HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Debatt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/07/15 :  10:35:03  Show Profile Send CDP a Private Message
Här kanske det finns något i debatten om "stampa takten" vs. ljudbild . Hittade den på "news" på Audiovectors hemsida. Synd att man inte kan ta del av arbetet (ingen referens angiven) vart kan man få tag på det?.

Undrar vad som gjorts i studien


HUMAN BEINGS RESPOND TO RYThM AND PITCH. 07.2002

Contrary to conventional wisdom, human beings respond to rythm and pitch rather than to “a balanced and harmonic sound”. Although a balnced and neautral sound is important, the most important factors in being excited about music are related to rytm and pitch, Danish scientist have recently found. This is not really new to us or to Audiovector-owners, as this now proven anticipation has been the basis of our thinking for the last 20 years.

The only diffrence is, that this thinking has now been proved scientifically.

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/15 :  10:54:20  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Detta är dock inte någon nyhet för Audiovector-ägare då dessa är byggda efter dessa rön...............................

Spypåse ?

Vilka forskare?

Publicerat i vilken vetenskaplig tidsskrift?

"Vet" verkligen alla Audiovectorägare (!!!!) att detta är så det egentligen förhåller sig?

jag skiter i om det är sant eller inte men formen för denna text får i alla fall mig att må illa. Inget ont om själva högtalaren eller vetenskapliga undersökningar men really....

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/07/15 :  12:43:11  Show Profile Send CDP a Private Message
Har mailat, får se om man får nåt svar eller inte
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/15 :  13:18:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!


Men, detta är bara det gamla vanliga cirkelresonemanget igen,-nu i en ny lätt
modifierad tappning. För okej,- människor reagerar mest på rytm och "tonhöjd",
men vad är egentligen musik om inte, jo just,-olika tonhöjder spelade i rytm(
även ex trummor är ju toner). Och desto "bättre" som dessa "toner i rytm" återges
desto mer dansar människan, mao- ett "balanced and harmonic sound" är bara en
omskrivning för en "bra återgivning av toner och rytm".

1st medioker elitidrottare kan ju alltid hävda att:"det är inte hur fort man springer
som är det viktiga utan hur, graciöst och rytmiskt man gör det, som är det som betyder något.
Frågan är dock om inte betydligt färre skulle lyssna till denne idrottares nya "teori"
än, de som nu lyssnar till Audiovector´s version av temat.


Mvh A
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/07/15 :  14:20:18  Show Profile Send CDP a Private Message
God eftermiddag A,

Jo, färre skulle nog lyssna på idrottaren.

Först när jag såg texten tänkte jag: saken är biff, det är avgjort. Sedan när man lusläser lite ser man ju att även ett balanserat och harmoniskt ljud också är viktigt.

Då finns det ju inte några "sidor" i cirkelresonemanget. kombinationen av alla egenskaperna är ju det som man söker -det fulländade ljudet. Så, nu behöver man bara hitta rätt apparater och högtalare därtill som uppfyller de blygsamma kraven....

Jag får hålla med Sladd, det är lite magstark text . Har dom hållit på i tjugo år?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/15 :  16:44:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men så är det väl om man inte kan anse att så gott som alla anläggningar och högtalare färgar ljud och att det viktigaste är rummet där högtalarna spelar.

Audiovector är väl nästa undantagslöst stora golvhögtalare, eller har jag fel? Mvh Kristofer
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/15 :  16:54:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej C!

Nej, det som uppfyller cirkelresonemanget( enligt A) är att:
"god återgivning av toner och rytm"..är detsamma som.."balanserat och harmoniskt ljud",
men i artikeln görs det gällande att dessa två skulle vara 2st vitt skilda företeelser,
och härleder därefter den ena ur den andra, osv.


Mvh A.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/15 :  17:09:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej w!

A anser den allra viktigaste komponenten vara: Högtalare & Anläggning.
Först på en eventuell 2:a plats kommer Rummet.


