra lite jämförande tester. |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 12:06:38
|
quote: Jag minns gamla goda tiders radiohandlare med sina högtalarväxlar där man kunde koppla ihop lite hur som helst för att kunna göra lite jämförande tester.
Ja, växlarna var säkert inte så bra för välljudet. Men det underlättade ju definitivt en enkel jämförelse, eller grovsortering!
Idag vet jag bara Hifi-kit som har möjlighet till snabb omkoppling.
Högtalarna stod packade på hyllor längs väggarna och på golvet. Har för mej att man kunde koppla om mellan olika stärkare dessutom.
Minns att Tellus demade Bose 901 för mej genom att spela upp applåder. Det var 901:orna bra på! Alla andra lät som "stekt ägg" fick jag veta. Tror mer det berodde på att 901:orna hade kraftigt fall i diskanten.
/Strmbrg,
|
|
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 14:47:05
|
kanske det där fallet i diskanten på Bosearna var grunden för en mer naturtrogen återgivning? I alla fall i diskantområdet?! För hissad diskantåtergivning, med en helt rak återgivning upp till 20Khz i lyssningsposition är mer en fantasi om perfekt återgivning än en realistisk sådan! Enligt min åsikt i alla fall.Om man nu med det menar en rak återgivning av det som finns på "masterbandet", inspelat i studio med en mikrofonupptagning av varje instrument på närhåll. Om upptagningen är gjord från en rimlig position ur en åhörares synvinkel så kan det ju bli rätt ändå. Kanske därför jag tycker att rätt så ofta så låter live-inspelningar mer naturligt! Och Strmbrg - kanske det du skrev, om det med den tillvänjningsprocess du behövde för att uppskatta dina bredbandare inte var helt en fel metod ändå, på något sätt. Om det fungerar och det gör att du kan uppskatta högtalarna så är det ju helt OK, om än dom inte är perfekta. När jag själv utvärderar någonting i ljudriggen så verkar det vara så att, om det nu inte är ett väldigt lättdetekterat fel så brukar jag oftast märka av felet efter en stund, INTE omedelbart! |
|
|
|
Topic |
|