HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hybrid istället för 6B4G
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/27 :  12:00:50  Show Profile Send reVintage a Private Message
Det här ser väl riktigt sjukt ut?!

På papperet ser det bra ut:

Samma arbetspunkt som 2A3/6B4G
Känslighet 1V för 2,5W
DN2540 väl inom SOAR
3W 1,4% THD varav 1,35% 2H
10-40k -0,5dB

Men.... CF, CCS och grus, hur f-n kan det låta?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/27 12:09:38

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/27 :  12:22:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Hybrider är väl alltid kul!!!
Det jag grubblar över är den stora anod()lasten - 2K5. Stämmer det. Trodde FETar ville ha mindre.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2008/12/27 :  12:28:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
En sak är säker: Det kommer att låta väldigt olika beroende på vilken högtalare som kopplas in då utimpedansen måste vara skyhög!
Jag har haft liknande idéer men aldrig provat praktiskt, mest var jag inne på en enstegslösning med några parallella Jfetari kaskodkoppling med en kraftig mosfet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/27 :  12:34:19  Show Profile Send reVintage a Private Message
Detta är ingen seriös koppling just pga det Fuling anför. Det är dessutom resonant i HF-området. men idén är kul.

Man skulle kunna säga att en MOSFET liknar en pentod inte triod.

Man skulle iofs kunna tänka sig att motkoppla lokalt men det skulle bli ca 30dB!

Tror iofs att man skulle kunna få till det om man hittar rätt BJT. Det skulle då krävas IT då BJTns verkningssätt skulle kunna liknas vid A2.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/27 12:46:03
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/27 :  13:45:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Lite löst från superrymden eller vad det heter:

http://www2u.biglobe.ne.jp/~hu_amp/
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2008/12/27 :  14:43:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
För flera år sedan byggde jag nåt liknande skissen nedan, då med drossel istället för utgångstrafo och lågspänningsröret ECC86 på ingången. Genom att välja olika tappar på drossel fick man olika förstärkning och utimpedans. Tyvärr blev det aldrig mer än en bänkuppkoppling då jag tyckte kretsen var för ineffektiv, det tappades en hel del sving i och med trioden. Med högre matning och trafo på utgången skulle det borttappade spänningssvinget märkas mindre.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/28 :  12:14:40  Show Profile Send reVintage a Private Message
Soundbrigade: Tack för länken! Sammanträffande då jag i morse låg och klurade just på kopplingen i nr2&3 med triod och BJT som jag sett tidigare. Någon på diyaudio gjorde anspråk på att nyligen ha "uppfunnit" den. Han kallade den "Triodlington".

Ska mecka lite med krteslösningen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2008/12/29 :  01:02:22  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Enligt min högst personliga åsikt så skulle själva vitsen med hybridstärkare vara att slippa transformatorer i signalvägen. Varför jag skulle blanda rör och MOSFETar är ju att rör är trevliga spänningsförstärkare, men ganska usla strömförstärkare, och för MOSFETarna gäller mer eller mindre motsatsen. (Det går att använda MOSFETar som spänningsförstärkare, men inte lika enkelt och omotkopplat som en triod)

MOSFETarna är heller inget kul som spänningsförstärkare då ingångskapacitansen blir väldigt stor på grund av millereffekten. Kör man istället MOSFETarna som "katodföljare", eller jag menar sourceföljare, så slipper man millereffekten, och har en mycket bättre spänningsföljare än med ett rör, på grund av en mycket högre branthet.

Byggde ett enkelt linjesteg, egentligen som ett svar på ett annat linjesteg där man hade använt ett exotiskt rör, och svindyra Lundahl trafos. Jag ville göra något som var avsevärt billigare, och som inte led av missanpassning (gav ringningar) med transformatorerna som de fick när trafosarna kunde belastas högohmigt på utgången av ett slutsteg.

Lade att par ritningar på DiyForum i tråden http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=2762 Låter riktigt bra faktiskt, men lite för mycket rör i min smak, beror antagligen på ECC82an, som man skulle kunna byta ut mot något annat och kanske lägga in en lokal motkoppling. Utimpedansen låg någonstans kring 1kohm om jag inte minns fel.

I princip så skulle man bara kunna lägga dit en buffer med en MOSFET för att driva en högtalare, men måste då köra i Klass-A och då blir det varmt, det är väl därför jag aldrig byggde ihop något sådant fysiskt.

EDIT: MOSFETen på utgången bör då gå som sourceföljare, lämpligen med en konstanströmslast (görs bäst med en BJT). Så får man fixa till DC-nivån till noll på utgången för att slippa utgångskondensator.
LT-Spice rules! //Mats

/Mats, född nyfiken

Edited by - manw on 2008/12/29 01:21:34
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/29 :  08:44:19  Show Profile Send reVintage a Private Message
Varför skulle man vilja slippa transformator? De är helt oustanding för impedansanpassning, dessutom föredrar jag personligen trafo framför kopplingskondensator. Nackdelen är i så fall priset.

MOSFET passar nog bäst i switchade slutsteg och som CCS.

En BJT compound med liten FET/rör är intressant.

IGBT har ju dåligt rykte, men har de kanske blivit bättre?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000