HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skrivbordshifi!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/11/19 :  19:46:29  Show Profile Send OcA a Private Message
Sitter nu och förbluffas över hur mycket hifi man kan få för 4400kr!

En styck Nuforce Icon och ett par Tangent Evo4 och sedan är vi i mikroskopiskt hifi-nirvana!

Högtalarna är helt färska, Nuforcen har spelat ett par dagar och det låter kanon!

Mycket bra upplösning i diskant, aldrig hård eller kall.

Perspektiv och djup i ljudbilden fullständigt godkännt!

Ljudbilden blir ju kanske inte massiv när man sitter en meter från högtalarna, men placeringen sker korrekt tycker jag.

Visst, inte mycket till botten i högtalarna, men vi snackar om en styck 4" och inget stöd alls från väggar då talarna står på ett skrivbord mitt i rummet...

Ska testa att placera närmare vägg, då tror jag de blommar ut i basen.

Dessutom bör de nog mjukas upp ett antal timmar innan det släpper helt...

Men jösses vilken härlig anläggning för småpengar!

Kan starkt rekommenderas till den trångbodde, på jobbet, eller audiofilen med liten plånbok.

2x12 watt räcker rätt långt och det går att spela duktigt högt innan det börjar dista.

Nuforcen kostar runt 3000 spänn och högtalarna 1400 paret... Snacka om fynd!

Komplettera med en sub om man vill ha det där sista mullret, jag tycker inte det är nödvändigt då den basen som trots allt finns är väldigt detaljerad, rapp och artikulerad.

Mer intryck kommer när timmarna har gått...

Btw, hörlursutgången på Nuforcen gav nytt liv åt mina AKG K-66. Snacka om liten på jorden, men stor i orden den lilla Icon!

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/11/19 :  20:11:41  Show Profile Send huzze a Private Message
Kul! Släng upp en bild på underverken oxå! Kanske kan vara ngt till min musikstudio.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/11/19 :  20:25:57  Show Profile Send OcA a Private Message
Det kommer bilder under morgondagen...

Jag tycker systemet har klara monitor-egenskaper. Har själv suttit och rattat mycket i studios på amatörnivå och dessa skulle jag inte ha några problem att mixa med.

Snyggt är det också! Grymt bra finish på högtalarna. Hur bär de sig åt för denna pengen? Riktigt seriösa terminaler, snygg pianolack osv. De ser betydligt dyrare ut än de är.

Iconen är också väldigt solid med bra känsla i reglage och bra kvalitet på de medföljande Cat5(!) kablarna till högtalarna.

Ska testa dessa som bakhögtalare i hemmabion sen...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/11/20 :  15:14:44  Show Profile Send OcA a Private Message
Vi kan väl börja med en bild på drivningen...



Högst tillfällig uppställning på min fars skrivbord på hans jobb. Han tyckte den var löjligt liten och "en sån kan väl aldrig låta bra?!" Han är av den gamla skolan där högtalare ska vara som kylskåp och förstärkare ska vara som bananlådor... Han fick en demo och ändrade uppfattning...

Edit: Bilden är tagen med en Nokia N95. Tyckte det blev riktigt bra!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2008/11/20 18:40:45
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/11/20 :  16:08:28  Show Profile Send pewe a Private Message
Ja, Nuforce Icon är verkligen en grym liten låda! Har tom. hört den driva golvare modell större med klart godkänt resultat. Imponerande.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/11/20 :  16:13:06  Show Profile Send OcA a Private Message
Kul!

Tror dock inte att jag ska testa att driva mina elektrostater med den... Tror det kommer bli kortis totalt då...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/11/20 :  16:16:31  Show Profile Send educk a Private Message
sa du inte att distrubitören skickade med den? då är de fritt fram att testa! du kunde omöjligtvis veta att du inte kunde koppla in den förstärkaren som hängde med köpet av dina elektrostater

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/11/20 :  16:19:16  Show Profile Send pewe a Private Message
Säg inte det, mina Audiovector drev den utan problem. Men kanske bäst att vara "better safe than sorry" med dina Final Sound...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/11/20 :  18:40:03  Show Profile Send OcA a Private Message
Hehe, jo, sant... Men det står i bruksen att den inte är gjord för laster under nominellt 8 ohm...

Final dippar rätt rejält neråt i impedans uppe i högsta diskanten.

Men prova kan man alltid!

Kanske blir som när pappsen råkade koppla 3-fasen på vanliga vägg-uttaget. Det rök rätt rejält om borrmaskinen han skulle ladda...
Sen gjorde han om samma miss med en spishäll från Bosch för 6000 spänn... Han lär sig aldrig att man inte ska fippla med elen själv.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/11/21 :  14:25:25  Show Profile Send OcA a Private Message
Mer bilder:











Som ni säkert ser är det rätt bra puts på dessa småttingar!

