Author |
Topic  |
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 18:16:04
|
Måste fråga......
När ni bränner/spelar in en ny apparat...exempelvis CD-spelare,kör ni med inbrännings-skiva då eller enbart med vanliga musikskivor... 
Har kört in en ny spelare nu i en vecka....första 5 dygnen med vanlig musik,sen ett dygn med inbränningsskiva och sista dygnet med vanlig musik igen.
Lyssnade efter de första 5 dygnen med vanlig musik och det lät som vanligt bättre....lyssnade sen efter dygnet med inbrännings-skivan och det lät kliniskt och lite *platt*....sen ett dygn med vanlig musik igen och efter det så lät allt som det skulle igen.
Vad är era erfarenheter av detta ämne..... 
Peder  |
Våga vara *openminded* |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 18:39:30
|
Jag tror att inbrännigsfaktorn mest är psykisk och inte elektrisk. |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 18:47:31
|
ang. Flint Jag tror inte jag vet (men det kommer jag att dementera om någon blir arg) |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 19:08:01
|
Japp. Man spelar mest in öronen, det är helt naturligt. |
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 19:21:28
|
Hej igen  Tänker inte starta ngt debatt om det är psykiskt eller inte....men mitt nya förhållande sen tre veckor (dvs inte van lyssnare)undrade vad jag gjort med systemet efter det där dygnet med inbrännings-skivan. Har alltid tidigare spelet in grejorna med musik.
Tillbaka till huvudfrågan i min tråd.....synpunkter....!!
Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 19:30:33
|
Jag har hört att det skall gå snabbare att bränna in utrustning med brännarskiva (lustigt ord ). Det skall bero på att skivan innhåller alla hörbara frekvenser. PÅ vanliga musik CD så finns det inte så mycket ljud i vissa frekvensområden. Jag har också hört någon säga att man bör spela in apparater med vanlig musik CD efter att man har haft en brännarskiva i apparaterna. Detta resonemang är jag dock mer tveksam till.
quote: Originally posted by peder47
Måste fråga......
När ni bränner/spelar in en ny apparat...exempelvis CD-spelare,kör ni med inbrännings-skiva då eller enbart med vanliga musikskivor... 
Har kört in en ny spelare nu i en vecka....första 5 dygnen med vanlig musik,sen ett dygn med inbränningsskiva och sista dygnet med vanlig musik igen.
Lyssnade efter de första 5 dygnen med vanlig musik och det lät som vanligt bättre....lyssnade sen efter dygnet med inbrännings-skivan och det lät kliniskt och lite *platt*....sen ett dygn med vanlig musik igen och efter det så lät allt som det skulle igen.
Vad är era erfarenheter av detta ämne..... 
Peder 
|
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 19:31:16
|
quote: Originally posted by peder47
Hej igen  "Tänker inte starta ngt debatt"
"Tillbaka till huvudfrågan i min tråd.....synpunkter....!!"
Peder 
Jag tycker nog att du fått 2 synpunkter ang. debatt: (man måste ju fråga) hur skulle olika ljud kunna påverka en Apparats senare ljud? |
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 19:40:17
|
Hej Gebex  Som du skriver..*Detta resonemang är jag dock mer tveksam till.*
Jag också,men faktum kvarstår att vi var två som hörde skillnaden i återgivning efter *brännings-skivan*.....läs ovan.
Kul att läsa din profil om utrustning.....fler borde skriva in det,det är alltid intressant att se vad den som ger en råd har för erfarenhet....iom att vi alla sitter med lite olika systemlösningar..KUL.
Mvh Peder 
|
Våga vara *openminded* |
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 19:51:51
|
Hej jatttelite 
*hur skulle olika ljud kunna påverka en Apparats senare ljud?*
Jag vet inte.....blev själv ganska förvånad,det var därför som jag kastade in denna fråga....se mitt första inlägg.
Men som jag också skrev i ett senare inlägg,vi var två som upplevde samma sak....och hon sa det först (en icke van lyssnare).
Hade ngn flummig fundering om att en inbrännings-skiva innehåller bara en massa frekvens-svep mm...ja, jag vet inte....
Fler tankar/synpunkter/erfarenheter....
Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 19:53:56
|
Är det en sån där xlo-skiva ni snackar om. Jag har en densen de-magic som låter som ett UFO ungefär och det varar i 3 min. En komplx signal med bas och diskant plus en hel massa harmonisk distorsion, I dare say. Efter att jag kört den så brukar anläggningen ha fräschat upp sig en aning. Men skillnaden mellan en nypåslagen anläggning och samma anläggning tre timmar senare är större. Men då tror jag att vi snackar förstärkare/högtalare mer än cd-spelare. Alltså inbränningeffekten på cd-spelare är försumbar. |
Hifiarkeologen |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 20:09:43
|
De flesta apparater behöver brännas in om man köpt dem nya liksom högtalare och sladdar.
Själv kör jag musik dygnet runt och lyssnar en halvtimme om dagen den första veckan för att höra om det släppt något sedan sist.
