Author |
Topic |
Husaren
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2008/12/30 : 18:05:30
|
Min erfarenhet är att det oftast är bättre och enklare att laborera med högtalar- och lyssningposition än att bearbeta rummet. När det gäller att hantera rumsresonanser så använder jag mig av Ljudkvoten, en gammal regel vid inspelning. Den säger i princip att kvoten av Direktljudet dividerat med summan av störljuden och diffusljuden ska vara minst 10dB. Helst mer. Alltså, ge mig en högtalare som låter bra vid närfältslyssning eller max två meter och se till att golvet, den närmaste reflekterande ytan, mellan mig och högtalaren är försedd med en rejäl matta och undvik att placera högtalarna i hörn så kommer jag redan på det stadiet att kraftigt reducera rummets påverkan på ljudupplevelsen. Om jag dubblar avståndet till högtalaren så måste jag spela betydligt starkare för att uppleva samma ljudnivå, ljudet kommer då att i högre grad komma till mig via reflektioner, med allt vad det innebär av fasfel och intermodulation och jag lyssnar till slut nästan lika mycket på rummet som på högtalarna.
Resultatet av att lyssna nära högtalarna blir alltså att deras direktljud kommer att dominera ljudbilden och rumsresonanser och övriga störljuds påverkan av ljudupplevelsen kommer att minska. Ljudet kommer att bli detaljerat, dynamiskt och få ett utmärkt stereoperspektiv. Med rätt högtalare känner man bas och baskagge redan på måttliga nivåer.
Nackdeler finns också, en är just det direkta ljudet som kräver hysteriskt bra högtalare för att inte uppfattas som påträngande samt att ljudbilden kanske inte upplevs ha det djup som högtalare på distans kan skapa. En annan är att the sweet spot blir ganska liten.
Dessa nackdelar kan jag leva med och min kärlek till studiomonitorer kommer just av att de i princip alltid är byggda för närfältslyssning.
Dr.G. Om basljudet påverkas kraftigt av att du slår på satteliterna så beror det nästan alltid på att de spelar i felfas vid delningsfrekvensen. Prova att med en EQ skära av basen i satteliterna så kommer du att upptäcka att basljudet återkommer.
Linnar. Kan du utveckla I ett horn kopplar signalen till rummet i ett jämnt förlopp så att när signalen lämnar mynningen på hornet så är signalen anpassad i större grad till luften än vad en vanlig högtalare är därför verkar det som om ett horn låter jämnare överalllt i rummet ?
|
Edited by - Husaren on 2008/12/30 18:07:25 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/12/30 : 22:36:32
|
quote: Linnar. Kan du utveckla I ett horn kopplar signalen till rummet i ett jämnt förlopp så att när signalen lämnar mynningen på hornet så är signalen anpassad i större grad till luften än vad en vanlig högtalare är därför verkar det som om ett horn låter jämnare överalllt i rummet ?
Ja visst kan jag det! Jag utryckte mig inte helt klart eller ens fullständigt.
Hornet börjar med en liten area och ökar efterhand. Under denna ökning kopplas membranets rörelseenergi till luften på ett avsevärt effektivare sätt än vad ett element som jobbar rakt mot luften. Detta innbär också att den strålande ytan ökas så när signalen lämnar hornets mynning så gör den det med en avsevärt större yta än ett enkelt membran. Om ytan är 2000cm2 så är det upp till tio ggr större än ett membran. Om man använder tio vanliga bashögtalare i samma rum kan man uppleva en snarlik rumspåverkan som med ett horn. Det är också allmänt känt att det låter jämnare med flera basar än en.
Tio bashögtalare eller ett horn tar på något sätt över rummet och låter som om att basen är jämnare än vad den faktiskt är. Men om man lyssnar på skillnaden mellan hornet och de tion basarna så är hornet snäppet bättre då den spelar med en signal från samma punkt och oftast med större pondus.
Det egenltliga fysiska problemet är däremot inte löst. Mäter man upp signalen i rummet så ser det snarligt ut som med vilken annan högtalare som helst, nästan.
I övrigt tycker jag att du gör en strålande beskrivning över hur man kan bemästra problemen med en "vanlig" högtalare. Jag har samma erfarenhet, även med rundstrålande lådor.
|
Edited by - linnar on 2008/12/30 22:39:42 |
|
|
Dr.G
Member
97 Posts |
Posted - 2008/12/30 : 23:05:49
|
quote: Dr.G. Om basljudet påverkas kraftigt av att du slår på satteliterna så beror det nästan alltid på att de spelar i felfas vid delningsfrekvensen. Prova att med en EQ skära av basen i satteliterna så kommer du att upptäcka att basljudet återkommer.
