HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nu *bränner vi*........skillnader....??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Stroppo
Member

56 Posts

Posted - 2003/01/03 :  03:17:37  Show Profile Send Stroppo a Private Message
quote:
Det finns mycket i vår värld som inte går att förklara vetenskapligt....och tur är väl det ...hänvisar till en tidigare tråd som jag skrev....den går att hitta via min profilsida...!!

Fysiken bakom excitation av elektroner i metalliska ledare har studerats vetenskapligt väldigt länge. Det går faktiskt tillåme bra att härleda uttryck för konduktans utgående från Newtons lag om rörelsemängden.

quote:
Jag vågar inte prova eftersom jag misstänker att de skulle skratta åt mig när jag står där med min kabel i handen.

Varför skulle de skratta? Låter mer troligt att du skulle få en uppmuntrande klapp i ryggen för visat intresse för fysiken.

-I LOVE KRELL-
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/03 :  03:25:10  Show Profile Send brumel a Private Message
Här en sida där det står om Nordost kabelmaskin.
Go natt!
http://www.innerear.on.ca/reviews/vol13-1nordostburn.html

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/03 :  03:42:01  Show Profile Send peder47 a Private Message
Stroppo....Ok
Är ingen fysiker....tur att vi alla har olika kompetenser

Men är bekant med den ansvarige på ett av våra stora universitets *ljudlabb*....han bränner själv in sitt kablage.

Det jag skrev om i tidigare inlägg som gjorde mig fundersam, och som Jorma också relaterade till. Att det upplevdes en skillnad i musikpresentationen om man spelade in.....i detta fallet en CD-spelare med *brännings-skiva* kontra vanlig musik till den vanliga musikens fördel.
Verkar, som ngn sa otroligt konstigt men faktiskt sant.....vet du/kan det finnas ngn teknisk/fysisk förklaring till detta fenomen....tror inte det...men ändå...!!

Nu slut för mig...måste sova..
God Natt
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/01/03 :  07:48:14  Show Profile Send Zombie a Private Message
ormolja...?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2003/01/03 :  08:06:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Till dom som tycker kabelinbränning är rappakalja:

Jag har själv upplevt stor skillnad mellan en rå kabel och hur den sedan lät efter ett par dagars inbränning.
Jag har berättat om det förut.
Jag har två utgångar på min DAC, och kopplade den nya kabeln parallelt med min gamla kabel. Den nya lät klart ljusare och tunnare i klangen än min gamla kabel, men efter ett par dagar hade det ändrat sig så att den nya lät fylligare än min gamla.
Eftersom jag hela tiden hade min gamla kabel som referens så kan det alltså inte handlat om tillvänjning.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/03 :  10:14:54  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag kommer att tro på kabelinbränning när jag i en blindtest har prickat rätt 8 ggr av 10. Det är fullt möjligt att det kan stämma men jag vill ha mina egna blinda bevis för det. Är den inbrännda effekten bestående eller avtar den med tiden?
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/01/03 :  10:44:09  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
quote:
Originally posted by Stroppo

Fysiken bakom excitation av elektroner i metalliska ledare har studerats vetenskapligt väldigt länge.

Har de slutat med detta nu då menar du eller fortsätter de att studera rappakalja för att bibehålla forskningsanslag el dyl?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/03 :  15:02:29  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

För den som är intresserad av att veta att pratet om "kabelinbränning" är rena rappkaljan kan lättast ta med sin kabel
till något av rikets akademiska lärosäten och där snält be att få kabeln undersökt i ett elektrontransmissionsmikroskop före och efter "inbränning".

Docent Sten Eriksson som är forskare på Chalmers avdelningen oorganisk kemi brukar spela in sina kablar och andra prylar.
Och han har bla. varit med och lyssnat fram Coltranehögtalarna.
Han skrattar inte åt inbränning av hifiprylar.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/03 :  15:11:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by SZR

Hmm...
Borde inte de mer kostsamma kablarna levereras inbrända och färdiga!?
Verkar lite som att sälja en Ferrari utan hjul !
Hur mycket kostar en sådan brännare?
Behöver man använda den flera gånger?
Om inte, borde ju varje seriös HiFi-handlare ha den som service. Kanske för uthyrning?

