HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nu *bränner vi*........skillnader....??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/03 :  20:49:48  Show Profile Send ekman a Private Message
varför skulle jag bry mig om hur den är konstruerad bra? kul att du för att du är någorlunda kunnig på fysik tror dig vara bättre än en snubbe som ray kimber som labbat fram och tillbaka med kablar i flera decennium och hans kablar har vunnit tester världen över och rankas som dom bästa som finns men visst din gymnasiefysik kan nog bortförklara dom helt bara rakt av alla kablarna suger eller hur =) du sa förresten inget om hur hero lät du sa bara att den var olämplig =)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/03 :  20:50:31  Show Profile Send brumel a Private Message
Oskärmade signalkablar. Låter inte bra. Är det bara koax som är helt skärmad.
Då kanske man ska göra sig en signalkabel av skärmad nätverkskabel cat 5 ftp fast normalt sett är det utp som säljs. Den man har köpt är nog oskärmad och tar gladeligen in rf störningar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/03 :  21:02:05  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej Jorma..!!

Du skrev...*Jag var nog lite otydlig. Jag menade att jag först kör inbränningsskivan och sedan kör med musik. Så det är inte kontra.*

Menade som du,det var lite sent på natten igår så *signalen mellan huvud och hand var satt på sparlåga*

Men, som i fallet med CD-spelaren, när jag lyssnade efter körningen med inbrännings-skivan så lät musiken mer *platt o steril* än senare då jag kompletterat med ngr dygns *musikinbränning*...detta relaterade jag till i denna tråds början.....och tror det var där du hade samma erfarenhet om jag inte missminner mig

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/01/03 :  21:57:35  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Brukar inte Stroppo kalla sig Morello ibland?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/03 :  22:00:11  Show Profile Send ekman a Private Message
DrMabuse jo är inte han avstängd förresten?
Go to Top of Page

Stroppo
Member

56 Posts

Posted - 2003/01/03 :  22:15:06  Show Profile Send Stroppo a Private Message
quote:
Jag vet inte hur den kabel som du har lånat ser ut eller låter.
Men om du tycker att den är helt olämplig, så kan du väl tala om varför. Låter den illa? Eller är det något i konstruktionen som Kimber har missat? Vad isåfall?

Hej Jorma,

Vad jag anser vara synnerligen olämpligt med den kabeln är att den saknar skärm mot RF-instrålning.

-I LOVE KRELL-
Go to Top of Page

Stroppo
Member

56 Posts

Posted - 2003/01/03 :  22:21:11  Show Profile Send Stroppo a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

varför skulle jag bry mig om hur den är konstruerad bra? kul att du för att du är någorlunda kunnig på fysik tror dig vara bättre än en snubbe som ray kimber som labbat fram och tillbaka med kablar i flera decennium och hans kablar har vunnit tester världen över och rankas som dom bästa som finns men visst din gymnasiefysik kan nog bortförklara dom helt bara rakt av alla kablarna suger eller hur =) du sa förresten inget om hur hero lät du sa bara att den var olämplig =)

Ekman,

Var jag inte tillräckligt tydlig när jag skrev att jag INTE ÄR INTRESSERAD AV HÄNVISNINGAR TILL PERSONER DU ANSER, EHURU UTAN MOTIVERING, VARA AUKTORITETER?

Jag är ENDAST intresserad av de av dig så förhatliga sakfrågorna.
Du har hittills inte anfört någonting som ger den minsta indikation att du har kontemplerat så mycket som en enstaka sekund på hur en kabel bör vara beskaffad. Jag har motiverat samt erbjudit mig att nogsamt redogöra för mina argument, men det tycks du inte vara intresserad av.

-I LOVE KRELL-
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/03 :  22:35:17  Show Profile Send ekman a Private Message
ursäkta mig morello men jag väljer nog att tro på ray kimber mer än dig ursäkta men han verkar som en större auktoritet än en liten gymnasiefysiker =) jag har dessutom hört kimbers signalisar och dom låter finfint sen vad du har att säga rent elektriskt skiter jag i det intresserar mig inte och jag har inte kunskap att säga emot dig men att du tror dig veta mer än nordost och kimber är skrattretande =) det finns självutnämnda experter överallt =)

jösses att du inte börjar konstruera kablar själv du som är så duktig??? du kan ju bli rik...
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/03 :  22:52:24  Show Profile Send peder47 a Private Message
Blir Liiteförbryllad..!!