Det är ju förstås en möjlighet som jag borde ha nämnt, men i de fall jag upplevt effekten som tydligast (i labbet på chalmers) var det kontrollerat att fasen var korrekt och basen hos satelliterna (eller i vissa fall hörlurar) var skuren 36db/oct, så det är inte hela förklaringen enligt min erfarenhet.
Mvh Dr.G |
Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti. |
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2008/12/31 : 12:16:43
|
Upplevde ett lite lustigt fenomen i somras.
Jag hade fått en hudspricka på foten och behövde sitta i fotbad. Vad är då bättre an att sätta sig i hängstolen (hänger i en balk i taket) i solskenet och sätta fötterna i fotbadet med massage.
Jag hörde då som vanligt 50 Hz-brummet ända tills jag lyfte ur fötterna ur vattnet, DÅ BLEV DET TVÄRTYST I med en fot i vattnet igen och jag HÖRDE 50 Hz igen.
Jag "hörde" alltså med fötterna fast jag upplevde det som att jag hörde med öronen som vanligt.
Så frågan är om vi inte lyssnar med hela kroppen och då är väl alla resonanser genom golv och möbler viktiga för helheten.
/Urban
|
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
|
|
Husaren
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2008/12/31 : 12:53:57
|
Tack Linnar, jag har inte fördjupat mig i hornets principer, utan mest använt mig av dem när det behövts höga nivåer och bra kastlängd, och var därför nyfiken på om det fanns egenskaper hos hornet som jag inte kände till. Du verkar kunnig inom området så jag passar på att fråga om ett horn i princip bara ökar ytan av det drivande elementet eller om det också ökar amplituden?
Dr.G. Det kan inte vara en lite omvänd variant av maskeringseffekt du upplever? Normalt är det väl låga frekvenser som är bärare av mycket energi som brukar ha en irriterande förmåga att få vår hörsel att maskera/släcka ljud, även ganska starka sådana, i mellanregistret och ställa till med en allmän oordning i ljudbilden. Jag har i alla fall för mig att detta är en effekt av vårt hörande och inte en akustikfråga. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/12/31 : 19:54:21
|
Husaren: Med risk att hamna OT: Resultatet av att koppla ett horn till ett membran blir att hornet prsterar samma ljudtryck ut som utan horn men med avsevärt mindre inmatat effekt. Dvs membranet i hornet rör sig avsevärt mindre än utan horn. Eftersom membranet rör sig bråkdelen av sträckan för samma ljudtryck kommer membranet i hornet att nå det avpassade ytterläget och innerläget på bråkdelen av den tid ett membra utan horn behöver. Det innebär att transienter blir rappare i horn. Vid riktigt låga frekvenser och vid en rejäl transient blir denna rapphet fysisk i bokstavlig mening.
Ett horn är alltså snabbare och har en högre verkningsgrad. Ljudfronten lämnar hornet över en större tvärsnittsyta vilket påstås kräva stora rumsvolymer för att fungera bra. Jag har dock lyssnat på horn i små rum och var en erfarenhet över förväntan. Det som tråden handlar om löser hornet på ett bättre sätt än de flesta andra lådtyper, troligtvis pga den stora ljudfrontarealen.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/01/01 : 10:09:26
|
quote: Jag "hörde" alltså med fötterna fast jag upplevde det som att jag hörde med öronen som vanligt.
Så frågan är om vi inte lyssnar med hela kroppen och då är väl alla resonanser genom golv och möbler viktiga för helheten.
En intressant iakttagelse. På Evelyn Glennies site finns en del att läsa om detta: http://www.evelyn.co.uk/live/hearing_essay.htm
För de som inte känner till Evelyn Glennie så är hon världens kanske bästa slagverksmusiker, trots att hon är döv sedan 12 års ålder. Hon spelar barfota.
Edit. Här är faktiskt en fascinerande video där hon pratar och demonstrerar olika saker. http://www.ted.com/talks/evelyn_glennie_shows_how_to_listen.html |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2009/01/01 10:50:47 |
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2009/01/01 : 10:44:39
|
Jag upplever samma fenomen här hemma när jag lyssnar på musik. När jag sitter med fötterna i golvet så hör jag djupa bastoner bättre mot när jag lyfter upp fötterna från golvet. Högtalarna är fullregistersdipoler. Detta är en högtalarprincip som också löser många basproblem då de ej är rundstrålande i basen och då ej slår an lika många rumsresonanser.
|
Stereotypen |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/01/01 : 11:22:00
|
Hmmmm, jag inser först nu hur väl länkarna ovan passar i tråden. I videosnutten pratar hon t.ex om hur hon spelar Marimba olika i olika konsertsalar beroende på akustiken.