I USA är det vanligare än här att man kan lämna in sina kablar för en smärre kostnad och få dom körda i kabelbrännare. Den kostar ca. 16000 kr ut till privatkund, så priset är lite för högt för att alla ska kunna ha den hemma. Och visst tycker jag att i priset för dyrare kablar kunde ingå en inbränning. Det är därför som jag har införskaffat denna apparat. Dom som vill höra skillnaden under egen inspelning kan ju be att få kabeln helt rå.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2003/01/03 :  15:12:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det gör det hela lite lurigt om man ska låna hem kablar och testa.
Man kan få ett felaktigt intryck av kablarna om man bara har dom hemma en kväll.
Detta gör mig också en smula skeptisk när det gäller super-mega-tester av kablar där c.a 100 st olika kablar
rangordnas och betygsättes. Hur länge har dom suttit i anläggningen?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/03 :  15:13:53  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by peder47

Stroppo....Ok
Är ingen fysiker....tur att vi alla har olika kompetenser

Men är bekant med den ansvarige på ett av våra stora universitets *ljudlabb*....han bränner själv in sitt kablage.

Det jag skrev om i tidigare inlägg som gjorde mig fundersam, och som Jorma också relaterade till. Att det upplevdes en skillnad i musikpresentationen om man spelade in.....i detta fallet en CD-spelare med *brännings-skiva* kontra vanlig musik till den vanliga musikens fördel.
Verkar, som ngn sa otroligt konstigt men faktiskt sant.....vet du/kan det finnas ngn teknisk/fysisk förklaring till detta fenomen....tror inte det...men ändå...!!

Nu slut för mig...måste sova..
God Natt
Peder

Jag var nog lite otydlig. Jag menade att jag först kör inbränningsskivan och sedan kör med musik. Så det är inte kontra.
Med Nordosts brännare lär det inte bli bättre efteråt av att köra musik.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2003/01/03 :  15:24:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Och visst tycker jag att i priset för dyrare kablar kunde ingå en inbränning. Det är därför som jag har införskaffat denna apparat.

Mitt intryck är att en inbränd kabel som blir liggande oanvänd måste brännas in på nytt. Så frågan är om det är någon vits med att bränna in en kabel vid tillverkningen.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/03 :  16:59:57  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

quote:
Och visst tycker jag att i priset för dyrare kablar kunde ingå en inbränning. Det är därför som jag har införskaffat denna apparat.

Mitt intryck är att en inbränd kabel som blir liggande oanvänd måste brännas in på nytt. Så frågan är om det är någon vits med att bränna in en kabel vid tillverkningen.

Det tar ca. 6 månader enl. bla. Ray Kimber innan den har försämrats såpass att effekten av en inbränning/inspelning har försämrats.
Men det gäller dielectrikumet. Effekten på lödningar och annat blir bestående.
Och dyrare kablar blir knappast liggande i en butik. Dom håller inte lager av sådana kablar. Och dom kablar av dyrare slag som finns i butik används till demo. Bäst är naturligtvis att butikerna kör denna inbränning vid leverans av kabeln, men finns det någon butik i Sverige som har kabelbrännare?

Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2003/01/03 :  17:02:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag fick hem en begagnad kabel för att testa.
Den förändrades en hel del efter ett par dygn i min anläggning.
Nu vet jag i.o.f.s. inte hur länge den blivit liggande.
Go to Top of Page

Stroppo
Member

56 Posts

Posted - 2003/01/03 :  17:54:59  Show Profile Send Stroppo a Private Message
quote:
Det tar ca. 6 månader enl. bla. Ray Kimber innan den har försämrats såpass att effekten av en inbränning/inspelning har försämrats.
Men det gäller dielectrikumet.

Det som händer är att laddningen pga dielektriskt absorbtion försvinner med tiden. Herr Kimbers tidsrymd är dock rappakalja eftersom tiden är väsentligt beroende av bla:

1. Vad som lastar kabeln.

2. Dielektrikats beskaffenhet.

Innan man drar för stora växlar på absorbtionen bör man ta fasta på:

1. I vilken impedansmiljö arbetar kabeln.

2. Hur mycket laddning absorberas.

I fallet med högtalarkablar kan man utan vidare neglegera dielektrisk absorbtion.

Som kuriosa kan nämnas att Kimber saluför OSKÄRMADE signalkablar.

-I LOVE KRELL-
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/03 :  18:33:15  Show Profile Send ekman a Private Message
som kuriosa kan tilläggas att kimbers oskärmade signalkablar låter grymt bra =) dom flesta av nordosts signalisar är väl också oskärmade dom låter helt ok också men dom är väl fel ute allihop för stroppo kan fysik
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/03 :  19:03:52  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Vet ni vad det är för ljudskillnad på en vänstertvinnad kabel jämfört med en högertvinnad? Och varför skillnaden är tvärtom på den andra sidan ekvatorn?

