HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Läcka i huset ->Blöt elektronik: Uppdaterat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/12/15 :  18:19:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fick ett samtal från min hyresvärd på eftermiddagen. Det var en vattenläcka (trasig tvättmaskin) i lägenheten högst upp i huset där jag bor.
Tyvärr rann vattnet nedåt och hamnade i vardagsrummet i min lägenhet, än värre var att det rann en hel del vatten direkt ned på mitt hifi-rack där huvudelen av min elektronik finns.
När jag kom hem var allt blöt, dock har inget stått under vatten.

Eftersom jag var på jobbet var nästan allt avslaget. Undantaget var min DVD spelare (Denon), digitalboxen och effektförstärkaren (Advantage S150) som var på standby.

Nu behöver jag lite råd:

*Jag har tagit av locket på all elektronik och torkat upp det jag kunde (hårtork), det mesta var dock rätt tort då det verkar som om vattnet runnit rakt igenom och inte hamnat på kretskortet. Planen är att lämna locken av och låta allt torka i ett par veckor innan jag testar det (ska ändå resa bortöver jul-nyår)

Är det något mer jag bör göra?
Vattnet verkari alla fall ha varit ganska rent, ser ingen direkta spår av smuts så jag tror inte det lönar sig att rengöra kretskort etc.

* Är det någon som vet vad som är strömsatt i ett Advantage S150 på standby?
Jag ser inga uppenbara fel på steget och ingen konstig lukt så med lite tur klarade det sig.
Det var dock inte jag som slog av det så den kan ju ha försvunnit, värden stänge av strömmen via proppskåpet när han kom in.
Kretskortet verkar inte blivit fuktigt (det är fortfarande lite dammigt); trafon blev dock rätt blöt.

Vore bra att veta vad jag ska se upp med när jag sedan testat det.

Några andra tips?

Kanske ska nämna att jag redan kontaktat försäkringsbolaget, att fixa lägenheten är värdens bekymmer så det slipper jag i alla fall tänka på.

Edited by - f95toli on 2009/01/10 18:19:03

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/15 :  18:43:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Dagens dummaste råd: När elektronik är igång blir den ju varm. Alltså sätt på allt så ångar sista vattnet bort.... Min kollega i Sankt Petersburg berättade om frun som vattnade blommorna så häftig att TVn blev blöt och just eftersom elektronik blir varmt så vad var bättre än att .... POFF!!!! ......

jag skulle vara orolig för att det blivit någon beläggning eller nåt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/12/15 :  18:43:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Att blåsa rent är en mycket bra idé. Du vill inte att vattnet skall stå kvar under något(tex en trafo...) och oxidera kretskortet. Så blås, blås, blås, ...

Vatten användes mycket förr som rengöringsmedel för att lösa flussmedlet som kan bli kvar på kretskorten vid tillverkningen.

Vattnet i sig är inte skadligt för motstånd, kretskort, kondensatorer, transformatorer, IC-kretsar, med flera. Den enda komponenten jag kommer på så här på rak arm som inte gillar vatten är potentiometrar. Men igen, det är snarare oxidationseffekterna än själva vattnet som inte är bra.

Det är oxidationen som kan start på grund av vattnet som är det du vill förhindra. Så torka upp, blås rent, ställ gärna apparaterna på högkant så att det eventuella vattnet som samlats under komponenter får en chans att rinna ut. Att använda hårtorken/värmepistolen var ingen dum idé. Men var lite försiktig och värm det inte mer än handvarmt.

Jag håller tummarna för att allt klarade sig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/12/15 :  18:45:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Dagens dummaste råd: När elektronik är igång blir den ju varm. Alltså sätt på allt så ångar sista vattnet bort....
Ja så skall man inte göra...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/12/15 :  20:06:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har gått igenom elektroniken igen och allt verkar torrt på ytan, hur mycket fukt som letat sig in i alla skrymmslen vet jag inte men det lär väl vara torrt om ett par veckor; fungerar det inte då så lär det aldrig fungera.

