HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Avundsjuk på cineaster
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/12/06 :  16:19:10  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Varför är det renare inom filmtekniken?
Så här inför julen går man och tittar efter blueray-spelare, som önskas av hushållet, i butikerna.
Renare, vadå? Kan man kanske undra.
Jo, när DVD kom och ersatte VHS fanns ingen tvekan om att DVD gav bättre bild än VHS. Samma gäller blueray mot DVD. Ingen tycker väl att DVD är bättre än blueray?
25 år efter CD#8217;ns genombrott fortgår diskussionen om huruvida CD eller vinyl låter bäst. Varför innebar inte CD#8217;n det fantastiska ljudsprång som var meningen, eller vi ialla fall trodde?
Ser man på en film i DVD, är det bättre bild än VHS, oavsett (vågar jag påstå) vad som skett efter inspelningen. Även en komprimerad DVD-film ser bättre ut än VHS. Blueray kontra DVD kan jag inte svara på, men om trenden håller i sig blir det likadant där.
Vi stackars audiofiler och hifientusiaster har det förbannade komprimeringsspöket hängande över oss, som så här långt bara kastat oss tillbaks till en återgivning som tveklöst är sämre än vinylen.
Nej, man borde kanske bli cineast istället.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/12/06 :  16:43:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Ja, livet är inte enkelt.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/06 :  16:51:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message


Varför nöja sig med vinyl när man kan få den äkta varan?! Fast det blir lite trångt om Bruce och hans E-Street band ska tränga ihop sig i vårt vardagsrum ... och polisen lär inte gillar att hans 4 turnélångtradare dubbelparkerar utanför ...

Men visst har du rätt, varför kom det inget (ljudligt) bättre efter vinylen? CDn är i sig trevligare att hantera än bräcklig vinyl men kunde man inte flyttat upp samplingsfrekvensen några snäpp till exempel?
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2008/12/06 :  17:11:55  Show Profile Send Cliffan a Private Message
mm -känner igen mig i resonemanget. Jag har precis börjat få ordning på min gamla vinylspelare som inte är så särskilt bra men oj vad mycket hellre jag spelar vinyl än cd, det trodde jag inte för tio år sen.

Rör...
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2008/12/07 :  18:51:54  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Tro inte att bild branchen är komprimeringsfri.

När jag kör in digitalvideo i datorn är 40min runt 4GB.
Alltså blir en dl dvd ca 1timme o 25min utan ljud.
Men nu får de ju in runt 3timmar film och ljud i 6kanaler och stereo spår. Så nog är det komprimerat allt.

Det var nog inom filmbranchen mp3 startade tror jag. De har ju mpg 1 o 2 o 4 på film sidan. Och 3an blev komprimering på ljudet.
ÄR inte 100 på detta...... men ungefär.....

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/12/07 :  18:58:22  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Tro inte att bild branchen är komprimeringsfri

Nej, jag är medveten om det. Men som jag skriver, även en komprimerad film på DVD har bättre bild än en sunkig VHS. Så lyckligt är det inte inom audio. Tyvärr.
Hellre en knastrig vinyl än en sönderkomprimerad cd.
Jag undiker ämnet om vad jag tycker låter bäst när båda medierna har ideala förhållanden.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/12/07 :  19:03:38  Show Profile Send ztenlund a Private Message
MP3 är inte MPEG-3 utan MPEG-1 (Audio) Layer 3 likväl som MP2 som används bl a för DAB och DVB är MPEG-1 (Audio) Layer 2...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/12/07 :  20:10:00  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tycker jämförelsen vinyl/CD påminner rätt mycket om LCD/CRT när det gäller bild. Inte sjutton är plattskärmarna bättre på att visa rörliga bilder med färgnyanser men praktiska är de.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/12/07 :  20:48:01  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Jag har läst någostans att filmljud ofta håller bra kvalitet!
Musik mastras sönder och förstörs, men när det gäller film så ska man tydligen vara mer skonsam

Olle Norell
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/12/07 :  21:18:28  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ja, i filmljud så eftersträvar man dynamik alla fall. Hur kul ´kan det vara med en bra action som har sönderkomprimerat och dynamikfattigt ljud....fiasko. Sedan om det blir troget originalet (vad nu det är?) är ju en annan fråga.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2008/12/07 :  21:48:27  Show Profile Send boombox a Private Message
En riktig cineast som vill se en analog 35mm-rulle på en bra projektor och stor duk har det nog inte heller så lätt
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2008/12/08 :  11:58:12  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Det är väl med filmljud som allting annat - ibland görs det bra och ibland dåligt.
Sen har ju FILM fördelen att det finns vägledande normer som THX-mastring som bestämmer referensnivåer på kanaler etc.
/Shaft
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2008/12/08 :  14:34:21  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Fast alla blu ray spelare ska ju kunna spela upp okomprimerat ljud i 8 kanaler 24/192. Det är ju bättre än CD och vinyl. Med lite tur kan det finnas en och annan audiofil blue ray skiva och spelare om några år, det kanske finns redan men med dagens ekonomiska läge har jag inte varit motiverad att leta upp dem.
Go to Top of Page

Svante F
Member

180 Posts

Posted - 2008/12/08 :  22:36:37  Show Profile Send Svante F a Private Message
jonny99 funderade om audiofila Blu-ray skivor

http://www.sa-cd.net/showthread/28253

http://www.amazon.com/Neil-Young-Archives-Vol-1963-1972/dp/B001B8PV4U/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=dvd&qid=1228767541&sr=8-1

Om ovanstående titlar är en fingervisning om framtiden måste audiofiler kanske snart om inte bli cineaster så i alla fall skaffa blu-ray spelare.

Men det är ju typiskt, och i linje med miabers tankar, att ljudformaten SACD och DVD-A rinner ut i sanden och vi måste förlita oss på ett videoformat för att få högupplöst musik.

Inte för att det gör mig något dock. Blu-ray vill man ju ha i vilket fall som helst


oppo BDP-83 Nuforce ed. / NAD C390DD / B&W 703
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/12/09 :  07:58:48  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Enligt min alldeles egna mening har inte hifi (eller kanske skall man säga stereo) utvecklingen gått fram en millimeter senaste 5 kanske tom 10 åren. Fast egentligen gör det inget eftersom riktigt bra musikåtergivning med två kanaler aldrig varit billigare

Däremot har det hänt en hel del på multikanalsidan. Naturligtvis har trådskaparen rätt att det syns (!) tydligast på bilden men även ljudmässigt är det stora skillnader mot 10år sedan.

Förutsättningarna för riktigt bra ljud och musikåtergivning har aldrig varit bättre för vettiga pengar. Fast som sagt enligt min uppfattning så utvecklas inte tvåkanals stereon längre och det är ingen big deal heller...

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/12/09 :  15:39:46  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Mastertape? DAT? ProTools Project File?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000