Mvh A.

- Rummet är icke Kung, då denna titel innehas av H-talarna -


Edited by - Audiomaniker on 2002/07/15 17:10:3
Go to Top of Page

Benny
Starting Member

38 Posts

Posted - 2002/07/15 :  17:22:29  Show Profile Send Benny a Private Message
Njae, Herr A. Kan det vara så att du väljer anläggning efter rummets egenskaper? I så fall betyder det att rummet styr.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/07/15 :  18:58:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

Njae, Herr A. Kan det vara så att du väljer anläggning efter rummets egenskaper? I så fall betyder det att rummet styr.




Hej Benny!

Hur väljer du själv? Hur ska normalaudiofilen kunna göra ett val av högtalare efter rummets egenskaper? Det är tyvärr inte många som har den kunskapen. Det finns inte heller många försäljare som har den kunskapen. Inte ens många högtalartillverkare har heller den kunskapen förresten! HiFi-tidningar... (fyll i själv vad du tror).

Eller det kanske inte var riktigt detta du menade?

/Johan L



Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/15 :  19:17:13  Show Profile Send celef a Private Message
Lösningen är väl att köpa ett par Carlsson-högtalare, de är ju de enda i världen som är optimerade med hänsyn till ett vanligt rum!
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/15 :  19:25:32  Show Profile Send Morello a Private Message
Den där valsen om rytm osv har man hört några ggr.
Jag tror man får leta med ljus och lykta efter en anläggning som inte förmedlar dessa egenskaper. Bara dåliga ursäkter för att inte göra bra prylar. Å andra sidan behöver väl inte audiovector ta till sådant struntprat.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/15 :  21:43:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Celef:

quote:

Lösningen är väl att köpa ett par Carlsson-högtalare, de är ju de enda i världen som är optimerade med hänsyn till ett vanligt rum



Bingo! (från en lycklig Carlsson ägare)


//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!
http://hem.passagen.se/magrutor/Monkey
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/07/15 :  22:56:47  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
quote:

quote:

Njae, Herr A. Kan det vara så att du väljer anläggning efter rummets egenskaper? I så fall betyder det att rummet styr.




Hej Benny!

Hur väljer du själv? Hur ska normalaudiofilen kunna göra ett val av högtalare efter rummets egenskaper? Det är tyvärr inte många som har den kunskapen. Det finns inte heller många försäljare som har den kunskapen. Inte ens många högtalartillverkare har heller den kunskapen förresten! HiFi-tidningar... (fyll i själv vad du tror).

Eller det kanske inte var riktigt detta du menade?

/Johan L








Man lånar hem högtalaren, spelar på den, om den låter bra i ditt rum så trivs den där.

Mvh
Audionet
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2002/07/16 :  02:20:22  Show Profile Send LCohen a Private Message
Hrm... som jag alltid hävdat.

Om jag har någon hemma som spelar musik... så bryr jag mig inte i vilken soffa han sitter... jag bryr mig om hur bra han är på att framföra ett stycke... hur han får fram rytmiken och melodin. Det är ju det som har påverkat människan sen urminnes tider.

Jag har en kompis som har en hörselskada på ena örat, han kan inte lokalisera ljud.. det innebär ju inte att han inte kan njuta av musik lika mycket som vi andra bara för att han inte får fram en ljudbild, han njuter lika mycket av de essentiella i musiken, nämligen de rytmiskt framförda melodierna.

En stereo som framför en bra ljudbild och som man kan tycka är "neutral" i "soundet" behöver INTE ALLS vara bra på att få fram de jag nämnt, att få fram melodierna med dess rytmik.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/16 :  03:05:59  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej LC!

Kan du ge exempel på en anläggning som inte förmedlar rytm och/eller melodi?

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Benny
Starting Member

38 Posts

Posted - 2002/07/16 :  04:46:53  Show Profile Send Benny a Private Message
Svar till Knoppen.

