HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörtelefoner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rikardch
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/01/02 :  16:26:37  Show Profile Send rikardch a Private Message
Mors allez!
Efter ett par dagars jagande tar jag nu chansen och skickar in min fråga i detta forum. Jag söker en bra hörtelefon som förutom att den skall återge musik även skall dämpa omgivande störljud. Har provat Beyer Dynamics DT 250 80ohm men tycker den är en uns "burkig" i ljudet. Som referens har jag mina Beyer DT 990 från tidigt 90-tal som i mina öron har god kvalite, även ett par Grado SR-80 har stått som referns. Drivkällan kommer att vara portabel CD/MD spelare och även portabel FM mottagare. Provade ett par "Ety E6" på ljudbutiken men de föll mig inte i smaken då avsaknaden av det lägre registret var påfallande.
Förslag och motivering på andra modeller tack?

Specialized M4

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 06:37:52

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/01/02 :  16:37:13  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Koss "The PLug" ca 445:-
Tätar i örongången och dämpar därmed omgivande ljud.
Lite för vasst ljud för min smak dock.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/02 :  19:59:59  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har ingen egen erfarenhet av dessa hörlurar utan baserar det på vad jag läst på Head-fi. Etymotics brukar anses vara bra hörlurar om man vill dämpa yttre buller. ER4 anses som klart bättre än ER6. En del föredrar ER4 framför t.ex. Sennheiser HD600 ljudmässigt. Kan inte minnas att jag sett mycket klagomaål på basen i dessa hörlurar, i alla fall inte den dyrare, men det kan tydligen vara litet problem att få dem att sluta tätt inne i örat, annars kan basen läcka ut.
Ett annat alternativ är Sennheisers senaste modeller avsedda för portabelt bruk med hopfällbara lurar och passiv ljudisololering i PX 200. PX 250 har både passiv och aktiv ljudisolering. Den aktiva ljudisoleringen uppnås med en mikrofon som mäter bullret, vilket sedan kompenseras bort.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/02 :  22:07:53  Show Profile Send celef a Private Message
Hörtelefon!!! :-D

sound pollution
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/03 :  20:33:30  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Upp
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:17:21  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Rickard!
Mina erfarenheter är att DT990pro (har ett par på jobbet) är de lurar som är mest lika i ljudet mina andra jobblurar, 15 000 kronors Stax med "special" drivförstärkare. Men jag uppfattar de inte som speciellt bullerdämpande då de är fösedda med slitsar på utsidan.

Den modell du skulle kunna prova är DT 770pro som kanske(?) har samma "hörlurselement" men är slutna. Annars finns ju de inom TV-och rtadiosammanhang välbeprövade DT 100 - DT 150 som också är slutna, rätt fula dock men kultiga tycker jag. De kanske har för låg känslighet för din applikation.

Annars finns Sennheiser HD 250 linear för 2095 kr som är slutna. De har det gamla utseendet men finns tydligen kvar hos Sennheiser iSverige. De finns också på jobbet men jag har för mig att de låter bra, men inte riktigt lika bra som DT990pro.

Sennheiser HD600 finns också på jobbet men jag tycker de har "svullen" bas i det övre basregistret (jämfört med mina Stax). Lite för tjock klang för min smak. Dock ganska trevligt och lättlyssnat ljud.

Andra lurar har jag inga erfarenheter av men Philips HP890 är billig, tättslutande, och kan vara värd i alla fall en provlyssning. Och så finns det de dyraste Sonylurarna, de är rätt tättslytande men låter numera inte lika bra som den äldre modellen (har bara provjämfört kort). De gamla Sony var dock riktigt riktigt bra.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:20:33  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

hur funkar hörlurar tillsammans med en bassahaker?
under stolen, får man de psykoakustika känslorna av det?


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Canon
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:23:05  Show Profile Send Canon a Private Message
Köpte Philips HP 890 för ett tag sedan och kan säga att ljudet är suveränt, men de är tyvärr inte så "täta" utan släpper in en hel del ljud från omgivningen, vilket gör att de nog inte passar ditt ändamål så väl. Håller på att gå igenom min skivsamling "för första gången" igen med dessa lurar och jag är lyrisk! Fantastiskt lyft för den blygsamma summan HP 890-lurarna kostar.

/Magnus Persson
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/06 :  13:48:58  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Vad kostar Philips HP 890-lurarna?

Knoppen, vad anser du om de gamla "standard-studiolurarna" AKG K240?
Go to Top of Page

Canon
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/01/06 :  14:16:38  Show Profile Send Canon a Private Message
Philipslurarna kostar 595 på www.fyndborsen.se - det är nog det billigaste jag hittat dem för. (Köpte mina till personalpris dock på en större elektronikkedja) Rekommenderar dem varmt om man söker lurar under 1000-lappen. Det står en del om dem här på forumet. Gör en sökning för mer info.

/Magnus Persson
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/06 :  23:44:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Canon

Köpte Philips HP 890 för ett tag sedan och kan säga att ljudet är suveränt, men de är tyvärr inte så "täta" utan släpper in en hel del ljud från omgivningen, vilket gör att de nog inte passar ditt ändamål så väl. Håller på att gå igenom min skivsamling "för första gången" igen med dessa lurar och jag är lyrisk! Fantastiskt lyft för den blygsamma summan HP 890-lurarna kostar.


Jag har hört sägas att de har en "svullen" och övermarkerad bas av vana lyssnare, men jag har själv inte lyssnat på dem. Det skulle vara intressant.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/07 :  00:19:02  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


hur funkar hörlurar tillsammans med en bassahaker?
under stolen, får man de psykoakustika känslorna av det?




Jo det har jag provat. Man får en del kroppsliga intryck av ljudet som faktiskt är till godo. Men man bör inte dra på för mycket vibrationer, det skall vara så pass lite att det bara kan förnimmas.

Jag har inte använt min skakare på några år nu, det kanske är dags att koppla in den igen eller fixa några större kraftigare.

Go to Top of Page

Canon
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/01/07 :  11:35:39  Show Profile Send Canon a Private Message
Knoppen: Ibland har jag har mycket riktigt sänkt basen för att jämna ut det hela.

Det är emellertid inte så enkelt tycker jag, eftersom det varierar mycket beroende på inspelning. Inspelningar i mycket bra kvalitet, tex Chris Reas "Road to hell" (albumet) och Mark Knopflers "Sailing to Philadelphia" avslöjar en hel del bas och tvingar mig nästan till sänkning. Basen låter i mina öron inte illa dock - bara framträdande. Samtidigt känns det lite bullrigt och ibland också tunt i inpelningar av mer tveksam kvalitet. Lurarna går faktiskt långt ned i registret, och det är möjligt att den fylliga bas man känner i bra inspelningar är "meningen". (Jag har lagt märke till att de lägsta frekvenser som Hp 890 enligt specifikationerna återger, är lägre än hos många konkurrenter. Hur sanningsenliga uppgifterna är har jag tyvärr ingen aning.)

Just att upplevelsen av basen varierar så mycket tycker jag är ett gott tecken på att återgivningen är bra och att den återspelglar inspelningen. Jag har inte gjort några långtidslyssningar på "värsting-lurar" i +3000 kr-klassen dock, så det jag skriver nu är mer personliga reflektioner.

/Magnus Persson
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/07 :  15:27:19  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

Vad kostar Philips HP 890-lurarna?

Knoppen, vad anser du om de gamla "standard-studiolurarna" AKG K240?



Jag vet inte riktigt. Jag ska titta efter om det ligger ett par och skräpar här någonstans. Jag återkommer.

/Johan Lindroos


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000