HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 inspelning av högtalarelement- en fundering -
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2009/01/08 :  18:04:14  Show Profile Send Uniper a Private Message
RG58 har en kapacitans på 100pf/m. Med 100 ohms utimpedans hamnar -3db vid 15 MHz. Tar man istället 100 kohm (inte så vanligt men det förekommer ibland på rörgrejor) så hamnar -3dB på bara 15 kHz.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2009/01/08 :  19:04:58  Show Profile Send TomasF a Private Message
Ganska skum hobby man har, där folk kan ta gift på att stora förändringar inte kan finnas, och andra sätter kan sätta sitt huvud på att de finns.

På ett grannforum som heter faktiskt.se finns en medlem som heter Ingvar och som bla arbetar som högtalarkonstruktör och som säljer högtalarbyggsatser. Han säger på frågan om inspelningseffekterna är mekaniska:
"I övrigt är förändringarna faktiskt inte bara strikt mekaniska, även om det kan vara svårt att dra gränsen för vilka egenskaper som skall definieras som mekaniska. Är de termiska, hydrauliska och aerodynamiska vetenskaperna att sortera under det mekaniska? Isåfall är i princip alla förändringar som sker mekaniska."

Limmernas härdning är inblandade i inspelningsprocessen, så här säger samma högtalarkonstruktör vid en senare fråga, om varför man ska spela in högtalarna med musik under lång tid istället för att spela brus med stor effekt några timmar: "De (dvs högtalarna, min not) tenderar att få högre distorsion och en sämre effekttålighet när de körs in med en signal som har statisk effektnivå. Det gör att limmer, primärt de som ihopfogar bobin med kon och spider, men även själva talspolelacken, härdar till en grovkristallin porösare massa. Detta gör dem onödigt mjuka och olinjärt elastiserande.

Spelas de in korrekt (med musik) hjälper temperaturcyklingarna limmerna att härda till en starkare, homogenare och temperaturtåligare slutprodukt."

musikälskare
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/01/08 :  22:21:47  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Som representant för en liten men inte helt oviktig minoritet känner jag mig tvungen att kommentera en smula.
Man kan inte dra alla alla Ingvar över en kam. Jag själv t.ex tillhör den sydsvenka vitskäggiga varianten (intenationellt mycket välsedd men lokalt ofta betraktad som en skitstövel) den största gruppen är väl annars idag den mellansvenska slätrakade (ses ofta med mössa och även ryggsäck ibland), ( i ärlighetens namn ibland en liten liten smula fjollig). Däremot så äger det sin riktighet att de allra flesta Ingvar är eller har varit högtalarkonstruktörer, annars är dom Statsministrar.

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2009/01/08 :  22:26:21  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Skulle även då du, som representant på detta forum, för din minoritet, vilja kommentera din namnes inlägg på grannforumet? Stämmer det, enligt din uppfattning?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/01/08 :  23:03:44  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Utan att återigen göra för mycket trams av det hela så får jag säga att det är ju ganska likt det jag redan sagt. De eventuella effekter på limfogar och material som inträffar är väl snarast att sortera in under den mekaniska skylten. Det har definitivt inget att göra med kabelinspelning eller förändringar i talspoletråden.
Högeffektbrus som inspening är en usel metod, att elementtilverkarna använder den ibland handlar mer om tid fram till mätduglighet. Ett 12" element som tål 1000W aes och har en känslighet på 98dB tar sin tid att spela in, när jag använder ett sådant element till en hifi-högtalare så spelas det in på ca 25% av maxeffekt med ren sinus någon halvoktav ovanför resonansfrekvens innan det monteras. Efter inspelning uppvisar elementen alltid lägre resonansfrekvens och högre känslighet än min leverantör uppger.

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000