HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilken ny bil? Gamla kraschad.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/12/10 :  17:49:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har voltat med min bil.
Nej!! Jag körde inte i 150 knyck. Jag körde lagligt, men fick ned ena däcket i rullgruset i dikeskanten, när jag väjde för en sten på grusvägen. Allt gick bra för mig och min son, men bilen gick sönder...

Nåväl, nu behöver jag en ny eller begagnad bil.
Vad skall jag köpa och varför just den???
Alla väl underbyggda förslag mottages väldigt tacksamt. Billig, liten och framförallt bränslesnål.
Königsägg CCXR och Dodge Viper i all ära, men de får inte plats i vinterns bilbudget.
Hyundai I-10 och Toyota Aygo mfl små billiga bilar är av intresse.

Vad skall jag ha?

Mvh Johannes.

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/12/10 :  18:18:49  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Min svarta Saab förstås....ang. dina önskemål...allt är relativt som en klok tysk sade

Varför just den?, jamen det är väl uppenbart

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/12/10 :  18:24:04  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
En släkting har en Toyota Aygo, och han är nöjd säger han. Man ska ju inte ha större bil än man behöver tänker jag...
Småbilar är coola!
Bara man inte köper för liten bil så att någon får cykla

Olle Norell
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/12/10 :  18:37:57  Show Profile Send B-200 a Private Message
VW Polo eller golf.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/12/10 :  18:54:40  Show Profile Send Maruder a Private Message
Seat Ibiza, en golf, fast 50.000 billigare och dessutom snyggare. Kör en själv =)
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/12/10 :  19:57:22  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Skoda Fabia, den trecylindriga så får du coolt motorljud och snål förbrukning. Rymligare än man tror, gick också o funderade på Aygo, men skodan var mer "riktig" bil så det blev den istället för mig.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/12/10 :  20:00:03  Show Profile Send Jonne a Private Message
En sån här Mitsubishi Colt köpte vi -05 pris 129.000kr

Bensinsnål & billig skatt.Har aldrig strulat med något.
Nackdelarna är väl att den är något bullrig i kupen.

Edited by - Jonne on 2008/12/10 20:04:29
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/12/10 :  20:02:14  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Kan ju vara smart att skriva i själva inlägget att det är en Mitsubishi Colt för det som inte är så nördiga på det här området...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/12/10 :  20:03:17  Show Profile Send edison a Private Message
Citroen C3.

Hyrde en sån en vecka i somras, och det var synnerligen trevligt dra omkring i den.
Jag tycker den är lite fulsnygg, ganska cool när vi nu snackar "billiga vardagsbilar".

Liten, tämligen billig, och klart rymlig inuti.Sen är dom rätt vanligt förekommande så blir inte skitsvårt hitta en.

Min hyrbil var en HDi diesel, drog 0.4 liter/mil under körning på slingrande Normandievägar. Bensinaren är inte lika snål men långtifrån törstig.

Sen är väl Toyota aldrig fel...Agyo eller annan modell, finns det mer driftsäkra bilar, allmänt sett?
Och, som av en händelse finns ju Agyo även som "Cittra", dvs man kan köra Toyotakvalitet* men slippa deras trista design.
Cittraversionen är iaf i mina ögon roligare.

*Det är ju största delen en Toyotakonstruktion = bra om än enkelt byggd.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/12/10 20:08:23
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/12/10 :  20:03:47  Show Profile Send Jonne a Private Message
Kan ju vara smart att skriva i själva inlägget att det är en Mitsubishi Colt för det som inte är så nördiga på det här området...

Klart

Edited by - Jonne on 2008/12/10 20:05:14
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2008/12/10 :  20:05:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Apropå Aygo... Citroën C1 och Peugeot 107 är i princip samma bil.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/12/10 :  20:41:55  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Var det inte en bil du sökte?

Liten, bränslesnål och faller minst i värde.
235 000:-
0,45 diesel/mil blandat
10 000:- från staten innan de lägger ned den förmånen.

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2008/12/10 20:45:02
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/12/10 :  20:50:00  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Faller den minst procentuellt sett eller i reda pengar?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2008/12/10 :  20:50:34  Show Profile Send Anjin a Private Message
Nya c30? Den där som ska vara galet bränslesnål.

Kostar visserligen en hel del.
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2008/12/10 :  20:59:42  Show Profile Send ztenlund a Private Message
De har väldigt bra andrahandsvärde som det ser ut nu men att de skulle kunna tävla med bilar för 100 kkr nya i längden vad gäller värdeförlust i reda pengar känns inte troligt. Att man sedan får en bil som spelar i en helt annan division är en annan femma, men visst båda går ju framåt.

Vad gäller prestigemärkena ska man också ha klart för sig att värderaset ofta har en rätt tydlig tendens att accelerera ett tag när en ny modell kommit och börjar spridas på marknaden.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/12/10 :  21:39:09  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Magils: Procentuellt såklart. I jämförelse med andra liknande bilar.

Inget klår en Subaru Impreza 1.6 från -99 Du köper en för 40 000:- och säljer den 3 år senare för 30 000:- Under tiden har du servat och smörjt bromsoken 3 gånger. I övrigt är det som vanligt. Strulfritt.

.

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2008/12/10 :  22:15:49  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Betalar du med procent i affären?

Apropå smörja bromsok så är det uselt att det nästan aldrig finns med i serviceprogrammet. Varenda bil med skivbromsar bak får förr eller senare problem med kärvande belägg och/eller ok om inget görs. Förvisso i mångt och mycket ett svenskt problem pga allt !#164;%#164;%"!!##164; salt som sprids ut vare sig det är halt eller inte. Jag har sett saltspridning när temperaturen var tydligt stigande i enlighet med prognosen. Risken för halka var ju stor när temperaturen kommit upp i 10 grader innan jag var hemma...