Ett frågetecken är digitalboxen, har inte lyckats lista ut hur man öppnar den men blöt blev den (det rann vatten ur den när jag först plockade upp den); den innehåller ju bland annat en hårddisk som helst inte ska bli blöt. Blåste igenom den med hårtork ett tag och har ställt den på högkant. Det är iofs den billigaste komponenten, men ändå.

Är det någon som vet svaret på min fråga om Advantage S150? Att "något" händer när man slår på huvudströmbrytaren vet jag för trafon brummar en del under några minuter innan den blivit varm; när det väl är gjort så är den är dock helt ljudlös om man slår den av/på men brytaren på fronten; den drar också en del effekt även i standby (kommer inte ihåg exakt, men det är några watt).
Kan det vara så att det alltid är spänning över trafon (+kanske glättningskondningarna) när huvudbrytaren är på och att brytaren på fronten endaste slår av/på själva förstärkarkretsen?

Det är för övrigt faktiskt andra gången jag råkar ut för en övervämmning i lägenhet, sist var för 5 år sedan (tror jag det var) då jag bodde i Göteborg,då blev mitt sovrum översvämmat (hifin klarade sig men väl datorn blev blöt); som tur var gick ingen alls sönder då (förutom min sömn som blev förstörd pga avfuktarna som stod och dundrade i lägenheten ett par veckor).
Får väl hoppas på samma "tur" även denna gång...

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/12/15 :  20:21:40  Show Profile Send Lovan a Private Message
Om det nu är en vattenskada borde väl någons försäkringsbolag täcka att lämna in sakerna för en ordentlig genomgång?
Du blir förvisso utan ljud ett tag men det kanske är bättre i långa loppet?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/12/15 :  20:31:13  Show Profile Send huzze a Private Message
Kan man inte ställa prylarna i ett torkskåp på lagom värme?
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2008/12/15 :  20:33:45  Show Profile Send kasra a Private Message
I mina S250 så är allting på hela tiden såfort du slår på brytaren på baksidan. Det som händer när du ställer steget i standby är att effekttransistorenas bias går ner och relän stänger av högtalarutgångarna. Dvs allt är igång konstant, vad jag sett av S150s insida är gäller samma sak för det steget.

lycka till

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2008/12/15 20:34:54
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2008/12/15 :  21:33:45  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Jag skulle tveklöst ha försäkringsbolaget att bekosta riktig genomgång och service som ger garanti på att grejjerna är ok. Om de inte kan garantera att de blir 100% ok är det utbyte som gäller.
Klarade sig oersättliga grejjer? Såsom fotoalbum etc? Sådana saker brukar vara långt svårare att reparera och ersätta.

/P

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/12/16 :  04:51:48  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag skulle skölja de blöta prylarna med isopropanol. Man kan återanvända det som rinner av och spola över en eller några gånger till.
Poängen är att vattnet löser sig i spriten, och följer med spriten. Tillräckligt med sprit så blir det mycket mindre vatten kvar på de ställena där du inte kommer åt att torka.

När spriten torkats bort har du bara några procent kvar av det ursprungiga vattnet, uppblandat i sprit. Då kan du "baka" elektroniken i ugnen i 50-60°C några timmar. Då hinner spriten och det mesta av det kvarvarande vattnet dunsta. Glöm inte att lufta ugnen emellanåt för att vädra ut sprit-ångorna.

