HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Venus eller stjärna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/12/22 :  16:08:48  Show Profile Send Roq a Private Message
Vad är det för en stark rackare som lyser på himlen nu? Har lite svårt att säga vilket väderstreck men hyfsat åt söder tror jag.
Venus? ISS?

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/22 :  16:25:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Planeterna "tänds upp" före stjärnorna och Polstjärnan (??) är väl himlens starkaste stjärna.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/12/22 :  16:59:43  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Polstjärnan är en svag rackare.
Den som syns nu är Venus... Alltså aftonstjärnan eller morgon om man så vill..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/12/22 :  17:37:28  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Polstjärnan är väl annars den stjärna som är rakt ovanför den linje som blir av de två stjärnor som utgör karlavagnens bakparti?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2008/12/22 :  17:47:01  Show Profile Send Roq a Private Message
OK, jag misstänkte det. Läste på nätet att den syns bäst i skymning/gryning och lyser då mycket starkare än stjärnorna. Man ska också tydligen kunna se att den är rund till skillnad från stjärnorna som bara ses som prickar i kikaren.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/12/22 :  18:08:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Polstjärnan (??) är väl himlens starkaste stjärna.
Nä, Sirius är ljusstarkast.

quote:
Polstjärnan är väl annars den stjärna som är rakt ovanför den linje som blir av de två stjärnor som utgör karlavagnens bakparti?
Ja.

quote:
OK, jag misstänkte det. Läste på nätet att den syns bäst i skymning/gryning och lyser då mycket starkare än stjärnorna. Man ska också tydligen kunna se att den är rund till skillnad från stjärnorna som bara ses som prickar i kikaren.
Stämmer, för det mesta ser du dock en skära, som månen. En annan kul planet är Jupiter. Intill den kan du vid bra förhållanden se de fyra starkast lysande månarna också, i en vanlig kikare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/12/22 18:14:37
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/12/23 :  15:30:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Då var det inget vidare förhållanden när jag tittade för några år sedan.Såg endast en måne med tubkikaren.Är för övrigt mycket intresserad av rymden så alla tips på vad som kan vara intressant att se med kikare är uppskattat.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2008/12/23 15:31:58
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/12/23 :  16:00:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det beror ju på hur månarna står. De kan ju vara skymda eller för nära själva planeten för att synas.
Har du en tubkikare bör du kunna se Saturnus ring, förutsatt förstoringen är minst 50 eller så. (Även där beror det ju på ringens vinkel mot jorden om den syns eller ej.) Du bör även kunna se en del kratrar på månen.

När jag var i de tidiga tonåren var jag fanatisk amatörastronom, intresset har svalnat med åren men finns fortfarande. Stjärnkikaren finns fortfarande kvar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/12/23 :  16:01:58  Show Profile Send huzze a Private Message
Det är väl så att stjärnornar flimrar medans planeter lyser med ett konstant sken.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/23 :  16:20:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Planeterna syns ofta långt innan det blivit mörkt. De kan tom synas mot en relativt ljus himmel.
Att solarna däruppe blinkar har ju mer att göra "ojämnheter"i atmosfären.

Edited by - soundbrigade on 2008/12/23 16:20:48
Go to Top of Page

BoB
Starting Member

49 Posts

Posted - 2008/12/23 :  16:53:17  Show Profile Send BoB a Private Message
Iridium-passage är kul.
Tid och var; http://www.heavens-above.com

Trevlig Jul
önskar
Bob
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2008/12/24 :  13:49:52  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Bernt min tubkikare har dock endast en förstoringsgrad av 40 gånger, så det kan ju vara en anledning samt att det kan varit dålig sikt just vid tillfället. MvhKristofer
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/12/24 :  14:31:56  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Humm jag kanske skulle ta o försöka få tillbaka mitt teleskop..

Spana på månen o stjärnor en klar o mörk natt är inte helt fel..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000