Svårt att få bra bilder när det är sån glans i lacken...

På en av bilderna sitter min sambo som är totalt likgiltig inför detta inköpet. "Det är ju ingen skillnad" är hennes standardsvar när man provar nya grejer...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2008/11/21 14:27:41
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/11/21 :  14:42:17  Show Profile Send educk a Private Message
hur löste du termineringen? eller fick du versionen med vanliga högtalarkontakter. de är ruskigt snygga de tangent högtalarna, tycker de har lyckats bra med hela serien. gillar de små golvarna som ser sten tuffa ut. måste komma på motivering för varför jag behöver ett par

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/11/21 :  14:46:28  Show Profile Send OcA a Private Message
Du behöver dem till datorn!

Kablarna jag fick med var med bananer i en a änden och nätverkskontakt i den andra. Funkar alldeles lysande! Förstår inte varför man inte tänkt på den typen av kontakt innan? De sitter ju idiotsäkert i stärkaren och glappar inte. Kabeln i sig är det nog inge fel på med tanke på ljudkvaliteten som kommer ur högtalarna.

Fantastiskt att kunna bygga så välljudande och billiga högtalare. Jag är mycket imponerad!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/11/21 :  16:42:37  Show Profile Send educk a Private Message
hehe jo de är ett motiv

ok då följde det med de. var bra, såg någon som var tvungen att tillverkade en egen verkade de som.

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/21 :  19:05:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Hehe ... kjag har allvarliga funderingar på ett budgetbygge till datorn med de HiVi 2-tummare jag beställde. Skulle haft 4 egentligen. Nu har jag några (4) element från en IBM datorhögtalare och grublar på ett 2.1-system med de fura IBM:arna i en "sub" och HiVi-eleemnet som "toppar". Grunnar på lämpligt förstärkeri ....
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/12/03 :  10:31:20  Show Profile Send pewe a Private Message
Kul att höra dina intryck av denna minianläggning! Jag är intresserad av Tangenthögtalarna som en ytterst tillfällig lösning då mina golvare är sålda - jag måste ju ha ljud tills mina nya högtalare anländer. Är de totalt fel att använda i ett större vardagsrum på 48 kvadrat? Kan de överhuvudtaget ge ett någorlunda acceptabelt ljud i en övergångsperiod tror du?

Jag är fullt medveten om att de inte kommer att ta mig till hifihimlen, men som sagt som en tillfällig lösning? Drivning kommer att bli Nuforce monoblock o tillhörande försteg.

Eller, har ni andra alternativ på billiga högatalare som kan fungera i en övergångsperiod - gärna under tusenlappen/par?

Edit: kan väl tillägga att jag sitter 4,5 meter från högtalarna så det blir väl ingel lätt match för dessa små Tangent 4.

Edited by - pewe on 2008/12/03 10:36:51
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/12/03 :  10:59:45  Show Profile Send OcA a Private Message
pewe -> Så länge du inte förväntar dig rejäl bas tror jag det kan funka.

Annars finns ju en lite större variant i Evo-serien som ger lite mer tryck i botten.

Diskant och mellanregister är det inget fel på i dessa småttingar. Lågbas har de ingen, tyvärr...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/12/03 :  11:08:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Detta är kul för den som vill ha lite mer än de där dåliga plasthögtalarna som man oftast hittar till datorerna


quote:
"Det är ju ingen skillnad" är hennes standardsvar när man provar nya grejer...



Säg det till henne nästa gång hon har en ny dyr frissa eller en ny tröja .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/12/03 :  11:24:06  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jo det där med hår är ofattbart, plötsligt känns det ganska vettigt att lägga pengar på något som detta med tanke på att det lätt ryker 1200 kr när det gås till frissan, klippning, slingor och skit.

Och sån skit växer ju bort efter en liten stund så multiplicera med 2 eller kanske rent av 3 per år!

Prylar finns ju kvar = hifi är billigt

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2008/12/03 :  11:25:55  Show Profile Send pewe a Private Message
OcA: tack för svar! Det låter bra. Nej, riktig lågbas förväntar jag mg inte. Men om jag förstår dig rätt så låter de ju helt OK med tanke på priset. Detta kommer att bli en tillfällig lösning som sagt och kravet är att det skall vara uthärdligt att lyssna på musik o se en film utan att allt faller samman i en distorsionsgröt. Hoppas det funkar...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/12/04 :  12:22:29  Show Profile Send OcA a Private Message
Noterat angående frisören...

pewe -> Ja, jag tror du kommer bli både nöjd och överraskad!

Med tanke på priset låter de löjligt bra t.o.m... Främst upplösningen i diskant och mellanregister som är riktigt, riktigt bra.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000