HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kvartsvågspipan i senaste Hifi+
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/12/04 :  12:17:24  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Det handlar om ett Voight-horn med ett Fostex-element.

Man få ju intrycket att konstruktionen har en hel del brister.
Men ändå var den bra, liksom.
Bland annat så sackar den över 5-6000Hz.
-Hr Messenger mäter ju en del, men detta redovisas ej i Hifi+.-
Man bör därför sitta väldigt nära för att få i sej diskanten och samtidigt slippa väggreflexer med "dovt" ljud. Det "tjuter och visslar" en del också. Så står det inte, men om man läser fritt melan raderna...

Han nämner dessutom att hörselsinnet har en god förmåga att anpassa sej till diverse brister (i frekvensgången). Efter ett tag har man alltså vant sej och kan ta till sej de goda egenskaperna.

Jag vet, jag har ju själv fäktat för envägare en gång i tiden.
Men med andra referenser och erfarenheter, så kan jag väl säga att de goda egenskaperna är ganska så isolerade företeelser i helheten.

Det talas ju ofta om tydlighet, timing och punktformighet, när envägare kommenteras. Det ligger en del i detta. Men troligen har det en hel del att göra med att dessa element "peakar" i snäva spann, vilket framhäver frekvenser som gör tydlighet mm lite extra påtagliga.

/Strmbrg,


/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000