HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Julmusik som inte är julmusik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wolverine
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/12/07 :  11:55:38  Show Profile Send Wolverine a Private Message
Rannagarden gav oss nyss en finfin genomgång av årets skörd på julmusiksfronten, tack för det!
Själv är jag dock sällan så begeistrad av julmusik, tycker att det mesta är lite för sönderspelat.
Jag har dock en skiva jag absolut vill lyssna på till jul, trots att det inte egentligen är julmusik: Rachmaninoffs Vespers sjungna av Robert Shaw Festival Singers. (Firar vi jul hemma hos mina föräldrar så vill jag dessutom höra Bachs triosonater på orgel spelade av Simon Preston. Hmm. Har jag gått och blivit autistisk, tro?) =)

Är det fler här som har musik de bara måste höra vid jul, trots att det inte är dedikerad julmusik?



Hellre åt helvete för starkt kaffe än bara lite för svagt.

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/12/07 :  12:09:30  Show Profile Send jonasz a Private Message
Accepts Metal Heart cd!

Mest av nostalgiska skäl men jag tänker alltid på jul och mår gott när jag hör den...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Wolverine
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/12/07 :  14:40:52  Show Profile Send Wolverine a Private Message
Nostalgiska skäl är väl så gott som något. =)
Det är vad det handlar om för min del med triosonaterna.

Hellre åt helvete för starkt kaffe än bara lite för svagt.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/12/07 :  15:59:25  Show Profile Send svejk a Private Message
Mozart och Verdis Requim snurrar hemmavid i juletid.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/12/07 :  16:36:46  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag tycker att Beach Boys "Pet Sounds" har en trevlig julstämning i sig, brukar alltid få snurra ett varv kring jul.

Har annars en tradition att slå in julklappar till My dying brides "The dreadful hours" vilken har en härligt vintrig och stämningsfull känsla. Kan rekommenderas alla andra dagar också - men särskilt dagen innan julafton!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/12/08 :  07:53:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
The Pogues duett med Kirsty MacColl är nog ingen jullåt egentligen, men ändå med på den mest klassiska "Absolute christmas". Sjukt bra är den i alla fall Annars kan man lyssna på vad som helst man gillar under julen. Jag står ut med julmusik till en viss gräns, det blir lätt för mycket "Juligen (Just D)", "Feliz Navidad" och "Last christmas", inte minst i affärer.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/12/08 :  08:39:53  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag spelar alltid Kiss - The Elder på julaftonsmorgonen - har ingen aning om varför...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2008/12/08 08:40:16
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000