Har inga inbränningsskivor men har hört en del resonemang om att man skall köra den musiktyp man brukar använda under själva inbränningen.... jag är tveksam.... |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 20:17:54
|
Jag har både en XLO och en Purist Audio Designskiva,den jag använde i detta fallet var XLO´n...spår 9...ett 15 min långt spår som jag körde på repeat. Nu är jag ganska noga och alla spelare jag haft genom åren...visst har musiken levererats bättre efter 4-5 dgr´´s inspelning...men detta var första gången jag använde *brännings-skivan* och fick då den konstiga effekt jag beskrev i mitt första inlägg.
Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 20:28:09
|
Hej Sladd  Du skrev..
*Har inga inbränningsskivor men har hört en del resonemang om att man skall köra den musiktyp man brukar använda under själva inbränningen.... jag är tveksam....*
Är också tveksam...tror att det är huvudsaken att man spelar musik....blev faktiskt mkt fundersam när jag hörde effekten efter dygnet med *brännings-skivan*.
Hoppas du ursäktar min lilla ordlek i rubriken till mitt proppskåps-inlägg..... 
Vänligen Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
ollilaboratories
Member

466 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 20:41:37
|
Jag ger alltid nya komponenter ett kok stryk med musik ett antal hundra timmar, detta för att det helt enkelt låter bättre efter ett antal timmars lyssnande än direkt ur kartong. Den största skillnaden hör jag på ett par nya högtalare, ta tex mina nya JMLab som nu gått i ca 300-350 timmar, de låter avsevärt mera avslappnat i diskantområdet samt att de har fått en mildare lådresonans i nedre basregionerna än de hade direkt ur kartongen.
Kalla det placebo eller vad Ni vill, men det funkar alldeles utmärkt hemma hos mig.
// J |
Edited by - ollilaboratories on 2003/01/02 20:42:28 |
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 21:08:25
|
Jag har precis "brännt in" en ny CD/SACD, (Sony SCD555ES) spelare i ca 3 veckor och skillnaden är stor, till det bättre, jag har enbart använt musik. Skillnaden är ännu större när det gäller högtalare. Dynaudio Contour 3.0 behövde mer än 300 timmar. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2003/01/02 21:09:20 |
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 21:20:30
|
ollilaboratories och Leif Eriksson.....Hej 
Håller med er och tror nog att det är bättre att använda vanlig musik....åtminstone visade mitt lilla CD-spelarexempel på detta, om än det inte var ngt *vetenskapligt* exempel....
Är det ngn som har ngn erfarenhet av dessa *bränningsskivor*.. ...som jag beskrev i mitt första inlägg mm. Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/02 : 22:11:11
|
När högtalare spelas in så är upphängningen av mebranen som mjukas upp. och komponeneterna i delningsfiltren behöver också gå ett tag innan dom har blivirt inbrända. Frekvensgången i basen är lättast att mäta denna skillnad. Det kan skilja ett antal hertz i basåtergivningen från det att dom är nya till när dom har fått gå ett tag. Men även övriga register hörs det tydligt. En del högtalare låter gräsligt illa i början, trots att det sedan blir ett par mycket välspelande burkar. Och det är inte öronen som vänjer sig. Öron vänjer sig inte vid taskigt ljud. Och detta gäller även elektronik. Olika mycket beroende på hur dom är uppbyggda. Och kablar. Olika mycket där också. En anläggning som är helt ny rakt igenom är enklast att höra dessa förändringar på, då alla delar blir inspelade samtidigt. T.o.m en tondöv skulle höra skillanden på dom flesta anläggningar av lite klass. Och skillnaden är tydligare i ett bättre system, än i ett enklare. Purist Audio cd,n använder jag emellanåt att rensa ur anläggningen med, någon gång i månaden. Ibland har det gått flera månader, och om jag då kör den skivan en gång (60minuter), så är det som om en dimslöja tagits bort från ljudet. Vid inbränning av signalkablar och cdspelare och annat som kan gå tyst (för den skivan kan man inte ha gående dygnet runt med ljud på) så är den effektiv att börja med, men något dygn med musik tycker jag ger en bättre känsla i ljudet.
Jag har för några timmar sedan fått hem en Nordost CBDI-1 kabelbrännare. Den har i tester fått mycket positiva omdömen. Vi får se om några dagar hur det verkar. Jag kommer inte att hinna göra ett riktigt test, men längre fram i jauari februari kommer jag att paralellt köra 3 par likadana kablar i Nordostbrännaren, i anläggningen och lägga undan ett par som inte bränns in alls. Och det kommer att bli några forumdeltagare som ska lyssna på resultatet. Jag kommer inte att tala om vilka kablar som spelar. Och jag tvivlar inte ett dugg på att iallafall dom som inte har brännts in kommer att kunna pekas ut med lätthet. Den nordostbrända och den musikbrända får vi se om det blir lika lätt. Brännaren är effektiv, så jag tänkte ge den musikbrända ett försprång på några dygn och köra den i Nordosten 3 dygn.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 00:11:28
|
Undrar om man kan kombinera nytta med nöje och bränna in nya högtalarkablar genom att använda dom som startkablar. Jag menar nu när graderna är mycket negativa och deppiga. Vad är skillnaden med en kabelbrännare? |
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 00:15:20
|
Min Philips SACD 1000 lät mycket hårt den första tiden, jag undrade varför man köpte denna apparat.