Edit:
Elektronik som fått i sig fukt på jobbet bakas i minst 48 timmar för att fukten ska drivas ur de komponenter som ska ytmonteras.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2008/12/16 04:55:32
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/12/16 :  06:13:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
vattenläcka väcker obehagliga minnen
Jag hade inte ens försökt fixa elektroniken själv utan tagit det med försäkringsbolaget omedelbums !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/12/16 :  07:29:11  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag håller med Gaffa, det är många mobiltelefoner man räddat från vattenskada genom att dränka kretskorten i isopropanol, det bästa är om man hittar en lämplig sprayflaska så man kan få ut det under lite tryck med

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/12/16 :  10:41:50  Show Profile Send OcA a Private Message
Detta ska utan tvekan täckas av hemförsäkringen för hyresgästen där läckan uppstod. Alternativt hyresvärdens försäkring om det är deras maskiner som sprungit läck.

Jag hade under inga omständigheter fibblat med grejerna själv, utan kollat direkt med försäkringsbolaget.

Min bror råkade ut för en liknande sak när hela hans kök blev vattenskadat pga grannens läckande diskmaskin. Försäkringsbolaget bekostade ett nytt (och fräschare/bättre) kök åt honom.

Ring ditt försäkringsbolag omedelbums så får de sköta kommunikationen, det är det man betalar för bland annat...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/12/16 :  21:27:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Oj, tack för alla svar. Jag har fått en del bra tips om vad jag ska fråga försäkringsbolaget då jag ringer dem igen i morgon.

quote:
Jag skulle tveklöst ha försäkringsbolaget att bekosta riktig genomgång och service som ger garanti på att grejjerna är ok. Om de inte kan garantera att de blir 100% ok är det utbyte som gäller.

Försäkringsbolaget använder "new for old" på grejer som inte går att reparera, fast frågan är vad som räknas som nytt på grejer som inte tillverkas längre och är köpt begagnat?Sen kan man undra var de ska få tag på någon som kan serva ex. min Xindak CD-spelare?
Jag ska dock se om jag kan få 100% bekräftat att de är OK om jag testar grejerna själv (dvs försöker slå på dem om ett par veckor), när jag kontaktade försäkringsbolaget igår så tyckte kvinnan jag pratade med att det var en bra idé; det vore dock inte dumt att få det skriftligen.
Är någon av de dyrare grejorna trasiga så kommer jag naturligtvis inte försöka fixa det själv (har dock £100 självrisk så är ex. digitalboxen trasig är det billigare att köpa en ny), jag har visserligen redan tagit av alla locken men det var enbart för att få dem torra så fort som möjligt.

quote:
Klarade sig oersättliga grejjer? Såsom fotoalbum etc? Sådana saker brukar vara långt svårare att reparera och ersätta.

Ja, det var tur i oturen. Vattnet kom enbart ned i ena delen av rummet från två ställen i taket, det enda som blev blött var hifi+ev. TVn(är osäker på hur mycket som stänkte på den), ett gäng skor(!), soffbord samt delar av soffan. Bokhyllan står i andra änden av rummet så allt i den klarade sig. Mina högtalare klarade sig också då de står på superspikes.
I och med att jag har heltäckningsmatta så sög den upp en hel del, vattnet skvalpade alltså inte runt i hela rummet (dessutom så lutar golvet en del, bor i ett gammalt hus).

quote:
Jag hade inte ens försökt fixa elektroniken själv utan tagit det med försäkringsbolaget omedelbums !

Nej, är något trasigt så kommer det ersättas eller servas.
Fast frågan är som sagt hur de hanterar dyr hifi; Denon reciver+DVD är väl rätt lätt då det finns att köpa hos lokala handlare här, men Xindak och Advantage? Och vad är värdet på något jag köpt från Kina?
TVn är en helt vanligt Philipps CRT så det vet de väl i alla fall vad det är.
Kvinnan jag pratade med från försäkringsbolaget blev ganska förvirrad när jag beskrev alla grejer som blivit blötta+värdet, det är ju rätt många apparater(6 st)

quote:
Jag skulle skölja de blöta prylarna med isopropanol. Man kan återanvända det som rinner av och spola över en eller några gånger till.
Poängen är att vattnet löser sig i spriten, och följer med spriten. Tillräckligt med sprit så blir det mycket mindre vatten kvar på de ställena där du inte kommer åt att torka.
När spriten torkats bort har du bara några procent kvar av det ursprungiga vattnet, uppblandat i sprit. Då kan du "baka" elektroniken i ugnen i 50-60°C några timmar. Då hinner spriten och det mesta av det kvarvarande vattnet dunsta. Glöm inte att lufta ugnen emellanåt för att vädra ut sprit-ångorna.

