HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 JJs lurendrejeri med 2A3!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/12/19 :  19:26:44  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Svejk: Aktare för rör med nätanod de flesta av dem klarar endast halva anodförlusten på sin höjd! Nätanod slutade man med redan på trettiotalet, jag förstår inte varför man tagit upp det igen.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2008/12/19 19:27:20
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/12/19 :  22:38:20  Show Profile Send Lech a Private Message
Det finns många sorter av missbruk. Gemensamt för dem alla är att missbrukaren inte vill eller förstår vidden av vad han håller på med.

Så även missbruk av rör..
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/12/19 :  23:16:59  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Lech: Du har så rätt! Min tidigare rörgrossist sände ofta över nya rörtyper till mig för utvärdering. Jag minns speciellt en gång när jag testade en nytt kinesiskt 300B rör. Vid full belasting höll det endast 30 timmar (inte ovanligt med kinesiska rör). Jag föreslog då mest på skämt att röret skulle ommärkas till PX25, vid 25 watts anodförlust och lägre glödspänning kanske röret skulle klara lite längre tid. Döm om min förvåning när rörets omdöptes till PX25! Och inte nog med det, dessutom marknadsfördes det som en
"Super PX25" varvid ett högre pris togs ut för skräpet. Jag bytte sedemera rörleverantör! När jag på åttiotalet startade "triodvågen" i västvärlden kunde jag aldrig ana att sånt här skojeri skulle uppstå.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2008/12/19 23:18:00
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2008/12/20 :  18:15:38  Show Profile Send Bardis a Private Message
Det finns mer rör på "Hall of schame listan"
http://www.vacuumtubesinc.com/hos.html

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2681 Posts

Posted - 2008/12/20 :  20:12:24  Show Profile Send Imperial a Private Message
PX25

Vissa har ingen självkritik

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/12/20 :  21:13:17  Show Profile Send time a Private Message
Vi har väl alla sett den där reklamen när ägarna av vissa bilar klistrade dit en Toyotadekal inför bilprovningen ?

Håller med ReVintage, man kan ju inte kalla rören för vad som helst bara för att det kommer i närheten ? Man kan inte kalla äpplen för Avocado bara för att de råkar vara gröna...

Om man lyssnar på ett riktigt 300B ( WE spec ) och ett riktigt 2A3 så låter de inte alls lika, skojeri tycker jag !

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000