Author |
Topic |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/04/18 : 11:39:21
|
Är det någon här som har praktisk erfarenhet av hur hög kompression man kan använda? Mao någon som gjort lyssningsmässiga tester! I detta fall ett 100Hz-horn. För bashorn finns ett tumregel med max 2:1. Misstänker att man skulle kunna gå upp till iaf 3:1. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/04/21 : 16:09:39
|
Vi körde med 1:1-förhållande på mässan med en JBL 2202H driver i mina midbashorn. Det fungerade kalas och ingen mig veterligt klagade på hornljud eller dynamikbrist. time har ju 2:1 på sina Edgarhorn och det verkar också fungera.
Varför vill du använda kompressionskammare? |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/04/21 : 17:26:15
|
Det finns mig veterligen inga 12"-element på marknaden som kan optimeras utan kompression för området 100-500Hz när man använder bakkammare. Jag förutsätter att man utgår ifrån en tekniskt optimerad konstruktion, som bygger på de fysikaliska lagarna. Denna får man sedan trimma för att få det att fungera optimalt IRL. Detta gäller även 15" där iofs 515G är ett gränsfall. Times Edgar är konstruerade för EVM15L som teoretiskt får en kompression om ca 2:1 vilket även stämmer väl med verkligheten. Men det lät nog mycket när du spelade i helgen. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/04/21 17:35:31 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/04/21 : 17:40:43
|
Jo då, det kunde lira på rätt bra Men det lät också mycket bra. Hoktuna har mina middar hos sig nu och ska prova lite olika element i dem. Hans JBL 15" med AlNiCo-magnet, 416-A och de Faneelementen som lät illa hos mig, men det tror jag är förstärkarens fel. Ska bli intressant att höra resultatet, men det får ta den tid det tar, det är dumt att brådska då man ska utvärdera...
Jag kommer säkerligen prova förlänga mina midbashorn för att få större kompression och prova med 15". I dagsläget lät det så pass bra att det får vänta.
Än så länge är jag skeptisk till kompressionskammare i midbashorn då jag inte vet hur turbulensen beter sig kring hornhalskanterna. Det är bara att bygga och prova helt enkelt för att vara säker. Annars kan man spekulera i all evighet. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/04/21 : 18:19:03
|
Turbulensen behöver du inte oroa dig för vid de här frekvenserna. Gjorde en simulering för några veckor sedan på Hasses element vilket jag också tipsade om. Säkert värt att pröva. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/22 : 09:51:54
|
Hej Petter! Hade faktiskt sett Romy-sidan tidigare. Det visar bara att man måste ta alla till buds stående medel till hjälp om man vill tvinga ett element att öht fungera i en viss applikation. För att få till en fasplugg för höga förhållanden åtgår mycket ingenjörskonst och troligtvis ett till pluggen anpassat membram. Svårigheten med pluggen ligger mao på den icke synliga sidan.
Med vetskap om hur knepig en fasplugg i ex.vis en bra JBL-driver ser ut betvivlar jag att betonggossarna klarat detta. Men det ser cool ut.
Bättre alltså att utgå från ett element med mer lämpade data. Att söka minimal kompression bör finnas med i kravspecen.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/12/22 : 10:49:28
|
Visst är det så, få till en riktigt bra fasplugg tar lång tid vid ritbordet och många experiment...
Det skulle vara väldigt intressant att jämföra det där hornet med ett gjort för och med exempelvis B&C 12PE32, som jag får till en "optimal" kompression på bara 3:1, dvs 175 cm2 throat och 522 cm2 Sd. Självklart är att kompressionsdisten åker upp pga kompressionen, men hur mycket och vid vilka nivåer tål att funderas på. Är det ens hörbart kan man fråga sig. Krävs det 130 dB för att det ska bli märkbart och då kanske något annat i systemet begränsar, konuppbrytningar eller så? Många felkällor finns det att fundera bland
Kanske skulle bygga två och ta med på släpet till skåne så vi får veta |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/22 : 14:33:22
|
Det skulle vara mkt intressant att testa en fasplugg vid "normala" 2:1, 3:1, istället för att bara minska ytterdiametern i hornhalsen.
Mao göra kompressionen med plugg i mitten istället för i periferin. Hornhalsens dia lika med konens. Kunde kanske göras med ditt B&C exempel. Det enda som är problemet är att fästa pluggen, vingprofiler åt sidorna? Jag har NACA-vingformade stålrör ca 9*30mm liggande. 3st skulle åtgå.
Jobbade som ekonom på ett PA företag för ett antal år sedan här istan och där lät man sig inspireras av Turbosound har jag för mig. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/12/27 : 22:23:12
|
Simulera en fasplugg för ett vanligt exponentialhorn är ju inte svårt, men ett hyperboliskt/tractrix eller KW blir ju svårare, så får man tyvärr approximera hornutvidgningen men effekten borde gå att få ett hum om. Fästanordningen borde gå att fixa med något kilformat som knappt tar upp tvärsnittsarea, som rör eller tillsågade vinkeljärn eller liknande.
Jag kan kolla först i slutet på nästa vecka hur det skulle bli, är på annan ort under Jul och Nyår. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/28 : 12:05:52
|
Petter, Tror inte jag hänger med i ditt resonemang om simulering av fasplugg. Det är ju ingen skillnad på tvärsnittsareorna mot ett horn där kompressionen anbringats med en förminskad halsdiameter.
Med faspluggen väljer man istället en större startdiameter och minskar arean med hjälp av pluggen i mitten.
Mao handlar det bara om subtraktion. Utgå från startdiametern och minska med faspluggens area så att resultatet blir den yta som hornet ska ha enl. konventionell dimensionering. Går lätt att fixa i Excel där man även kan åskådliggöra det hela grafiskt.
Som jag ser det är fortfarande utformningen av "baksidan" på pluggen Den krångligaste delen.
Tror du missade att det finns optimalt utformade vingformade stålrör att tillgå för minimal turbulens. Tror de finns i klenare dimensioner också. Dessa borde det ju igen svårighet att kompensera för.
Sätter mig ev. och gör en dimensionering när jag tillfrisknat.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/12/28 : 12:46:23
|
Ahhh, quote: Tror inte jag hänger med i ditt resonemang om simulering av fasplugg. Det är ju ingen skillnad på tvärsnittsareorna mot ett horn där kompressionen anbringats med en förminskad halsdiameter
Hade pluggen ulf hade gjort i tankarna till det redan befintliga hornet när jag skrev inlägget. Annars är jag helt på det klara med hur det räknas
Jo, baksidan blir nog svårast. Hur nära man ska ha pluggen från konen, diameter och så. Vet du om det finns någon som "provat" sig fram när det gäller midbashorn?
Sådana stålrör har jag missat. Har du någon bild eller så? |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/12/28 : 14:09:29
|
Ska ta hem ett rör från lagret och ta en bild.
Har för mig att någon av de tyska ev. Oris hade något i sitt blad om faspluggar. Har iaf sett något, någonstans!
Har för mig att Thuras hadeen ganska enkel form i sitt kompresionsdriver-patent, ska rota i högarna. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
|
Topic |
|