HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vinyltips
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2008/11/30 :  22:05:34  Show Profile Send Loopen a Private Message
Jag har handlat en hel del vinyl på senare tid men mest gamla godingar som man minns. De flesta låter dock ganska dåligt och skulle vilja ha lite tips på vinyler som faktiskt låter bra. Tror att 90% av min vinylplattor låter mindre bra med några få undantag.

Så ös på med ideér. Inga 180gr Opus och sådant utan vanliga plattor man kan hitta second hand och typ Tradera.

//Kim

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/12/01 :  18:48:17  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Hej!
Det är lite svårt att komma med tips utan att veta vad Du tycker musikmässigt. Bra ljudkvalitet är ju ganska ointressant om man tycker musiken är smörja. Bara ett par tips här, ta sen en titt i min tråd under "vinyl" om hur uselt vi gamla män dansar så ser Du en del av min musiksmak, där finns också tips om ljudkvalitet. stämmer det någotsånär kan jag fortsätta att fylla på med tips här, om vi inte slösar på utrymme. Så ett par förslag: Bruce Cockburn, Dancing in the dragons jaw och Humans. Bra musik, rena testskivor. JJ Cale alla skivor men dom tidiga är bandbrusiga men i övrigt fantastisk ljudkvalitet. Mink de Ville - Return to Magenta - magisk musik - magisk kvalitet.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/12/01 :  20:22:15  Show Profile Send Eref a Private Message
Som Ingvar här säger, svårt att ge tips när man inte vet din musiksmak, det finns ju "oändligt" många välljudande vinylskivor.

I lördags var jag iallafall nere på Erikshjälpen och rotade lite bland 10kronorsskivorna. Då hittade jag snabbt åtminstone tre skivor med full poäng både musikmässigt och ljudmässigt:
Heart & Soul med Nina Simone, Summer Side Of Life med Gordon Lightfoot och Auberge med Chris Rea. Vilken njutning!
Så man kan lätt göra fynd...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2008/12/01 :  22:18:00  Show Profile Send Loopen a Private Message
Tack för tipsen.

Ja det var ju klantigt men jag lyssnar nästan på allt. Blues, Jazz, Pop, Rock, Västkust......
Favoriter har jag inte men visst, Tom Petty, Chris Rea, Cohen, Bibb, Norah, Roffe, Krauss, Sara Isaksson, Hiatt, Mayall..... Ja ni förstår.

Visst det finns väl en del som låter bra i samlingen men mycket låter mindre bra. Önska man bodde i större stad där det finns lumpebodar, secon hand och andra spännande affärer.

//Kim
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/12/07 :  22:32:04  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
Jag är en Pink floyd fantast, så The Dark side of the moon, The WAll och The Final Cul tycker jag är helt magiska skivor kolla in Free´s andra platta låter riktigt bra. Sen är det ju det där om orginalen låter bättre en andra pressningarna...men det är ju en smakfråga. Jag jagar alltid första UK/US pressningar tycker det är mer dynamik på dom. Hollänska pressningar...nja inte lika kul. Äger en Tysk press på Abbey Road, låter faktiskt riktigt bra.

Dom skivorna som du tycker inte låter så bra, kan ju vara så att det är en billig utgåva, jämför med en annan utgåva. Jag har Rush första på Hollänsk och USA press, den senare låter såååå mycket bättre.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.

Edited by - Freddie Boy on 2008/12/07 22:35:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000