HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 JJs lurendrejeri med 2A3!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/12/18 :  11:18:28  Show Profile Send Lech a Private Message
Erik skriver:

quote:
Lech: Felet har jag just redogjort för! Hur få ersättningsrör om tillverkaren av någon anledning upphör, man vet aldrig i dessa tider.

Erik, Helt rätt man bör till om man men bygger förstärkare med 2A3/40W

JJ:s egna förstärkare är lätta att "swappa" 2A3/40W är enkela att mot 300B. 2.5V-5V. Ett ytterigare sätt kan vara att bunkra exvis 6 matchatade för den låga kostnaden av 6000:- om man tror spöket konkurs ska blanda sig i.

Erik har en bra distans till det här tycker jag även om vi inte alltid tycker lika.

ReVintage skrev:
quote:
Sånt här luktar väldigt illa! Hästskojare!

Det här har diskuterats på forumet tidigare och dessa ord fanns inte ens i papparazzi världen då.Så lugna ner dig ReVintage
mvh
lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2008/12/18 11:41:09
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/12/18 :  11:22:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det reVintage skriver om snodda mätvärden är ju förjävligt om det stämmer vilket det tycks göra !!

Kan inte det ställa till bekymmer för självbyggarna ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/18 :  11:28:57  Show Profile Send reVintage a Private Message
Lech:
Jag tycker att DU ska lugna ner dig rejält och ta en funderare på faktiskt sakförhållande i frågan.

Förstår faktiskt inte vad som retat upp dig?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/18 11:35:25
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/12/18 :  11:37:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Inget bråk nu boys

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/12/18 :  11:43:56  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Lech: Ordet "konkurs" nämnde jag inte. Däremot kan tillverkningen läggas ned om den inte är lönsam längre. Brysselfolket kan också lägga sig i det hela och föbjuda tillverkningen inom EU. Det är mycket kemikalier involverdade i rörtillverkning. F-n vet. Fast å andra sidan nu har de godkänt böjda gurkor har jag hört.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/12/18 :  11:48:41  Show Profile Send Lech a Private Message
ReVintage Hästskojare har retat upp mig.

quote:
Sånt här luktar väldigt illa! Hästskojare!

EFTER DRAR DU TILL MED:
quote:
Förstår faktiskt inte vad som retat upp dig?

BR
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/18 :  12:23:40  Show Profile Send reVintage a Private Message
Lech: Jag bad dig kolla fakta i frågan. Gör det!

Att försöka sälja något som inte innehåller det som utlovats är bedrägligt beteende.

JJ utger sig för att tillhandahålla ett 2A3 med utökad spännings- och ström-tålighet. De presenterar också det ursprungliga 2A3s data på databladet. Men produkten är egentligen ett 300B med 2,5V glödmatning. Mao ett rör med helt andra data än det 2A3 de presenterar på databladet.

De vill troligtvis tjäna mer pengar på att utnyttja 2A3s goda rykte genom att utge sig för att marknadsföra ett "upphottat" 2A3 vilket det de facto inte är!

Bedrägeri, (häst)skojeri, you name it....

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/12/18 :  12:39:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att dom næmner 2A2 æe ju helt uppåt væggarna !!

Men
quote:
Men produkten är egentligen ett 300B med 2,5V glödmatning. Mao ett rör med helt andra data än det 2A3 de presenterar på databladet

stæmde væl inte om jag førstod Bernt rætt ?
Deras 2A3 ær en egen konstruktion, fast med fel namn

Ursækta danskan, har inte Svensk tangentbord på den hær maskinen

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/18 :  12:49:37  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hej Johan,
Frågan är att det ens är deras egen konstruktion, de har bara gjort en variant av ett 300B och ändrat glödkopplingen.

Trots detta använder de det ursrungliga 2A3s kurvor och data, om vi bortser från Pamax, Ikmax och Uamax, i databladet.

Det är alltså samma innanmäte i både 300B och 2A3-40W men med olika anslutningar av glödtrådarna. Det hade varit aaaaningen seriösare att benämna röret 300B-2,5V. Men säljmässigt??????

Det framgår inte heller någonstans att det inte skulle vara ett bra rör! Som jag tidigt i tråden antydde så skulle det kunna låta bättre än mostvarande 300B pga de mindre potentialskillnaderna på katoden med DC-matning.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/18 13:02:02
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/12/18 :  12:59:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag vet inte mycket om hur rör fungerar och hur stor skillnad det behöver vara för att vara en "ny typ" () så jag håller med.

