HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad fan är nu detta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/12/06 :  18:45:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag lyssnade igår på en nyutkommen CD-box som heter "Schlager minnen från 50-talet". Jag var nämligen med så det kunde vara kul att lyssna på den tidens skräp! Ja nu var det inte det som jag egentligen ville tala om utan jag är upprörd över vad som gjorts med de svenska originalinspelningarna. Man får nog förmoda att många av de här gamla inspelningarna inte längre har något original band utan man har varit tvungen att spela över inspelningarna från gamla vinylskivor. Men vad jag har svårt att förstå är hur man kan göra om vissa av de här gamla inspelningarna till MP3 innan man gör en CD-skiva. Jag märkte det här på grund av distorsionen och när jag sedan kollade vidare kunde man se att många av spåren var kraftigt frekvensbeskurna. Vid 15KHz skärs alla högre frekvenserna bort, rakt av på ett sätt som är lite typiskt för MP3. Vidare kan man höra hur de höga frekvenserna shiftar fas ungefär som en phaser låter. Denna någon har också förstört S-ljuden i sången med hjälp av ett notchfilter vid c:a 6KHz. För att ytterligare förändra original ljudet har man också mixat musiken med ett delej. Jag ska ta reda på vem i Sverige som har gjort jobbet och fråga honom om han inte har någon yrkesstolthet. Jag tycker att även om musiken saknar något värde så tycker nog jag att man ska göra ett så bra jobb som det är möjligt från rådande omständigheter.

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/12/06 :  19:18:58  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Det enda som förvånar mig är att du blir förvånad, qcs.
All musik ska förstöras innan utgivning. Det är så det är. Bara att gilla läget. Jag tror inte längre teknikerna kan något annat än MP3 standarden. Yrkesstolthet är något som totalt saknas i den kåren.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/12/06 :  19:22:12  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vet inte om det är relevant i det här sammanhanget men jag lyssnade på en nyutkommen samling av Rod Stewart och det lät som någon dragit en gammal filt över högtalarna.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2008/12/06 :  20:27:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag köper betydligt färre skivor just av den anledningen. Man måste kolla inspelning/mastering innan man köper. Tragiskt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/12/06 :  20:34:07  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har börjat undra om det är så att de tekniker som sysslar med mixningar synnerhet slutmixen är inte längre kapabla till att göra sådana beroende helt enkelt på att de numera använder mp3 att lyssna på. Skulle även gissa att har de inte själva någon hifi bakgrund så att de mixar musiken så som de är vana att lyssna på med andra ord blir det riktig s**t musik vi tvingas köpa.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/12/06 :  20:47:02  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tiden ger erfarenheten, Kvalité tar tid, ingen har tid idag, kvalitén uteblir, stressa, ge 120%, var effektiv, gör karriär, ha många bollar i luften, då var då, nu är nu...

Det är en samhällssjukdom och detta är ett av symptomen och det gör mig lessen.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2008/12/06 20:48:51
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/12/06 :  22:02:57  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Det enda som förvånar mig är att du blir förvånad, qcs.
Det här är en helt annan sak. Det behövs inte så mycket kunskap för att inse att man aldrig ska nedgraderar en ljudfil och sedan uppradera. Det kan aldrig bli bättre eller hur. Det är en sak att man vill höja nivån på en CD över full scale genom att brickwall limitera, eller om man inte vet bättre skruvar bort sig med ett eq. Det kan vara okej att man lägger ett svagt reverb på en gammal inspelning. Men då ska det nästan inte höras utan det ska bara kunna förnimmas. Aldrig ett multipath delay som man gjort i den här boxen. Jag har hört radioinslag som var inspelade MP3 filer och som sedan klippts ihop med vanliga wav-filer. Sedan när programmet sänds ut i DAB format, då har det blivit kraftigt distorderat eller i värsta fall blir det helt tyst i radion. MP3 och andra bitreducerade format är egentligen förbjudna på SR men frilansjournalister kan ibland strunta i det.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2008/12/07 :  10:31:52  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Allt som sagt ovan stämmer men vi får inte glömma att vi äger idag bättre utrustning som avslöjar mer av inspelningskvaliteten. Fick en negativ chock när jag började lyssna med min nya anläggningen till mina gamla favoriter. Måste säga att jag var på väg att montera tillbaka min gamla anläggningen. Det nya avslöjade för mycket elände...
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/12/08 :  10:18:24  Show Profile Send Zombie a Private Message
Och som grädde på moset så särskiver dom rubriken också. Bara det är ju en varningslampa...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2008/12/08 :  10:57:04  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Här finns endel att läsa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2008/12/08 :  11:20:19  Show Profile Send shaft a Private Message
GCS,
Jag håller med dig!
Skrämmande är bara förnamnet. Oavsett musikens musikaliska kvalitet, så bör det behandlas på rätt sätt. Man blir faktiskt lite ledsen när man upptäcker sånt här - och tyvärr blir det mindre roligt att lyssna på.
/Shaft
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/12/08 :  14:10:56  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Tjenis!

Oavsett vilka meningsskiljaktigheter vi hifi-entusiaster har i andra frågor så är samförståndet totalt när det gäller mastering-sabotaget som pågår vid nyproduktion och re-mastering av gamla inspelningar/utgivningar. Det är bra att detta tas upp och ju mer feedback vi kan förmedla till "branschen" desto bättre. Bra att Du, gcs, tog upp det.

Tycker det är bra om alla med kunskap om mastering och behandling av originalinspelningarna, delar med sig av sin kunskap då detta är en del av "återgivningskedjan" vi i efterhand inte som lyssnare kan påverka rätta till när väl skadan är skedd.

Musikälskare förenen Eder!

/stefan

edit stavfel

Edited by - Stefanolo on 2008/12/08 14:14:49
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/12/08 :  15:39:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har nu snackat med vederbörande som säger att han får olika CD-skivor som han plockar ifrån. Ibland får han också band som man måste bearbeta på ett sådant sätt att det passar ihop med det övriga materialet på samlingsskivan. Vi hade ett trevligt samtal och han var tacksam för att jag kom med synpunkter men det är ändå hans kund som bestämmer. En CD-skiva får inte låta svagare än andra liknande skivor. Det här känner jag också igen från det "glada" 70-talet och även tidigare än så. Det var bara det att på den tiden kunde man inte hårdlimitera som man gör idag. På vinyl tiden var det också mycket vanligt att man satte in ett HP-filter redan vid inspelningen i studion. Och vid graveringen skar man vid 40 50Hz eftersom man då ansåg att det ändå inte fanns någon musik under 30Hz. För att nu tala om hopslagningen till mono av alla frekvenser under 150Hz på grund av problemet med stereovinylens kompatibilitet när man spelar skivan med mono puppa som då var vanligt. Det här är förklaringen till att en vinylskiva låter tunnare jämfört med en bra CD.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000