Eller detta:
"With very low frequency vibration the ear starts becoming inefficient and the rest of the body's sense of touch starts to take over. For some reason we tend to make a distinction between hearing a sound and feeling a vibration, in reality they are the same thing." |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2009/01/01 11:31:49 |
|
|
Husaren
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2009/01/01 : 12:19:26
|
Tack Linnar, bra beskrivning från en, för mig, ny synvinkel. Det stärker mig i tron att små amplituder, låg dist och stora ytor är lösningen på många basproblem.
Om jag återgår till trådens grundfråga om bas ska kännas så kan jag komma med några erfarenheter jag fått efter att genom åren ha byggt en herrans massa diskotek. Den höga basen runt 90 till 110 Hz måste bokstavligen kännas på hela golvet för att hålla kvar folket. Fasmätaren var mitt viktigaste instrument och trycket skulle kännas även vid låga nivåer. Om jag satsade på kraftfull kännbar lågbas tyckte folk att ljudet var häftigare och om jag la till extremt dynamiskt mellanregister så att även trummor och slaginstrument började kännas i kroppen så tyckte fler att det var roligare att dansa. Ett ljud där man inte kände basen lockade inte upp några att dansa. Med andra ord, man tyckte inte att det svängde. Det stora problemet vid all basåtergivning är i mitt tycke utsläckning beroende på fasfel. Ganska snart lärde man sig att oavsett om golvet var stort eller litet så var regeln Size is King när det gällde högtalare. Stora membran, i princip ju fler desto bättre, som spelade med liten slaglängd lät alltid bäst även i svåra miljöer och hade också den fördelen att de, om de placerades rätt, höll kvar ljudtrycket på golvet med relativt liten spridning till omkringliggande ytor.
Jag minns en gång då vi skulle installera ett Renkus Heinz system och innan installation provkörde hela härligheten i ett rektangulärt vanligt rum på ca 40 kvm med lättbetongväggar och allmänt dåliga akustiska egenskaper. Vi lyfte in fyra meterhöga basreflexlådor med 18 tums drivers som drevs av varsitt 1kW processorstyrt slutsteg, de kunde var och en prestera 130dB vid 35 Hz om jag minns rätt. Fyra mellan/diskant lådor med 15 tums driver i basreflex och två tums driver i kort horn drivna av varsitt 800 w processorstyrt slutsteg. Vi stackade lådorna i nån slags stereoformation, kopplade in CD och mixer, fasade in rubbet och började lyssna på musik. Vi hann med det mesta från Deep Purple till wienervals av Strauss. Hjärtljuden i Dark side of the moon var en rysare. Detta system är det häftigaste jag någonsin hört i stereoväg, ljudet var helt torrt och enormt dynamiskt. Man lyssnade inte på musik, man var mitt i musiken och rummets resonanser och fladderekon märktes inte längre. Oavsett om vi spelade starkt eller svagt och i princip var man än satt. Det var lite som att ha ett par riktigt häftiga hörlurar på sig med den skillnaden att man också kände musiken i kroppen. Visst, systemet var svindyrt med extrema HiFi-data men jag är övertygad om att det var den stora membranytan som var orsaken till att ljudet på något sätt körde över rumsakustiken. Plus att systemet hade en suverän förmåga att hålla isär ljuden utan allt för mycket fasfel och intermodulation.
|
Edited by - Husaren on 2009/01/01 12:20:19 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/01/01 : 21:22:30
|
Husaren: Det kanske är så att man får så mycket "verklighet rätt på en" att allt "falskt" drunknar. Eller som någon annan sade: "Det mäter skit men låter kanon!"
|
|
|
Dr.G
Member
97 Posts |
Posted - 2009/01/01 : 21:32:12
|
quote: Dr.G. Det kan inte vara en lite omvänd variant av maskeringseffekt du upplever? Normalt är det väl låga frekvenser som är bärare av mycket energi som brukar ha en irriterande förmåga att få vår hörsel att maskera/släcka ljud, även ganska starka sådana, i mellanregistret och ställa till med en allmän oordning i ljudbilden. Jag har i alla fall för mig att detta är en effekt av vårt hörande och inte en akustikfråga.