Funderade på det igår (har tillgång till IPA på jobbet) men beslöt mig för att riskerna övervägde, elektroniken blev ju inte dränkt (stod inte under vatten) utan bara "duschad" och eftersom jag kunde öppna grejerna så blec de rätt snabbt torra, i alla fall på på ytan (problemet med mobiltelefoner är väl att det inte går att öppna och torka på vettigt sätt).
Risken är väl att vatten trängt in i ex. trafos (även om de brukar vara rätt väl kapslade) men det är ju svårt att komma åt med IPA också.
De kommer ju stå oanvända i över två veckor så förhoppningsvis så hinner ev. fukt försvinna på den tiden.
Som tur var var det vanligt kranvatten som rann ned (iofs via taket), så jag tror inte det kom med en massa salter och liknande som kan orsaka korrision senare.

Som sagt: tack för hjälpen

Edited by - f95toli on 2008/12/16 21:28:09
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/01/10 :  18:18:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Liten uppdatering:

Kom hem från Sverige i måndags och har i veckan så sakteliga kopplat upp anläggningen igen, en pryl i taget.
Grejerna fick alltså torka i över tre veckor.

Det verkar ha gått bra

Allt utom min multifjärr fungera som det ska och har nu spelat i ett par dagar. Fjärren verkar ha blivit rejält blöt och nu låter den konstigt(!) och displayen har nästan helt lagt.
En ny fjärr kostar visserligen ett antal hundra men det känns efter omständigheterna som ett mindre problem (jag var dessutom aldrig riktigt nöjd med den, även om jag hann ha den i nästan fem år).

Nu går jag bara och väntar på att de ska åtgärda skadorna på själva lägenheterna och sedan ska högtalare etc ställas upp mer permanent

Lite OT men jag fick ett samtal från fastighetsförvaltaren i mellandagarna, de hade upptäckt att kaklet vid badkaret i mitt badrum håller på att ge sig så vilket gör att vatten under en tid läckt ned till de i våningen under; under julhelgen hade de upptäckt en fuktskada i sitt tak.
Så nu väntar jag alltså också på att få mitt badrum omkaklat.

Två -helt oberoende- vattenskador på mindre än en månad är i alla fall personligt rekord

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/01/11 :  16:27:43  Show Profile Send Lovan a Private Message
Kul att höra att elektroniken klarat sig. Jag skulle dock vilja ha nån form av "garanti" på sakerna antingen via försäkringsbolaget eller via någon firma som kan ge en ordentlig check-up och garantera att den fungerar. Saker och ting kan ju trots allt gå sönder vid ett senare tillfälle...
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2009/01/12 :  14:54:47  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Skönt att det gick bra. Nu kan du gå och köpa en Logitech Harmony one multifjärr som du garanterat kommer att bli nöjd med.
Har ägt många multifjärrar men är nöjd först efter detta köp. Den fixar ALLT!

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/01/13 :  00:52:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hinken: Jo, har redan tittat på den; den verkar trevlig så det blir kanske ett köp
Har de fixat problemet med hur man kommer åt de färgade knapparna (för digitalboxar och liknande)?
Läste att det varit en del klagomål med hur det var löst när den först kom ut.

Lovan: Enligt den person jag pratade med på försäkringsbolaget så kommer försäkringen täcka alla fel där det är "uppenbart" att vattnet orsakat skadan; detta oavsett när jag rapporterar in det.
Det verkar vara det närmsta jag kommer en garanti.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000