Edited by - Jorma on 2003/01/03 19:05:08
Go to Top of Page

Stroppo
Member

56 Posts

Posted - 2003/01/03 :  19:40:25  Show Profile Send Stroppo a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

som kuriosa kan tilläggas att kimbers oskärmade signalkablar låter grymt bra =) dom flesta av nordosts signalisar är väl också oskärmade dom låter helt ok också men dom är väl fel ute allihop för stroppo kan fysik

Om herr Ekman anför minst två argument för att INTE skärma signalkablarna, så skall jag mycket nogsamt redogöra för VARFÖR MAN ABSOLUT INTE BÖR nyttja oskärmade dito.

-I LOVE KRELL-
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/03 :  19:44:43  Show Profile Send ekman a Private Message
två stilla frågor

1: tror du dig veta mer om kabelkonstruktion än ray kimber och nordost????

2: har du ens hört nordost eller kimbers signalkablar??
Go to Top of Page

Stroppo
Member

56 Posts

Posted - 2003/01/03 :  19:51:11  Show Profile Send Stroppo a Private Message
quote:

två stilla frågor

1: tror du dig veta mer om kabelkonstruktion än ray kimber och nordost????

2: har du ens hört nordost eller kimbers signalkablar??

1. Jag är helt ointresserad av hänvisningar till "auktoriteter".

2. Om man påstår att det är lämpligt att använda oskärmade signalkablar har man absolut inte förstått elektronikens elementa, därför att:

1. Brum induceras väsentligt lättare i en oskärmad kabel.

2. RF-instrålningen tilltar med många tiopotenser om skärmen tas bort, vilket leder till instråling i både sändare och mottagare.
RF-störningar i apparater skapar många problem. I värsta fall kan det leda till att interna steg mättas, varpå en synnerligen elakartad distortion ger sig till känna.

Om du har några vettiga motargument eller motsv. välkomnar jag dessa.

-I LOVE KRELL-
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/03 :  20:06:19  Show Profile Send ekman a Private Message
jag skiter i om det är olämpligt rent elektriskt osv

kan du svara på mina frågor???

i annat fall bör du nog inte uttala dig i frågan
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/01/03 :  20:15:42  Show Profile Send Conan a Private Message
Oskärmade signalkablar som låter bäst norr om ekvatorn..?

Trodde jag hade hört allt...

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/03 :  20:19:07  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Skärm eller inte skärm. Det är frågan. Nordost Valhalla signalkabel är oskärmad. Men det är likväl en av dom bästa kablar som finns på marknaden. Jag har den som referens. Och den verkar inte vara ett dugg känslig för instrålning eller inducerat brum. Jag har aldrig haft någon tendens till brum i min anläggning med den kabeln. Om den hade tagit upp RFinstrålning, så hade inte ljudbilden varit så klar heller. Det har med hur ledarna är lagda i kabeln. Valhallans ledare ligger i en spiral runt ett teflonrör. Alla småledare är individuellt skärmade och ligger paralellt.
Kimber flätar sina ledare på ett speciellt vis och det verkar också vara effektivt. Man kan ju förstås undra om det hade varit positivt eller negativt att skärma en kabel som är uppbyggd på detta vis.
I den prisklassen är kostnaden för en skärm obefintlig.
Jag tror att det finns goda skäl till att man valt bort skärmningen av dessa kablar. Och dom äår inte ekonomiska.
Andra typer av kablar mår bra bra av en skärm. Men skärmmaterialet har också en stor betydelse för ljudresultatet.

Go to Top of Page

Stroppo
Member

56 Posts

Posted - 2003/01/03 :  20:21:17  Show Profile Send Stroppo a Private Message
quote:

1. Ja.

2. Jag har lånat en Kimber Hero för cirka 2 papp av Kent Melin på Hifi-art. Konstruktionen är helt olämplig för småsignalöverföring mellan tex CD och försteg.

Kan du svara på mina frågot?

Varför skiter du i vad som är olämpligt rent elektriskt? Det är ENBART de elektriska egeneskaperna som avgör hur kabeln fungerar. Pris och utseende är irrelevant.

-I LOVE KRELL-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/01/03 :  20:35:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

quote:

1. Ja.

2. Jag har lånat en Kimber Hero för cirka 2 papp av Kent Melin på Hifi-art. Konstruktionen är helt olämplig för småsignalöverföring mellan tex CD och försteg.

Kan du svara på mina frågot?

Varför skiter du i vad som är olämpligt rent elektriskt? Det är ENBART de elektriska egeneskaperna som avgör hur kabeln fungerar. Pris och utseende är irrelevant.

Jag vet inte hur den kabel som du har lånat ser ut eller låter.
Men om du tycker att den är helt olämplig, så kan du väl tala om varför. Låter den illa? Eller är det något i konstruktionen som Kimber har missat? Vad isåfall?

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000