Enligt de modeller av maskning som jag känner till (Zwicker, Bekesy, Moore mfl) så måste högfrekventa ljud som skall maskera lågfrekvent vara väldigt mycket högre i nivå, vilket inte var fallet i labbet, så jag tror inte det är nån maskning i vanlig mening, men kanske 'informationsmaskning'. Man flyttar kanske fokus till de högre frekvenserna för att de är viktiga för till exempel tal. Jag är å andra sidan inte expert på just maskningsfenomen...
Mvh Dr.G
|
Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti. |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2009/01/02 : 13:15:48
|
Med svag risk för OT. Skulle man inte kunna göra en subbas dom är gjord för att koppla till golvet? Ungefär som en kontrabas som är beroende av att kopplas till golvet med sin klack för att få någon bas över huvud taget. Med en så stor membranyta borde moder inte vara så stort problem. Vet inte hur "hifi-korrekt" detta skulle vara men man kommer nog att känna och uppleva basen på ett helt annat sätt. Detta kräver dock ett passande golv med lagom högt Q alltså ration mellan den energi som lagras och den som avges för att inte blir för resonant eller stumt. Och självklart med förmågan att vidarebefordra ljud utan att skapa allt för mycket skaller och liknande.
Annars bulta fast ett eller ett par element i soffan. Har för mej att Öhman gav detta som ett alternativ under föreläsningen i Uppsala. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/01/03 : 18:54:35
|
David_Web:
Som Georg Bolins "tonväggar" eller som Bo Bengtsson's nya projekt med basdipoler som består av ett enda jätteligt membran.
|
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 17:20:29
|
Fick detta svar från Matts Odemalm; "din PS fråga är ett välkänt fenomen och kallas "early-early sound " som uppstår då golvet ej är tillräckligt stabilt utan ljudet transporteras från högtalaren och genom konstruktionen och anländer tidigare till sweetspot än direktljudet från högtalaren Bastonerna känns då genom soffan eller stolen och basen känns maffigare Detta är dock förödande för musikupplevelsen eftersom kamfilter effekter(färgningar) uppstår och blir tröttande i längden Detta avhjälps med lämpliga vibrationsdämpare som jag kan leverera om du ger mig vikten på högtalaren Är golvet eller väggarna för lätta så kommer även luftljudet att sätta igång dessa och även då ge färgningar eftersom de fungerar som extra högtalare. I detta läge måste massa till (extra gipsskivor)
Tillfällen som kan vara positiva av golvvibrationer Musiker kan gilla att golvet ger dem en extra känsla av sitt instrument Disco då man får en extra kick av basen"
Tack Matts och alla andra som svarat |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2009/11/11 : 10:51:16
|
quote: Jag hörde då som vanligt 50 Hz-brummet ända tills jag lyfte ur fötterna ur vattnet, DÅ BLEV DET TVÄRTYST I med en fot i vattnet igen och jag HÖRDE 50 Hz igen.
Jag "hörde" alltså med fötterna fast jag upplevde det som att jag hörde med öronen som vanligt.
Faktum är att vi alltid hör med hela kroppen, vårat skelett är väldigt bra på att leda/skapa resonanser. http://www.fof.se/tidning/2009/4/rockkonsert-for-dova
Forskare har även tagit fram en högtalare som du fäster på benet, mot skelettet som vibrerar istället för att låta och på så vis transporterar ljudet till öronen via skelettet ist för luften. Framtidens handsfree kanske ?
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2009/11/11 : 11:08:24
|
Varför lyfta den här gamla tråden?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Jazzskägg
fd. Mattias A
424 Posts |
Posted - 2009/11/11 : 11:08:43
|
quote: Jag "hörde" alltså med fötterna fast jag upplevde det som att jag hörde med öronen som vanligt.
Evelyn glenni Är ju en suverän slagverkare/musiker som är döv och oftas spelar barfota å evelyn säger att hon "hör" med kroppen som resonanslåda
kolla på youtube evelyn glennie percussionist |
d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj ------------------------Jazzskäggs byggtråd------ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
|
Edited by - Jazzskägg on 2009/11/11 11:18:58 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/11/11 : 17:49:55
|
quote: Min erfarenhet är att det oftast är bättre och enklare att laborera med högtalar- och lyssningposition än att bearbeta rummet. När det gäller att hantera rumsresonanser så använder jag mig av Ljudkvoten, en gammal regel vid inspelning. Den säger i princip att kvoten av Direktljudet dividerat med summan av störljuden och diffusljuden ska vara minst 10dB. Helst mer. Alltså, ge mig en högtalare som låter bra vid närfältslyssning eller max två meter och se till att golvet, den närmaste reflekterande ytan, mellan mig och högtalaren är försedd med en rejäl matta och undvik att placera högtalarna i hörn så kommer jag redan på det stadiet att kraftigt reducera rummets påverkan på ljudupplevelsen. Om jag dubblar avståndet till högtalaren så måste jag spela betydligt starkare för att uppleva samma ljudnivå, ljudet kommer då att i högre grad komma till mig via reflektioner, med allt vad det innebär av fasfel och intermodulation och jag lyssnar till slut nästan lika mycket på rummet som på högtalarna.