Min synpunkt var nog inte så audiofilisk. Jag menar bara att man efter ett tag byter ut den utrustning som man inte trivs med. Alltså en ganska omedveten anpassning till miljön där den är placerad. Men i och för sig kan man ju byta för att det är kul också.
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/07/16 :  08:46:51  Show Profile Send CDP a Private Message
Hej A,

Härmed har enligt A "god återgivning av toner och rytm" och "balanserat och harmoniskt ljud" gjorts ekvivalenta. Enligt C har dessa uppgått i samma delmängd till en helhet .

Som sagt: nu handlar det bara om att finna de komponenter som i samspel med rummet kan leverera ovan nämnda önskningar.

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/07/16 :  09:45:07  Show Profile Send Hepcat a Private Message
quote:
Hej LC!

Kan du ge exempel på en anläggning som inte förmedlar rytm och/eller melodi?




Det kan jag det finns många exempel men ett jag kan ge är en uppsättning jag hörde på kommer ej ihåg allt i den.
det var en styck forsell air reference skivspelaren kopplad till någon förstärkar kombo kommer ej i håg fabrikat och några stativare från acoustic energy.

det var liksom stor ljudbild väldigt fin diskant m.m.
men det var hur trist som helst att lyssna på.
Och flyttade man sig ur sweepspot så försvann ju även ljudbild och så vidare, nä jag vill kunna röra mig när jag lyssnar typ dansa, diska, bada eller vad man nu vill göra inte bara sitta still och lyssna okey det händer ju att man gör med.
En klockradio hadde varit roligare tror jag.
och då pratar jag inte om den klockradion [D:].
Jag tycker det finns mängder med grejor som inte klarar att återge musik.

Gamla jukeboxar brukar vara rätt så bra på att återge musik, men återge en korrekt ljudbild och så vidare glöm det det klarar dom inte men det är hur kul som helst att lysna på musik via en riktig juke.

Mikael

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/16 :  09:55:05  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Hej LC!

Kan du ge exempel på en anläggning som inte förmedlar rytm och/eller melodi?

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"





Hej M!
Jag är iofs inte LC, men jag slänger mig in här ändå......
Jag har vid 2 tillfällen upplevt att det musikaliska hamnat i baksätet. En gång med Thule och en gång med Rotel. Det började låta trist helt enkelt och jag slutade spela musik!(och så skall ju ingen behöva ha det!)

Jakten på neutralitet KAN ibland leda en fel(kan, inte alltid!), ur ett "musiknjutarperspektiv"!
Här är en länk till en annan som hade lite problem innan han bytte till rör :
http://www.hifimagasinet.com/recensionsDetalj.asp?recensionID=54

Exakt vad det är som blir fel rent tekniskt, har jag(förstås) ingen koll på....

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/16 :  11:37:37  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

quote:

Hej LC!

Kan du ge exempel på en anläggning som inte förmedlar rytm och/eller melodi?

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"





Hej M!
Jag är iofs inte LC, men jag slänger mig in här ändå......
Jag har vid 2 tillfällen upplevt att det musikaliska hamnat i baksätet. En gång med Thule och en gång med Rotel. Det började låta trist helt enkelt och jag slutade spela musik!(och så skall ju ingen behöva ha det!)

Jakten på neutralitet KAN ibland leda en fel(kan, inte alltid!), ur ett "musiknjutarperspektiv"!
Här är en länk till en annan som hade lite problem innan han bytte till rör :
http://www.hifimagasinet.com/recensionsDetalj.asp?recensionID=54

Exakt vad det är som blir fel rent tekniskt, har jag(förstås) ingen koll på....

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'




Hello!

LC pratar om rytm och takt, vilket är extremt svårt att inte lyckas återskapa. Jag har ett rörslutsteg och ett transistorslutsteg.
Av de två jag äger föredrar jag rörsteget.
Men det handlar inte om rytm och melodi. Båda stegen förmedlar dessa egenskpaer hos musiken. I mitt fall handlar det om transientsvar och upplösning vid jämförelse av stegen.