Vi är inte konstruktörer,vi är konsumenter/användare...och förmodar jag även vana lyssnare som kan höra skillnader.

Det som vi tycker spelar musiken bäst i förhållande till kostnaden inplanterar vi i våra musiksystem....svårare är det inte...övrig tid njuter vi av det som spelas och överlåter till konstruktörerna att brottas med annan problematik (läs konstruktion).

Varför ska Ekman berätta hur en kabel ska vara konstruerad/beskaffad om han inte är en duktig kablage-konstruktör

OchStroppo, om du betraktar dig som en duktig kablage-konstruktör...varför inte erbjuda marknaden lite av sådana produkter.....jag lovar att är dom bra så kommer du att känna pengar

De kablar som vi här pratar om upplevs av många många konsumenter som mycket bra trots att de enligt dig är *olämpligt konstuerade*....men det är ju inte första gången som teori och praktik går skilda vägar till praktikens fördel.

Sen skulle det vara trevligt med en lite ödmjukare ton i inläggen..hur är det man säger...*det säger mer om avsändaren än om mottagaren*
Ska man få respekt så bör man vissa respekt....

Vänligen..
Så Länge...
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/03 :  23:03:25  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har kollat upp lite om RFI och EMI. Det senare tar Kimber väl hand om med sin vävda struktur. Även radiostörningarna undanträngs med hyfsad ackuratess. I en tvinnad parkonstruktion gör en skärm nytta mot RFI.
Alltså borde den ultimata signalkabeln vara vävd och skärmad. Sämst att undertrycka störningar är två vitt åtskilda ledare.
Men om vävningen/tvinningen tar bort elektromagnetiska störningar ökar den istället kapacitansen som kan påverka ljudet markant (med tilläget att markant kan betyda lite i verkligheten) framförallt i diskanten som rullar av.
Så det tycks som det får bli en kompromiss som vanligt- med skärm.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2003/01/03 :  23:08:35  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Vad jag kan minnas så förespråkar Kimber själva att deras skärmade varianter bör användas i miljöer där hög RF-strålning kan förekomma.

Jag funderar på hur effektiv en kopparskärm är mot brum, jag förmodar att det är nätbrum som avses.

En del av de billigare skärmade kablarna som används för HiFi har ganska dålig täckning. Man kan fundera på hur effektiva de är i svårare miljöer avseende RF-instrålning.

Om RF är det primära problemet när det gäller signalkablar borde väl Clou-kablarna vara de allra bästa musikförmedlarna.

Jag anser vidare att en välkonstruerad audioförstärkare har sådan bandbredd att inkommande RF inte ska kunna åstadkomma problem av det slaget som morello beskriver.

Jag kan inte heller förstå varför man ska låna en kabel av Kent Melin (som fö är en hygglig prick) om man redan innan vet hur dålig den är.

Jag kan inte heller förstå varför man överhuvudtaget måste nämna att man lånat den av just Melin. Kunde ju vara vilken handlare som helst.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/03 :  23:11:19  Show Profile Send ekman a Private Message
det jag inte förstår är varför morello ENDAST skriver på forumet i frågor som dessa med diverse förklaringar om varför folk som är grymt mycket kunnigare än han själv har fel?? ganska komiskt egentligen
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/03 :  23:22:10  Show Profile Send peder47 a Private Message
En mkt duktig journalist som jag känner lärde..eller försökte lära mig för ngr år sedan hur man tyder texter..dvs läser mellan raderna vad som egentligen skrivs.

Det var sanslöst intressant.......