I alla fall fick den spela dyngnet om i två månader innan jag tyckte att det började låta ok. Helt plötsligt började den närma sig min vanliga CD och då lät det grymt bra om SACD
Jag har aldrig varit med om att en apparat tar sådan tid på sig för att spela in sig. Inte så att den slår min IKEMI på CD men på SACD låter den guld. |
Rundgång & Omgång |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 00:53:31
|
quote: Originally posted by Flint
Undrar om man kan kombinera nytta med nöje och bränna in nya högtalarkablar genom att använda dom som startkablar. Jag menar nu när graderna är mycket negativa och deppiga. Vad är skillnaden med en kabelbrännare?
Hoppas att dina kablar inte är alltför dyra. Jag tror inte att det blir så mycket med dom efter din "inbränning"  Nordosts kabelbrännare bränner inte kablarna. Det bara kalls för det. Den matas med en 9Volts nätadapter som lämnar max 600 mA. Sen vet jag inte så mycket mer om det tekniska. Bara ett den fått en hel del lovord. Och att den lär bränna in en kabel som kan ta flera veckor på 3 dygn. Och resultatet lär vara bättre än vad man kan få i anläggningen. Detta finns på internetet att läsa. Och HifiChoise har gjort ett test. Dessutom har jag fått detta bekräftat från tillförlitligt håll. Från folk som jag vet inte brukar skarva eller ta till överord. Därför köpte jag den utan att ha testat den först. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 01:43:43
|
Hmm... Borde inte de mer kostsamma kablarna levereras inbrända och färdiga!? Verkar lite som att sälja en Ferrari utan hjul ! Hur mycket kostar en sådan brännare? Behöver man använda den flera gånger? Om inte, borde ju varje seriös HiFi-handlare ha den som service. Kanske för uthyrning? |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 02:07:51
|
Hifi handlare är sällan särskilt seriösa när det gäller highend utan oftast mer vana vid traditioner. För drygt ett år sedan lånade jag hem några kablar och hade stora problem med att de var oinbrända eller okänt inbrända. Jag råkade se att Nordost hade en kabelinbrännare och nämnde det i affären som en önskvärd service. Säljaren kände till den men var väl allmänt skeptisk (det var ju inte tradition), sade att den var för dyr och att många kunder inte skulle uppskatta det eftersom de tyckte om att lyssna på hur kablarna förbättrades med tiden. De flesta är inte inriktade mot det här segmentet utan det handlar om att sälja hemmabio i det lägre eller mellanprisskiktet.
|
 |
|
Stroppo
Member

56 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 02:23:44
|
För den som är intresserad av att veta att pratet om "kabelinbränning" är rena rappkaljan kan lättast ta med sin kabel till något av rikets akademiska lärosäten och där snält be att få kabeln undersökt i ett elektrontransmissionsmikroskop före och efter "inbränning". |
-I LOVE KRELL- |
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 02:37:20
|
Jorma,delar din uppfattning i det du skrev om....intressant läsning..TACK  Ska bli mkt spännande att få läsa om resultatet av din *Inbrännings-test*,bor tyvärr lite för långt bort för att ens försöka bjuda in mig själv 
Du skrev..*men något dygn med musik tycker jag ger en bättre känsla i ljudet*. Precis min uppfattning också,som jag skrev om tidigare.Här är vi inne igen på ett område som jag tror är svårt att förklara teoretiskt...och det behövs ju inte heller .
Peder 
|
Våga vara *openminded* |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 02:42:53
|
Stroppo, jag föreslår att du själv gör det. Jag vågar inte prova eftersom jag misstänker att de skulle skratta åt mig när jag står där med min kabel i handen. Med kommentarer som att det är självklart att den molekylära strukturen förändras, och varför skulle vi slösa bort tid på sådana fånar. Eller i bästa fall att de skulle säga att det kräver mätinstrumet som vi inte har. Men för all del, testa själv på något av landets akademiska lärosäten!
|
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/01/03 : 03:00:26
|
Stroppo skrev....
*För den som är intresserad av att veta att pratet om "kabelinbränning" är rena rappkaljan kan lättast ta med sin kabel till något av rikets akademiska lärosäten och där snält be att få kabeln undersökt i ett elektrontransmissionsmikroskop före och efter "inbränning".*
Det jag har som underrubrik...*våga vara openminded*
Det finns mycket i vår värld som inte går att förklara vetenskapligt....och tur är väl det ...hänvisar till en tidigare tråd som jag skrev....den går att hitta via min profilsida...!!
Annars,hej så här i natten... Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
Topic  |
|