Author |
Topic |
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 18:20:52
|
Glöm inte att pruta som dårar i dessa tider ... |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
Nicks
Member
1942 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 22:19:22
|
Circlo. Mazda 2 är jättetrevlig. Var nära att köpa en!! Jag botaniserade marknaden i våras. Tillslut blev det en Skoda Fabia 1,4 med all utrustning som gick att få. Köpte beggad (-06, 3500mil) så hade kanske lite tur att hitta ett sådant ex.
Underbart med småbilar numera måste jag säga. De har blivit riktigt bra tycker jag. Lycka till. |
Hihi. :)
|
|
|
Cliffan
Member
473 Posts |
Posted - 2008/12/11 : 23:18:20
|
Om ni kör mycket så varför inte prova en diesel, vi har en seat cordoba 99:a, går riktigt billigt och skatten är inte superhög heller. Och de är inte dyra i inköp. Men jag är inte fast vid diesel utan har även bensinbilar, det finns ju snåla småbilar som går på bensin också. |
Rör... |
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 07:19:42
|
quote: Jo, vi känner märket Ur led är tiden, annat var det att åka Taxi förr
Hi Fi Consult
Nu maste du forstatt fel, enligt min tidigare erfarenhet ar BMW market det handlar om.
On-topic: Jag ager ingen bil langre utan ar med i en bil-pool. Dar finns ett antal VW-polo blue-motion. Helt ok att puttra runt i storstan med och funkar kanon pa motorvagen. Pa vag hem fran Liverpool for ett par veckor sedan kom jag ned i 0,36(2) l/mil (78 miles/gallon) vilket jag tycker ar ganska bra aven om jag korde som nagon sa fortjusande uttryckte det "som en karring". Polo BM ar ganska dyr i inkop och inte speciellt stor men funkar kanon for mig. Personligen skulle jag aldrig kopa en bil som inte gar att fa ner i liknande forbrukningssiffror. |
|
|
widescreen4
Member
264 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 07:35:16
|
Undvik franska bilar, Opel Vectra är en mycket bra bil och kan hittas nybeggad för bra pengar.
Jag har jobbat med franska bilar och vet vad som gömmer sig under, därav avrådan. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 08:06:30
|
Har man barn ska man resonera mer åt säkerhetshållet, men jag tror ni har fixat detta genom er andra bil.
Jag köpte nyligen en liten, billig, och mkt enkel bil, den är så ful att den kan rubriceras som förargelseväckande, och blir därmed en borderline lagligt ovacker.
MEN, när jag lämnade in den på sin 6000mila service i onsdags så gick notan på 1160 spänn, slå det!
Den drar ca 0,5 och man kan bli omkörd av glaciärer, i enstaka fall även av stationära objekt, detta tack vare den möktiga stötsångsmotor i gjutjärn på ca 60Hk eller 44kW som residerar under den obefintliga motorhuven.
Denna lilla raring kostade mig 19900 sek, jag hade satt ett tak på 20 papp, jo främre deformationszon slutar strax bakom bakaxeln, och man kan nära nog parkera på tvären utan att bli lappad.
Det är en -98 Ford Ka som är grundligt rostskyddsbehandlad och i bra skick, för att spä på denna min nya image så får jag nog köpa några idolbilder på Ragnar Dahlberg och sätta i bakrutan, köpa smäck och skjuta fram sätet så långt det bara går.
Mit tipps är att sondera begagnat marknaden, ibland finns där pärlor, tiden får utvisa om jag gjort ett sunt val för stadsköning och min 8 minuters jobbpendling här, jag förväntar mig inte underverk för under 20ksek.
Skulle jag köpa nytt och litet skulle jag kolla på japanska tillverkare och undvika de franska. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 09:04:52
|
BrewitZ: Ok, det kan hända alla, säkerligen även BMW. Fördelen med att det säljs miljoner bilar av varje modell har den fördelen att man kan titta statistiskt i backspegeln.
Och då var det bättre att åka Taxi förr och valet mellan de två vi pratar om här blir enkelt. (fast ztenlunds beskrivning är smått ohygglig, jag hade kört bilen genom glasentrén...)
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
widescreen4
Member
264 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 09:36:13
|
quote: Apropå smörja bromsok så är det uselt att det nästan aldrig finns med i serviceprogrammet. Varenda bil med skivbromsar bak får förr eller senare problem med kärvande belägg och/eller ok om inget görs.
Vad har du fått detta strunt ifrån? I dom fall som bromsbelägg byts smörjas naturligtvis oken vid behov. Att det inte står listat i pappret innebär inte att det hoppas över. Bromsarnas kondition osv kontrolleras alltid vid service. |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 10:38:02
|
quote: Bromsarnas kondition osv kontrolleras alltid vid service.
Har varit med om ett flertal fall där bromsarna inorerats/missats vid service. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 10:43:38
|
quote: I dom fall som bromsbelägg byts smörjas naturligtvis oken vid behov.
På vilket sätt hjälper det om bromsarna hinner kärva ihop innan beläggen tagit slut?
quote: Bromsarnas kondition osv kontrolleras alltid vid service.
Precis, KONTROLLERAS (om verkstaden gör det de ska vilket inte alltid heller sker) vilket inte alls är samma sak som att ta ner, göra rent och smörja beroende på oktyp (fasta tvåkolvsok har ju t ex inte styrpinnar). Skillnaden är väsentlig då det ena alternativet är en kontroll av att de fungerar just vid servicetillfället och det andra är att se till att de fungerar så bra som möjligt i långa loppet. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/12/12 : 19:44:10
|
Vi har idag provkört Mazda 2, Opel Corsa 1,3d och Hyundai I-10. Alla trevliga på sina sätt. Vi båda fastnade mest för Mazdan, trots att det inte sitter en Renesismotor i den. Tänk att simpla kolvmotorer kan vara så pass trevliga, trots den antika tekniken!
Nåväl, Japs av något slag verkar det bli. Vi hade ju en korean innan och den var trevlig, men vi båda här hemma har fastnat för Toyota och Mazda. Franskt verkar bra de första 5 - 7 åren, trevliga att köra å så, men både dyra att reparera och benägna att behöva repareras. Detta enligt en liten undersökning av våra kompisar, arbetskollegor mm. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7945 Posts |
Posted - 2008/12/13 : 14:36:29
|
Behöver också köpa "ny" bil, kopplingen brakade ihop på min igår och i kombination med massiv rost, dåliga drivknutar och en bakruta gjord av en soppåse blev det droppen som fick bägaren att flöda över. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Topic |
|