HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 2xEL519 OTL utan NFB
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/01 :  18:04:55  Show Profile Send reVintage a Private Message
Ska bygga upp ett stereosteg med 2par 2xEL519 CF som testrigg då jag redan har ett chassi med magnovalhållare och topcaps monterade.

Målet är att få samma Zout som en 2A3/6B4G SE, mao ca 2,5ohm.

För att erhålla detta krävs normalt ca 15dB NFB.

Lekte lite med CCSn(ca 15W Pd) och applicerade en White-followerkoppling via den för att kunna få ut dubbla strömmen. 0,1ohms motståndet behövs bara för att kolla Iq som är Iq=400mA/rör.
WF sägs vara känslig för belastning men den bör iaf vara värd att testa!

På detta sätt får man ut ca 3W med 1%THD och ca 6W med 5%THD utan någon som helst NFB. Zout en bra bit under 3ohm. Övertonssammansättningen är typisk SE med jämnt fallande spektra.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/01/01 18:23:05

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7965 Posts

Posted - 2009/01/01 :  20:45:36  Show Profile Send Fuling a Private Message
Great minds think alike, precis det där har jag också funderat kring!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/02 :  16:23:49  Show Profile Send reVintage a Private Message
Fuling: Var ute på diyaudio och letade servo idag. Hittade faktiskt din gamla idé som var fh lik! Dessvärre får jag inte MOSFET att fungera i WF. Men 2N3055 är ett säkert kort och jag har låtit mig inspireras av JLH 10W!

Med ett ytterligare ett antal spänningar kan man rationalisera bort utgångskondensatorn. Har försökt klura till ett servo så att spännigen ut från OPn ligger på ca 0V vid normal driftsbetingelser.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/01/02 16:25:05
Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/02 :  17:37:05  Show Profile Send Fuling a Private Message
Var det måntro nån gammal skiss på en CF med Alephströmkälla du hittade? har inget minne av att jag ritat eller en skrivit nåt om en hybrid-WF men jag vet att jag har tänkt tanken.
Det jag inte riktigt förstås är hur din bipolära trissa ska kunna hålla en konstant ström, speciellt inte med varierande temperatur?
Mosfet borde funka även om man kanske måste anpassa motståndet i serie med anoderna en smula, det ska väl vara lika med det inverterade värdet av transistorns branthet om jag fattat rätt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/02 :  17:58:45  Show Profile Send reVintage a Private Message
Skissen var en Aleph-CCS med ngn form av WF, ska kolla igen!

Edit:
http://www.diyaudio.com/forums/attachment.php?s=&postid=378838&stamp=1082736633

Som sagt, får inte mosfet att fungera pga att utimpedansen inte minskar som förväntat. Ska labba lite till.

Har kört temp-simulering på BJTn och det är hellugnt, strömmen ökarsvagt från 0,8A vid 25gr till 1A vid 150gr. Och det fungerar IRL med JLH! Vore ev. värre om man skulle köra AB.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/01/02 18:03:21
Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/02 :  19:37:39  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hrmpf, jag som var så säker på att jag aldrig lagt upp nån skiss på den kopplingen...

Om man bortser från utimpedansen och bara tittar på hur max strömuttag (med mosfet-ccs), händer det nåt om man ändrar från statisk CCS till White-koppling?

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/02 :  19:46:18  Show Profile Send reVintage a Private Message
Det händer mycket vid justering av WFn till Zout 2,5ohm från ursprungliga 12ohm.

Har fått ordning på MOS-varianten! Det var Aleph-kopplingen som spökade!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/02 :  20:23:27  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bra! Jag är skeptisk mot BJT, nån mosfet har jag aldrig lyckats ha sönder medan jag däremot lyckats spränga en och annan BJT så att jag fått skaka splittret ur lådan och torka sot från kretskortet...
En SE OTL-lösning där man kommer undan med halva antalet rör är klart intressant!

Edited by - Fuling on 2009/01/02 20:25:29
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/02 :  21:01:27  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hur stabil blir en MOSFET bias-koppling enl. din diyaudio-skiss?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/02 :  21:38:39  Show Profile Send Fuling a Private Message
Förutsatt att man kompletterar skissen med en stabil referensspänning till mosfeten och ett gatestoppermotstånd så borde det inte vara några problem. Det jag funderar över med BJT:n är mest avsaknaden av emittermotstånd (fast nu hade det isst dykt upp ett sen sist jag kollade...?)

