HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Infra-brum i rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/23 :  18:42:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Hittade den här frågan på f****iskt:
quote:
Testade lite rörförstärkeri-hembyggen i helgen.
Försteget var byggd efter nån enkel modell som J.Svalander gjort (ej en Tuba) Slutstegen var monoblock, enligt säljaren var de byggda som mcintosh 250 (men var inte det en stereostärkare?)

Jag blev lite oroad över en sak,

högtalarelementen rörde sig kraftigt, långsamt ut och in, skulle tippa på c:a 5 mm och nådde ändlägena sissådär en gång per sekund ( =0,5 Hz ? ). även när ingen musik spelades.

Vad berodde detta på? Kan det vara farligt för högtalare, jag menar det är ju nära nog likström!?

jag har noterat samma sak med min Stealth-förstärkare (12A6-PP).
vad i hela fridens namn är det här?

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/12/23 :  20:43:25  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Stooooor motorbåt

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/23 :  21:37:31  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hoktuna: Klockren mardröm! Men om det är nåt McIntosh spektakel med massor av motkopplings-slingor kan man förutom dåligt avkopplad nätdel även misstänka självsvängning i basen pga mysko fasvridningar.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/23 21:41:17
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/12/23 :  21:50:55  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Helt ot men..världens snyggaste steg
http://hifi4me.de/img/mc%20intosh-mc275%20commemorative%20edition-0_1144180824.jpg

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/23 :  21:54:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Min stärkare är en högst ordinär sak med en pentod på ingången och en 12SC7 som fasdelare:
http://www.pastisch.se/tubes/images/S5schematic.pdf

OCH det är bara en kanalen som ligger och pumpar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000