Resultatet av att lyssna nära högtalarna blir alltså att deras direktljud kommer att dominera ljudbilden och rumsresonanser och övriga störljuds påverkan av ljudupplevelsen kommer att minska. Ljudet kommer att bli detaljerat, dynamiskt och få ett utmärkt stereoperspektiv. Med rätt högtalare känner man bas och baskagge redan på måttliga nivåer.
Nackdeler finns också, en är just det direkta ljudet som kräver hysteriskt bra högtalare för att inte uppfattas som påträngande samt att ljudbilden kanske inte upplevs ha det djup som högtalare på distans kan skapa. En annan är att the sweet spot blir ganska liten.
Du resonerar och har precis samma upplevelser som jag, kul att fler har upptäckt detta.
quote: Vi stackade lådorna i nån slags stereoformation, kopplade in CD och mixer, fasade in rubbet och började lyssna på musik. Vi hann med det mesta från Deep Purple till wienervals av Strauss. Hjärtljuden i Dark side of the moon var en rysare. Detta system är det häftigaste jag någonsin hört i stereoväg, ljudet var helt torrt och enormt dynamiskt. Man lyssnade inte på musik, man var mitt i musiken och rummets resonanser och fladderekon märktes inte längre.
Precis, det här avhandlade jag i en akustiktråd för en tid sedan men ingen nappade riktigt, har man ordning på direktljudet minskar rumspåverkan, fel och egenheter från ljudkällorna leder till ännu större problem när rummet reflekterat det, ett direkt resultat av rumsstödet enkelt uttryckt. Jag tror tyvärr att många omedvetet akustikreglerar för vad de tror är taskiga rum, medan sanningen är att den största boven många gånger är vitala problem i högtalarkonstruktionen.
|
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2009/11/11 18:16:41 |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2009/11/11 : 19:16:49
|
Eller att inte alla gillar närfältslyssning.-eller för den delen kan ha en sån uppställning.
Det låter häftigt men jag tycker att det blir lite tröttande. Den fysiska upplevelsen är superviktig tycker jag,annars blir det bara trist att lyssna. Kroppen lyssnar nog minst lika mycket som öronen. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2009/11/11 : 19:22:08
|
quote: Eller att inte alla gillar närfältslyssning.-eller för den delen kan ha en sån uppställning.
Långt ifrån alla högtalare, framförallt större med många element, är lämpade för närfältslyssning. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2009/11/11 : 23:24:11
|
quote: Varför lyfta den här gamla tråden?
Varför inte? Vill man tillföra något som RuneStone gjorde så är det väl bara bra. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 15:28:04
|
Åhhh fasen... Detta hade jag ingen aning om... Få se nu, mitt rum är 7,80 x 4 x 2,7 meter, jag har gröna kallingar, inga strumpor, men nageltrång. Vidare är det mulet ute, temperaturen inne är 19,4 grader, jag badade vid ett-tiden och jag har tråkigt... Ähh, det verkar så besvärligt allt detta, så jag fortsätter bumla skivor istället...
OBServera: inget illa ment. Bara ett litet avbrott i tråden... Just det; tillfälligt avbrott. Som i skallen på mig för det mesta... |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
Edited by - 24U on 2009/11/12 15:30:11 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 17:30:06
|
quote: Långt ifrån alla högtalare, framförallt större med många element, är lämpade för närfältslyssning.
Ja, men närfält räknas ju ända upp till två meter från högtalaren, spelar det inte homogent från det avståndet är ju frågan om den högtalaren överhuvudtaget är tänkt att användas i normala rum. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2009/11/12 : 19:59:01
|
quote: Ja, men närfält räknas ju ända upp till två meter från högtalaren, spelar det inte homogent från det avståndet är ju frågan om den högtalaren överhuvudtaget är tänkt att användas i normala rum.
Nej det är ju frågan. Själv skulle jag inte sitta närmare än 4 meter från högtalare som Wilson Maxx, Magnepan 20.1 och andra större pjäser. Ljudet blir "för mycket" och släpper inte från högtalarna om man sitter för nära enligt min ringa mening. |
|
|
Topic |
|