HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Linjesteg med PFB alt. Paraphase
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/02 :  22:07:32  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har lekt lite med ett PP-linjesteg helt utan kondensatorer. Mycket intressant är att när man anbringar ett visst mått av PFB, genom att trimma R3 exakt så mycket att svinget på båda anoderna är lika, blir THD mycket lägre och gainen 5-6dB högre än omotkopplat. Säkerligen interagerar det oavkopplade katodmotståndet med PFBn.

Simulerat med E182CC hamnar THD på ca 0,007% vid 10Vut med under 500ohms utgångsimpedans. THD-siffrorna ska tas med en rejäl nypa salt men brukar ge en fingervisning om vartåt det lutar.

Med 6H30 och 4:1 blir gainen 5dB(15dB) högre än ommotkopplat. Med E182CC blir gainen 6dB högre, drygt 20dB, och THD 20ggr lägre än omotkopplat.

Det krävs en mycket bra trafo då fasgången försämras en del i den här kopplingen. Med den enkla trafomodell jag använt ger omotkopplat -8 grader vid 20k och med PFB hamnar man på -14grader.

EDIT: Körde en modell av LL1689 istället och då blev fas försämringen bara drygt 1,5 grád

Man får alltså den gain man skulle fått om man matat steget med balanserad signal.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/03 11:02:37

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/12/03 :  00:26:40  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Ännu en lösning som ser enkel ut, men den är nog ganska komplex egentligen
Otroligt få komponenter!
Ska bli kul att se hur det blir!

Olle Norell
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/03 :  09:16:15  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hej Olle!
Ska nog inte bygga steget. Jag ser det mer som en idé. Den kommer definitivt att fungera och mäta bra rent tekniskt, frågan är hur den kommer att låta?

Kretslösningen är som du säger mer komplex än den ser ut. Den innehåller bl.a. ingredienser från både "self-split" och OS Paraphase fasvändare.

Risken är att trimningen av R3 är för kritisk samt blir avhängig röråldring. Kanske en ratt på framsidan av steget så att man kan lyssna sig fram?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/03 10:09:48
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/03 :  10:37:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har sett ett RIAA-steg som använt pFB. Där gick det till så att den EF86 satt som ingångssteg fick sin anodspänning styrd beroende på signalens frekvens, och på så sätt gjordes baslyftet (alltså ju djupare bas destu högre anodspänning).
Annars är det väl bara i självsvängande oscillatorer man vil ha pFB...
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/03 :  11:01:53  Show Profile Send reVintage a Private Message
Vi ska nog inte hänga upp oss på PFB! Tror att steget snarare ska betraktas som en variant på Paraphase PI med linjärisering via det oavkopplade katodmotståndet!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/03 11:20:46
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2008/12/03 :  11:51:42  Show Profile Send Lord a Private Message
Kanske inte helt relevant, men som en parallell kan jag nämna min PP 6as7 stärkare som har ett drossellastad paraphase drivsteg.
när den är rätt intrimmad så låter den helt OK. Men med relativt små avvikelser så låter det inge vidare.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63054&whichpage=2&SearchTerms=6as7

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2008/12/03 11:52:50
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/03 :  12:17:36  Show Profile Send reVintage a Private Message
Kommer ihåg att vi spånade ihop om paraphase i den tråden just för att få 6dB mer gain.
Tänkte faktiskt också på den lösningen!
Funkar mao bra fortfarande?

Jag nämnde röråldring tidigare och har för mig att mu är förhållandevis konstant.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/03 13:13:57
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2008/12/03 :  18:54:02  Show Profile Send Lord a Private Message
Breadboarden fungerar fortfarande. Men det har inte blivit någon finversion , det med tanke på "åldringsförsämringen" och att den måste vara vältrimmad för låta bra.
Jag har inte lämnat den helt, den ligger o maler i bakhuvudet tills det att de dyker upp någon bra lösning.

Min anläggning
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/03 :  20:18:08  Show Profile Send reVintage a Private Message
Mu är den av de tre rörvariablerna Ri, Mu och Gm som kan betraktas som någorlunda konstant. Friskade upp minnet lite idag. Ska kolla vidare om det finns några siffror.

Ang steget ovan så måste det nog breadboardas, några motstånd och en trafo finns nog i något hörn.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2008/12/03 :  20:33:40  Show Profile Send Lord a Private Message
Du nämnde fasen tidigare, var det fasen mellan i och utgång eller mellan fasera (anoderna) ?

Min anläggning
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/03 :  20:43:53  Show Profile Send reVintage a Private Message
Det jag tittade på nu var resulterande fasgång på utgången.
Bästa simulerade resultat blir när gainen är exakt lika.
Lord: Hur var det när du mätte och lyssnade på breadboarden? Trim efter bästa kantvågssvar?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/03 20:52:40
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2008/12/03 :  20:58:17  Show Profile Send Lord a Private Message
Det var nivån jag rattade på när jag lyssan, men som jag har ritat i schemat så påverkar det även faskompenseringen...
fan! att man inte skriver ner vad man håller på med.

Om nu µ håller sig konstant vid åldrande så är det ju inga problem att trimma det en gång för alla.
När man skickar in en (två) signaler i en trafo så vill man ju ha 180Graders skillnad. Det intressanta är ju hur mycket fel man kan ha innan det hörs, för nivå och fasfel blir det vid höga frekvenser.

Min anläggning

Edited by - Lord on 2008/12/03 22:15:18
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/04 :  08:19:36  Show Profile Send reVintage a Private Message
Trimmen borde gå till så här:
R3 trimmas för symmetriskt sving över anoderna. Därefter kan man trimma in en liten parallellkondensator över samma motstånd för frekvensgångs/fasgångs-justering på utgången.

Pratade med hoktuna, han har LL1660/10mA. 4,5:1 ihop med ett par E182CC så kan det bli en bra lösning. 20dB gain, 30Vrms ut innan begynnande klippning/max 1% THD.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/09 :  11:42:15  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har här förfinat kopplingen lite. Det här skulle kunna utgöra ett fungerande linjesteg till Eddies Kapello.

Med Lundahl 1660PP 2,25:1 i kombination med E182CC erhålls en förstärkning på ca 25dB(15x). Kretsen kräver som Lord och jag tidigare diskuterat trimning med avseende på bästa kantvågssvar. Till skillnad från andra PP-steg är distortionen i stort sett bara andraton.

EDIT: CCSn är överkurs och egentligen onödig. Den kan rakt av bytas ut mot ett 470ohms mostånd till jord. Grusfritt är trevligt!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/12/09 13:35:23
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2008/12/09 :  13:58:29  Show Profile Send Lord a Private Message
Om man använder strömkällan så skulle man kunna switcha förstärkning genom att koppla i och ut "paraphaseslingan" . kanske användbart i något fall.

Min anläggning
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/09 :  22:32:12  Show Profile Send reVintage a Private Message
Lord: Kanonbra! Bara att lägga en -6dB-switch till jord från knutpunkten mellan RADJ och R4.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000