Oavsett komponentval borde det väl vara bäst med en kaskodkopplad CCS?

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/02 :  22:42:48  Show Profile Send reVintage a Private Message
Glöm kaskod! Du förlorar dyrbar spänning redan med en MOSFET. Dessutom är allt mycket lågohmigt så det kvittar.

Förresten, var ser du katodmotståndet? Möjligtvis i första schemat men inte i nr2!

Det måste vara fh högohmigt på gaten annars orkar inte signalen in.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/02 :  23:11:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
Dyrbar spänning? 5V extra kanske, gånger 800mA= 4W extra att kyla bort. En fis i rymden i sammanhanget. Som du säger kanske onödigt med tanke på den låga impedansen men det skulle säkert inte skada heller.

Motståndet som separerar biasspänningen från signalen kan vara på flera M om man vill det men utöver det vill man nog ha 470R eller nåt allra närmast gaten vilket inte syns på skissen.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/02 :  23:24:28  Show Profile Send reVintage a Private Message
Nu är min konstruktion klar, återkommer när jag byggt!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/02 :  23:33:06  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag väntar med spänning!!
Såna här kopplingar är inte vardagsmat

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/03 :  18:55:21  Show Profile Send reVintage a Private Message
WFn har nackdelen av urkass PSRR. Jobbar med dimensioneringen av stabbarna nu. Det blir en 2*45 trafo med gemensam brygga för +55V och -25V. Mao så blir det till att elda upp en hel del på minussidan.

Jag har ingen riktig koll på servokopplingar men har lagt denna så att den kan reglera +/-7V.

Så här kommer själva utgångssteget att se ut. Har testat mängder av transistorvarianter och den här hybriden ser simulerad riktigt skaplig ut i temperaturdrift. Vet inte om det är fel på mina IRF modeller men de ser inget vidare ut i temphänseende. 2SK135 såg bra ut men gav hög utimpedans. Gemensamt för alla MOSFETar var att de var olinjära. Den aktuella kopplingen ger en indikation på nästan 5W/8ohm under 1% THD. Övertonsspektrat är jämnt fallande upp till ca 3W, sedan ökar dessvärre 3H så att den vid 5W är på nästan samma nivå som 2H.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/01/03 19:03:50
Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/03 :  19:04:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Varför inte köra en 45V lindning per kanal och en mindre trafo på t.ex. 2x20V till minusmatningen?

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/03 :  19:33:21  Show Profile Send reVintage a Private Message
Pga ripple-utsläckning. Schema kommer.

Har kollat Elfa, RS och Elektrokit men ingen har 2*45V i vettig storlek, 160 alt. 225VA!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/01/03 19:38:39
Go to Top of Page

Fuling

7965 Posts

Posted - 2009/01/03 :  20:24:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ok. Du klarar dig inte på 2x38V? I så fall har jag en källa för billiga 500VA:ttare.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/06 :  18:19:04  Show Profile Send reVintage a Private Message
Då det är problem att hitta trafo så jag har löst det hela med en 2*25V 80VA(övre) med parallellkopplade lindningar, en 2*25V 120VA(nedre) och två bryggor. På detta sätt bör man erhålla +60V/-25V. Simulerat ser ripplet ut att bli under 2mV på utgången.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/21 :  20:08:07  Show Profile Send reVintage a Private Message
Bernt lovade ordna nya magnovalsocklar, då de jag hade visade sig vara lite väl risiga. Har 10st på väg för att kunna bygga två monoblock med 5x519 vardera om testet med 2xEL519 faller väl ut. Har justerat en del i kopplingen och dagens version ser ut så här:

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/22 :  12:30:47  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hittade billiga skyddskretsar som tom har temp.avkänning:

http://www.jaycarelectronics.co.uk/productView.asp?ID=KC5450&CATID=25&keywords=&SPECIAL=&form=CAT&ProdCodeOnly=&Keyword1=&Keyword2=&pageNumber=&priceMin=&priceMax=&SUBCATID=557

Slöseri med tid och pengar att köpa lösa komponenter själv! Huruvida reläet är av tillräckligt bra kvalitet får väl visa sig.....

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000