Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 16:23:38
|
14 årig dotter älskar att fota och har använt vår D5D i ett par år nu. En kompis till henne använder en Nikon eller Canon eller något "mycket bättre, för färgerna är mycket bättre på hennes" Och så är det ju mycket fler pixlar mm,mm.
Jag kontrar med att du kan väl gå någon rolig kurs för att lära dig utnyttja kameran till fullo och sedan kanske köpa en Sony Alpha ?00 om nu färgerna fortfarande suger Grejen är den att Vi har ganska många linser till Minolta/Sony så det känns lite knäppt att byta märke.
Samtidigt så vill Vi uppmuntra fotograferandet, stolta föräldrar tycker att hon tar väldigt bra bilder, ser det Vi inte ser
Jag tror väl att färgerna kanske blir lite annorlunda i olika kameror, men kanske skillnaden ligger lika mycket hos de olika datorer/skärmar och bildvisningsprogrammen som används!?!?!?
Suger verkligen Minolta D5D så fett som hon säger
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2009/01/02 19:37:25 |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 16:34:18
|
Kan det vara postprocessningen som görs bättre av Nikons och Canons standard program?
Photoshop-kunskap kan säkert råda bot på en stor del av det där. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 16:46:18
|
plåtar man i .jpg så kan man ställa kamerans färghantering vid .Raw så kommer bilderna direkt från sensorn.
Skulle man testa en massa hus (allt från dyrt till billigt) med samma optik eller motsvarande så kommer resultatet att bli Väldigt likt rent färgmässigt !! Däremot kommer det att synas en massa skillnader i upplösning o brus bla. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 19:13:11
|
Kollegan har en D5D som han är mkt nöjd med inkl färgkvaliteten (han kör till 95% jpeg)
Enda jag ibland hör är att han vill ha lite mer upplösning, pga främst att han köpt på sej optik av högre klass, men har likväl sett många bilder utskrivna som är väldigt fina, och nån brist på tex färgmättnad råder inte.
Kan sägas denne fotografen inte heller kör några stora varv i PS, som regel lite kontrast/färgjusteringar.
Har din dotter kollat igenom kamerans egna instänningar ang kontrast/färgmättnad etc???
-------------------------------
Jag använder själv en ungefär samtida EOSmodell, 350D, och kan inte alls påstå den är nämnvärt bättre angående färg(kvalitet) |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2009/01/02 19:17:11 |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 20:06:07
|
Det skiljer i färg mellan kameror/objektiv helt klart. Mycket går att kompensera för och beror helt på vilken nivå man håller på med sitt fotograferande. Känns lite som att börja i fel ända. Pixel-jagande är ofta helt omotiverat och sällan många ägare som nyttjar ens när maxnivåerna för utskrifter eller arbeten. Visst det är bra att kunna göra fina ursnitt ur befintliga bilder utan att tappa kvalite för vanliga foton.
Lite beroende på vad ni har för program hemma så rekommerar jag bla att hon lär sig mer av photoshop / photoshop express för att dra nytta av efterbehandling.
Lära sig mer om efterbehandling och definitivt om kameran. Det är också oftast billigare än att köpa bättre och bättre utrustning utan att ha full kontroll.
http://moderskeppet.se har mycket kul både för efterbehandling och för foto. Även gratis utbildningsvideo för grunder i photoshop.
Finns mycket att läsa både i form av forum, artiklar och mängder av bilder: http://www.fotosidan.se
Bra utbildningsdvd är "Fotografera med digital systemkamera #8211; 1" http://www.fotoautomat.se/j15/ billig och enkel att lära sig. Lite enklare att ta till sig än att sitta och mata igenom böcker.
|
Driver sajten component.se. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 22:31:25
|
döda pixlar är det första man ser men en riktigt sliten sensor brukar ge linjer o annat skräp i bilden. Om färgerna skulle bli svaga så tror jag det skulle bero på något elektroniskt när det gäller själva färghanteringen. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/01/03 : 14:59:57
|
Jag har just visat dottern min fråga och era suveräna svar
Skönt när svar kommer från andra Hon är nu nöjdare med kameran, nog nästan nöjd Men är sugen på att rensa Gimp från datorn och köpa Photoshop istället. "Vilket PS skall jag köpa pappa??"
Ja......?
Magnus |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2009/01/03 : 23:06:18
|
Adobe Photoshop Elements 7 kostar runt tusenlappen. Finns som trail 30 dagar på adobe.com
Adobe Photoshop CS4 kostar ca 9500:-. 99% som har det senare hemma kör piratversioner.
Kolla om det räcker med Elements.
|
Driver sajten component.se. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 01:06:14
|
PS CS4 kostar faktiskt ca 8 kkr i engelsk version om man beställer direkt från Adobe. Varför betala ännu mer än nödvändigt? |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 01:38:42
|
Jaså, det gäller gymnasiet också och inte bara högskola/universitet. Hade jag inte sett måste jag erkänna så jag sorterade bort det i huvudet. Fast det blir väl ändå inte aktuellt riktigt än. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
|
Topic |
|