HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subwoofer för att jämna ut basrespons?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2008/12/30 :  14:51:08  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Finns här någon med erfarenhet av att använda subwoofer för att kompensera för eventuella "peaks & dips" i basåtergivningen i lyssningsrummet?

Har själv ett separat lyssningsrum byggt från "scratch"; basåtergivningen är annars bra, men det finns en envis svacka vid 55Hz som är svår att råda bot på med resonatorer (jo, det finns ett antal i rummet) eller med placering (otal olika alternativ uppmätta).

Därför har jag funderat på att komplettera mina fullregistershögtalare, som i sig själv inte behöver basstöd, med en sub av hög kvalitet, alternativen är närmast Velodyne DD-15, JL Audio Fathom 212 eller som starkaste kort Montana SSW (samma märke och därmed ljudkaraktär som huvudhögtalarna) för att ge en liten boost på precis rätt frekvens utan att göra hela basen tjockare.

Någon med motsvarande situation?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/02 :  11:48:20  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej!

Det är bara att krångla till det att blanda in en subba.
Man rättar till en sak och sabbar en annan istället.

Det är min erfarenhet, alltså och ingen absolut sanning för alla.
Och min erfarenhet gäller inte enbart subbor, utan de flesta försök att med ännu mer prylar och ännu mer korrigeringar av allehanda slag, försöka hitta det där läget då "allt stämmer".

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/01/02 :  11:51:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Svackan vid 55 betyder att det fins en topp vid 55 hz vid någon annan stans i rummet. Vart? Lyssna och leta...återkom!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2009/01/04 :  15:43:40  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Har hittat ställen i rummet med mer energi kring 55Hz, men de gör mera skada än nytta för resten av basåtergivningen....

Vi talar inte om en farligt djup svacka i ett annars rätt balanserat rum....därför var jag intresserad av sub-alternativet.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000