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/12/11 :  10:22:45  Show Profile Send Maruder a Private Message
Ser man till att nita en gång i veckan så är det inga som helst problem med bakre bromsskivorna. Dock håller jag med er, trumbromsar är faktiskt bättre än skivor bak på småbilar.
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2008/12/11 :  10:46:10  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Håller inte alls med, det fördröjer och motverkar problemet men det löser det inte för fem öre.
Salt, bromsdamm, vägskit och rost kommer se till att beläggen fastnar i oken i alla fall även om kolv(arna) fungerar.

Edit: Lite snällare ord.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/12/11 :  11:37:37  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Jo, eller så köper man en bil som på min bild

Men i dessa tider köper ni väl SVENSKT?

Till och med statsministern gav order i aftonbladet häromdagen: "om ni öppnar julklappar och det står "made in china" i så har ingen svensk arbetare gynnats...

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/12/11 :  13:01:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har idag provar Toyota Aygo och Yaris. De är najs båda två. Toyota har väl ett ganska stabilt rykte om kvalite?!

Skall kolla på Hyundai I10, I30 och Getz i morgon.

Var på VW/Audi i Alingsås idag. Stod länge och väl och kollade på en intressant begagnad Golf som hade gått ca 3000 mil, men ingen ville sälja den, så vi gick. Trist med affärer som inte har tid med sina kunder.

Jag är lite nyfiken på en Mazda 2. Synd att den inte kommer med en Renesis motor (wankel) istället för bara de trista kolvmotorer.
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/12/11 :  14:31:14  Show Profile Send Maruder a Private Message
ztenlund:

Märkligt, under dom åren och tusentals milen jag har lagt bakom mig i både små (från storlek som lancia a112) till förhållandevis stora (volvo kombis) bilar så har det aldrig vart några problem med bakbromsarna så länge man ser till att ge minst en ordentlig inbromsning i veckan. Sen skadar det dock inte med lite klet nån gång om året heller. På bakhjulsdriva bilar är det ju dessutom väldigt enkelt att rensa skivan från skit med en enkel börn.

Sitter man däremot och kör som en kärring så är det klart dom kärvar ihop.

Circlomanen:

Toyota, och japanska bilar överlag, har bra driftsäkerhet. Att mazda2 inte har wankel är ganska förståligt, både pga produktrionskostnader, driftsäkerhet och olje och bensinkonsumtion. Sen är det skitkul att leva på hästkrafterna i en vecka, men sen saknar man bottenvridet...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/12/11 :  15:57:20  Show Profile Send OcA a Private Message
Min kära mor köpte en Skoda Fabia 1,2 (tre-pipen) ny och det går som ett skott och känns som en betydligt större bil att både köra och åka i än vad den är. Motorsoundet är obetalbart!

Kostar inte alls mycket och känns betydligt mer "riktig bil" än vad Aygo och kompisarna gör enligt mig...

Med så gott som all utrustning i bilen gick den på 112k kronor har jag för mig...

Sedan håller jag med om japanskt vad gäller kvalitet och de bitarna, men de känns lite för "tunna" på något vis...

Själv åker jag svenskt efter att ha kört tyskt i många år och jag kan väl säga att jag är allt annat än nöjd med den svenska bilen. Småfel, dålig service på verkstaden, gnissel i inredningen, grejer som lossnar osv... Detta är en -08 som gått 2000 mil, så det är ingen gammal häck heller...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/12/11 :  16:06:25  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Min kära mor köpte en Skoda Fabia 1,2 (tre-pipen) ny och det går som ett skott och känns som en betydligt större bil att både köra och åka i än vad den är. Motorsoundet är obetalbart!

jag ska köpa öppet luftfilter till min, bara för att få lite mer av soundet... Låter som en porsche, går som en.... skoda...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2008/12/11 :  16:30:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Ja, jag kan ju ta exempel på fel som hann uppstå under 3-4000 mil på en tysk så kallad kvalitetsbil av premiumgrad, för de som tror att de automatiskt är bättre:

Felaktig bildskärm i bilen, lade av så fort det blev kallt ute.

Bakluckan gick inte att stänga.

Från och till hackande cd-avspelning och alzheimer-light gällande var på skivan den var. Möjligen sammakopplat med nedanstående.

Stereoanläggningen harvade ihop totalt pga att laddnings och antennhållaren tillhörande den integrerade Bluetooth-handsfreen trots att den aldrig användes gick sönder.

Antisladd och antispinnsystemet stängde ner totalt efter en halv vecka i fjällen ungefär. Började fungera igen på vägen hem när det blev plusgrader. Hände åtminstone två gånger.

Irritationsmoment i form av ett flertal mjukvaruuppdateringar vilket fick nästan samtliga inställningar i bilen att försvinna. Till slut fick verkstaden förbud på att uppdatera om det inte var absolut nödvändigt.

Störande ljud från specifik plats vid körning på grov sliten asfalt. Har hört precis samma ljud, från samma plats, i föregående generation av samma bilmodell!

Nej, jag har inget emot tyska bilar per definition. Det kan vara mycket trevliga men det är rätt tröttsamt att det bara verkar vara japanerna som konsekvent kan tillverka bilar som håller rätt igenom. Åtminstone tills allt lossnar och bilen sprängs när den nått 20k mil.

Edit: Glömde kopphållaren som bestämde sig för att stanna inne i panelen tills någon monterade i en ny...

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2008/12/11 :  16:58:27  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Ztenlund:

Jo, vi känner märket Ur led är tiden, annat var det att åka Taxi förr

www.hificonsult.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000