Det LC pratar om är typiskt LINN-säljar-snack.
Från säljarnas sida är det ett väldigt enkelt knep för att bemöta kundens eventuellt negativa synpunkter på Linn-prylar.
Det är både billigt och fult av linn-säljarna.

Kund:"Jag tycker upplösing i diskanten är klen"

Linn-säljaren:"Du lyssnar inte på musik, utan på ljud"

Säljaren dels ljuger och sedan försöker han att få kunden att känna sig dum, ehuru kunden har rätt - EN HÄGTALARE KAN INTE SKAPA NÅGONTING ANNAT ÄN ETT LJUDFÄLT


Tyvärr går alldeles för många på linn-säljarnas struntprat.


"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/16 :  11:50:39  Show Profile Send matson a Private Message
Hej M!

Alltså, jag är rätt ointresserad av vad det står på apparaterna, men jag kan inte förstå vad det är med Linn som är så märkvärdigt. Jag tycker deras prylar är ungefär som allt annat. (NAIM är ju betydligt mer kontroversiellt!)

Däremot tycker jag du skall prova att lyssna på en Thule-stärkare om du får tillfälle. Den jag hade(IA100) kunde inte förmedla takt och rytm(eller något annat heller) på ett vettigt sätt. Testa den och se vad du tycker, så kan vi jämföra "anteckningar" sen.(om du får tillfälle)

Mvh/Mats
'Bad habits pay off in the long run'
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/07/16 :  11:59:22  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag föredrar dom här på sätt och vis






annars har man ju den här, men den ser inte lika kul ut.




hur många här känner till tune dem föresten?
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/07/16 :  12:08:41  Show Profile Send CDP a Private Message
Stopp, Stopp, Stopp!

Inte slå på alla Linn-säljare för att en säljare sagt något om ljud istället för musik! Det är bara ett bland flera märken på hifi himmelen, ingen storljugande säljorganisation.

Ett är säkert, Morello, detta med preferenser inom hifi har inte diskuterats för sista gången (det är ju därför vi har ett forum) men du behöver inte kasta dynga över Linnprodukterna för att folk vill dela med sig av sina tycken.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/16 :  12:20:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej CDP!


Nja, alltså man ska inte överdriva det här med rummet allt för mkt och
tro att allt är bra
bara det placeras i "rätt" rum. Enligt A är: 1st bra anläggning=1st bra anläggning.
Sen är det 1st oändlig skillnad utifall "toner och rytm" blir till något helt separerat
från den övriga ljudbilden och något mystiskt som en känsla som, enbart vissa kan förnimma,-
eller om det är ljudvågor( precis som alla andra( ljudvågor, ed)).


Mvh A
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/16 :  12:27:59  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Stopp, Stopp, Stopp!

Inte slå på alla Linn-säljare för att en säljare sagt något om ljud istället för musik! Det är bara ett bland flera märken på hifi himmelen, ingen storljugande säljorganisation.

Ett är säkert, Morello, detta med preferenser inom hifi har inte diskuterats för sista gången (det är ju därför vi har ett forum) men du behöver inte kasta dynga över Linnprodukterna för att folk vill dela med sig av sina tycken.





Hello!

Inte har jag kastat dynga på LINN-prylar?
Linn har gjort en del bra och en del dåliga prylar.
Dom har ju faktiskt lyckats rätt bra med switchade slutsteg.

Jag är ensam här på forumet att uppleva LINN-säljarna som en anings religösa motsv.

Ett annat axiomatiskt inadekvat uttalande från en linn-säljare:

"Martin Logan kan återge ljud, men ta mig fan inte musik"

Tolka det inte som att jag är förtjust i MArtin Logan. Hurvida jag är det eller ej fårbli en hemlighet

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000