Stämmer det jag nämde innan om att JJ:s 2A3 passar 2A3 stärkare men inte tvärtom ?
Och hur är det då med 300B i det fallet ?

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/18 :  14:00:04  Show Profile Send reVintage a Private Message
Jodå, det lär funka att stoppa i ett 2A3-40W i en traditionell 2A3 förstärkare. Vid den klassiska arbetspunkten Ua 250V/Rk 750ohm är arbetspunkterna för 300B och gamla 2A3 förhållandevis lika. Man kan räkna med att Ik ökar med ca 5mA för 2A3-40W/300B-versionen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/12/18 :  15:10:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tack !

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/12/18 :  15:15:23  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
För de som är intresserade i ämnet, rekomederar jag mitt tidigare inlägg, följt av diskussion. Tråden namn var 2A3 röret. Det går att googla på tråden.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/18 :  15:36:25  Show Profile Send reVintage a Private Message
Med utgångspunkt från den trevliga diskussioen så borde ett 300B/2A3-40W/300B-2,5V låta sämre än ett 2A3 om man kör med 2A3s arbetspunkt! Men är 300B mycket olinjärare i området runt 250V/60mA?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/12/18 :  15:42:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=67102&SearchTerms=2A3

Är det rätt tråd Erik ?

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/12/18 :  17:08:15  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Stämmer!

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2008/12/18 :  21:17:31  Show Profile Send Lech a Private Message
Läs Eriks tråd den är en parlör på 2A3,väl skriven också.

Re Vintage vill se JJ förklaring till 2A3-40W och den kommer här av Jonas Nilton på Edona:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Då ska jag försöka räta ut frågetecknen.
JAg har nämligen själv haft samma funderingar som jag fick besvarade utav en av de äldre rörkonstruktörerna på JJ Electronic.

Ett rörs beteckning skall visa på definierade egenskaper / karakteristika.

Ett 300B klarar av cirka 40W max anodeffekt.
För att ta fram 2A3 röret har JJ Electronic utgått från deras 300B. 2A3 har i orginal korta elektroder. Eftersom JJ har utgått från ett 300B rör med längre elektroder, så har de kunnat få fram ett 2A3 rör med samma karakteristika som orginalrören, fast nu med 4 gånger så hög max anodeffekt.
Röret är med andra ord ett riktigt 2A3 rör, det går att använda i övriga 2A3 applikationer som lämnar cirka 2.5W i SET koppling. I JJ's egna applikaitioner har de kunnat dra nytta av hela potentialen och kan därför erbjuda monoblock med 2A3 rör (JJ239)som lämnar hela 10 W, SET Klass A.
JJ's 2A3 rör är ett orginalrör med hänsyn till alla kraktärisitka som orignialen hade, fast nu något kraftigare.
Vi (edonA) har diskuterat med JJ om det här verkligen är att betrakta som korrekt, dvs att ta ett orginalrör och "biffa" till det. Men efter en ordentlig lektion av rörkonstruktörerna på JJ om hur rör fungerar, arvet från originalen, olika versioner som funnits osv, så är det inget som i alla fall jag personligen kunde angripa dem på.

Vi har förhoppning om att kunna få hit Jan Jurcho till någon mässa i framtiden där alla kunde få sitt lystmäte stilla vad gäller rör, konstruktion och de frågor som fins runt detta.

Lite interssant är att JJ Electronic har ett lager av samtliga originalrör och de använder dessa som referenser vid utveckling av sina egna rör. De är lite envisa så de släpper inte ut sina rör innan de mäter lika eller bättre än originalrören. Detsamma gäller naturligtvis 2A3 röret med 40 W max anodeffekt.

Om de låter bättre är en bedömningssport och sådan ägnar inte JJ Electronic sig åt. De låter var och en bedömma om rören är något att använda sig av eller ej.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/12/18 :  23:04:36  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
En sak som inte nämnts är att 2A3 och 300B har exaxt samma glödströmseffekt enligt Ohms lag (spänningen x strömmen). Detta innebär att 2A3 vid 15 watts anodförlust har samma electronkapacitet som 300B och JJ:s 2A3/40. När rymdemisionen inte räcker till för ett visst signalförlopp talar vi om att röret "mättas" varvid strömmen genom röret snarare minskar än ökar. Detta kan hända om vi plockar ut maxeffekt från ett 300B eller JJ:s 2A3/40. Med ett 2A3 däremot är risken för mättnad betydligt mindre då vi endast som mest belastar med 15 Watt att jämföra med 300B och JJ 2A3/40 40 watt.
Det verkar på mig som att JJ själva inte observerat detta.