Och även att kunna utläsa hur personen som skriver är.....fick smaka på ämnet...skulle vilja ha tid att lära mig mer.....det skulle definitivt behövas för att förstå vissa personer och deras inlägg här

Vänligen
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/03 :  23:45:12  Show Profile Send ekman a Private Message
Peder det låter väldigt intressant det där det jobbiga är bara om folk är irrationella och menar nåt helt annat än man själv tror =)
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/03 :  23:50:59  Show Profile Send peder47 a Private Message
Ekman...precis

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Stroppo
Member

56 Posts

Posted - 2003/01/03 :  23:59:39  Show Profile Send Stroppo a Private Message
quote:
Originally posted by DrMabuse

Vad jag kan minnas så förespråkar Kimber själva att deras skärmade varianter bör användas i miljöer där hög RF-strålning kan förekomma.

Jag funderar på hur effektiv en kopparskärm är mot brum, jag förmodar att det är nätbrum som avses.

En del av de billigare skärmade kablarna som används för HiFi har ganska dålig täckning. Man kan fundera på hur effektiva de är i svårare miljöer avseende RF-instrålning.

Om RF är det primära problemet när det gäller signalkablar borde väl Clou-kablarna vara de allra bästa musikförmedlarna.

Jag anser vidare att en välkonstruerad audioförstärkare har sådan bandbredd att inkommande RF inte ska kunna åstadkomma problem av det slaget som morello beskriver.

Jag kan inte heller förstå varför man ska låna en kabel av Kent Melin (som fö är en hygglig prick) om man redan innan vet hur dålig den är.

Jag kan inte heller förstå varför man överhuvudtaget måste nämna att man lånat den av just Melin. Kunde ju vara vilken handlare som helst.

Hej Doktorn,

Att jag nämde att jag lånat kabeln av Kent var naturligtvis överflödigt, men torde inte väcka några obehag. Kent är som du säger en MYCKET trevlig hifi-handlare. Innan jag lånade kabeln hade jag ingen aning om hur den var beskaffad. Jag och en god vän undersökte den hemma i hans lyssningsrum.

Jag håller med om att en god audioapparat bör kunna hantera ett visst mått av RF på ingången, men å andra sidan anser jag det vara rimligt att minska instrålningen så mycket som möjligt.

Att kopparskärmen inte är sådär väldigt effektiv mot brum håller jag med om.

mvh

-I LOVE KRELL-
Go to Top of Page

Stroppo
Member

56 Posts

Posted - 2003/01/04 :  00:04:42  Show Profile Send Stroppo a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

ursäkta mig morello men jag väljer nog att tro på ray kimber mer än dig ursäkta men han verkar som en större auktoritet än en liten gymnasiefysiker =) jag har dessutom hört kimbers signalisar och dom låter finfint sen vad du har att säga rent elektriskt skiter jag i det intresserar mig inte och jag har inte kunskap att säga emot dig men att du tror dig veta mer än nordost och kimber är skrattretande =) det finns självutnämnda experter överallt =)

jösses att du inte börjar konstruera kablar själv du som är så duktig??? du kan ju bli rik...

Du får naturligtvis tro vad du vill. Det bästa vore naturligtis om du tog reda på själv hur sakeer och ting ligger till. Det kan dessutom vara ett enkelt sätt att slippa vända burgare på McD resten av sitt liv. Eftersom du spekulerar i min utbildning kan jag lite försynt påpeka att jag avlagt godkända tentamina för samtliga fysikkurser som ges inom utbildning för teknisk fysik med ett genomsnttligt betyg om cirka 4.5

Väx upp grabben! Du beter dig som en komplett idiot. Hoppas för din egen del att du inte är det!

-I LOVE KRELL-
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/04 :  00:08:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Till Serlof!:

Hej Serlof, jag erbjöd mig att framställa en "kabelinbränningsskiva" i den förra numera låsta tråden och jag fick ett PM från dig. Men jag kan inte svara på det eftersom du har angett att det inte går att PM:a tillbaks till dig. Och du lämnade inget telefonnummer heller. Du är välkommen med ett nytt PM innehållandes kontaktinfo till dig.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/04 :  00:20:19  Show Profile Send Timbre a Private Message

Stroppo har vaknat till i natten.
Det börjar brännas i bägge ändar så nu åker säkerhetslåset på.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000