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2008/12/18 23:07:25
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/12/19 :  06:11:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En riktigt kul tråd det här !
Även om jag spelar på rör (JJ )så är jag helt bortkommen i hur tekniken fungerar o vad som skiljer mellan dom olika sorterna.

Jag ser samtidigt att JJ för utvecklingen framåt på sitt eget sätt.
Men huruvida det är rätt av dom att kalla rör X för just det dom gör låter jag bero för jag har inte det kunnandet i ämnet

Men om dom tex kommer med felaktiga data då är det ju bedrövligt i sig!!

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/19 :  10:48:07  Show Profile Send reVintage a Private Message
Då vill jag upplysa Lech om att Jonas Nilton tydligen blivit förd bakom ljuset av hr Jurcho eftersom resonemanget inte helt överenstämmer med verkligheten.

För er andra som är intresserad av verkligheten, är (återigen!)som följer:
2A3-40W är ett 300B med glöden kopplad för 2,5V. Båda har samma innanmäte, JJ har varit så smarta när de gjort innanmätet till sina 300B och 2A3 med glödtrådarna(katoderna) i två delar så att man kan välja att koppla dessa antingen i serie eller parallellt. Serie 300B, 5V, parallellt 2A3-40W, 2,5V.

Vad som inte var så smart från JJs sida var att kopiera in RCAs 2A3 karakteristika i databladet. Ett 2A3-40 med karakteristika enl. databladet skulle vara behäftat med mycket hög förvrängning om man valde en arbetspunkt för att få ut 10W. Nu är ju verkligheten en annan, karakteristika ska hämtas från JJs 300B blad och då kommer det att fungera.

Detta är alltså pudelns kärna: 2A3-40Ws datablad är ett falsarium! Inte röret, det är ett utmärkt 300B med 2,5V glöd. Det finns dessutom teoretiska fördelar med 2,5V gentemot 5V glöd vilket talar för att röret tom kan vara bättre än 300B.

Att röret, precis som ett 300B, lämnar 2,5W SET i en standardkoppling är ingen nyhet då original 2A3s och 300Bs(2A3-40W) karaktäristika näst intill överensstämmer vid Ua250V, Ra2,5k Rk750ohm.

Jag ställer gärna upp och mäter upp ett par rör om någon vill ha allt detta verifierat IRL.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/19 11:31:55
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2681 Posts

Posted - 2008/12/19 :  11:41:16  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Detta var en intressant tråd.
Har däremot inte nåt att tillägga ang 2A3-40W då jag inte har mätt på en sådan.
Jag har däremot haft för många problem med JJ300B och inga med Valveart 300B så det blir inga mer JJ för min del

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/19 :  11:54:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Om jag nu köper en 300B (fast med 2,5V glödmatning) och betalar mindre än ett "riktigt" 300B har man ingen anledning att klaga. Bara jag får med data som stämmer med just detta rör.

Det är ju också en chansning att använda udda rör i kopplingar. Jag har själv svvår ångest att jag inte lyckas lokalisera fler 50CA10 och ska jag sedemera få tag i ett par EL156 och komplettera det par jag redan har? Hur gör jag OM jag lyckas skaffa ett par GU72 och en av dessa havererar?
Go to Top of Page

Per F
Member

128 Posts

Posted - 2008/12/19 :  18:39:10  Show Profile Send Per F a Private Message
Intressant tråd
Tycker nog att man borde skriva att röret inte är ett äkta 2A3 utan kalla det något annat eller att skriva ( obs en annan konstruktion än 2A3) , tänker på att många som nu har ett steg med jj 2A3 Vad händer om de sätter i ett orginal rör, alltså inte ett JJ

Angående 2A3/40
om jag läser gamla rör listor vad får jag ut av /40 då?

Bara jag
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2008/12/19 :  18:48:29  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Anodplåten börjar nog rödglödgas efter en kort stund, kan i värsta fall orsaka andra skador i förstärkaren, givetvis beroende på hur förstärkaren är konstrurerad.

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2008/12/19 18:49:25
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/12/19 :  19:11:10  Show Profile Send svejk a Private Message
Det finns också 300B som inte håller specar som de skall. Jag köpte TJ Mechplate 300B till min förstärkare. Det vart ett ordentligt brum. Efter efterforskning visade det sig att dessa rör inte tålde spänning som ett 300B skall göra.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000