Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/12/04 : 12:12:46
|
Ser bra ut! Har du rätt inställning i rutan "EG"?
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2008/12/04 : 16:15:27
|
Det enda jag gjort är att stoppa in parametrarna för 2202H+ att jag utökat ATC, ska lägga upp bild på parametrarna jag använt under kvällen. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/12/04 : 17:38:57
|
Kolla på Impedanssimuleringen. Välj ett snittvärde. Dubbelklicka på rutan "EG" "Power in Watts" Skall vara 1 "Load impedans ohm" Sätter man in ett snittvärdet.
För att få fram impedansvärdet dubbelklickar man i grafen för "Electrical Impedance" Sedan väljer man en frekvens i basen. Om man tittar på impedansbilden så ser man lite vågor mellan 45 och 300hz. Jag tycker att 200hz representerar ett bra medelvärd. Dubbelklicka i grafen och skriv in 200 och klicka Enter. Ett fönster öppnas som talar om exakt impedans vid 200hz som också är ett bra medelvärde.
Dubbelklicka nu på rutan "EG" Ett fönster öppnades. "Power in Watts" Skall vara 1 "Load impedans ohm" Sätter man in det värde du får fram som snittimpedans.
Efter detta kör man Calculate igen. Nu får man fram nivån ut vid 1 watt in 1 m bort. Dvs ett resultat av verkningsgraden.
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/12/04 : 17:43:25
|
Man bör också välja "Tools" och sedan "Options" Där bockar man bort "Not masked".
Efter detta ser man mycket mer av frekvenskurvan. När man har "Not masked" ibockad döljs en del skräp i frekvensgången.
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2008/12/04 : 18:02:40
|
Tack Linnar för dina tips.
Här kommer input parametrarna.
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2008/12/04 : 18:20:07
|
Efter EG tipsenser det ut som nedan.När jag simulerar ser jag dock ingen större skillnad
|
Edited by - Guru on 2008/12/04 18:34:26 |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2008/12/07 : 17:17:19
|
Är det något mer jag bör kolla i min 2202H simulering innan jag ber Classe dra igång sågen ?
Edit: Tanken var att lägga upp bilder på den slutgiltiga simuleringen men Photobucket gillar inte IE 8
Edit: Slutgiltig (kanske) simulering upplagd.
|
Edited by - Guru on 2008/12/07 17:45:23 |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2008/12/07 : 17:50:50
|
Ser inte Group Delayen lite lång ut? |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/12/07 : 22:34:46
|
Åk hem till hoktuna och lyssna på Gardhorn version 1 först och bilda dig en uppfattning i hur det kan tänkas låta med version 2 först innan sågspånen börjar spruta...Ta med dig 2202:an, det kanske går att byta ut hoktunas element. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/12/08 : 08:56:29
|
Guru: Du ser ingen skillnad när du ökat på "EG". Tittar man noga ser man att nivån ökat med ca 1db.
S1 borde vara minst 130cm2 helst 150cm2 men då får man en fulare frekvenskurva om man inte ändrar något annat. Om du ökar till 150cm3 och volymen Vrc till 18 liter då får du en nästan exakt samma frekvenskurva som tidigare med bara 0,05mm längre slag vid 40hz. Den akustiska impendansen blir också jämnare medan utnivån minskar med 0,5db.
När detta är ändrat så får man ett kompförhållande på 1:3,53 mot 1:5,88 tidigare. Jag tycker inte man skall gå över 1:4. Jag har sett flera konstruktioner på 1:4 men inga på över 1:5,8.
Det som händer med för stor skillnad mellan element och hornöppning är att belastningen på membranet och lufthastigheten i hornöppningen ökar. Detta element har en icke så styvt material så vid en viss grad av belastning mot membranet så kommer det att deformeras i rörelse- ögonblicket. Det kan höras om man spelar väldigt högt. Vidare kommer lufthastigheten att öka vid hornöppningen under hornets avstämning. Alltså i detta fall under 40hz. Lådan fångar dock upp en del av rörelsen och det kan man se på kurvan för slaglängden att den snarare minskar under 40hz. Men risken kvarstår med dist i ljudet om kompet ligger på 1:5,88.
Kolla också om elementets värden verkligen stämmer med verkligheten. Ett enkelt test är att dubbelklicka på rutan för Cms och följ anvinsningarna. Sedam gör du samma sak med Rms därefter med Bl och sist med Mmd. Då får du fram de teoretsika värdena för elementet. Kolla så att de inte avviker för mycket. Om de avviker för mycket tycker jag att du skall använda de teoretiska värdena.
"Ser inte Group Delayen lite lång ut?" = Skit i Group Delay, det är något katten släpat in.
Kör hårt!
|
Edited by - linnar on 2008/12/08 08:59:25 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/12/08 : 11:22:58
|
Skit i Group Delay...Nja, jag skulle säga tvärrt om. Skit i fasen, kolla på grupplöpstiden! Jag har själv utsatt mig för tester under vetenskapliga förhållanden där fasen skiftats 90 grader med ett allpassfilter. Provat frekvener från 50 till 8000 Hz och jag eller någon annan i försöksgruppen kunde höra skillnad. Testat med hörlurar för att inte tonkurvan ska vara fasferoende. Grupplöpstiden däremot är det som avgör hur tidigt/sent ett ljud upplevs komma från högtalaren. En grupplöpstid på 10 ms motsvarar en förflyttning av högtalaren på 3,45 meter bakåt, jfr där de egentligen står. Om grupplöpstide varierar för mycket kommer vissa frekvenser låta släpande och andra komma fort. En rätt bra regel för vad som är hörbart (detta beror givetvis av frekvensen) är att grupplöpstiden ska vara under 0,8/frekvensen. Här, i worst case scenario, 40 Hz -> 0,8/40 = 0,02 = 20 ms. Groupdelay var simulerat till 0,30 ms, 50% över det högsta önskvärda. Vilket gör att hornet kan låta lite "efter" vid låga frekvenser. |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/12/08 : 21:05:18
|
Jag har diskuterat Group Delay med några riktiga hifigurusar och där tyckte man att det kan ställa till mer än det löser genom att tolka GD. Men smaken är väl som baken, delad. Jag tycker fortfarande att man inte skall lägga för stor vikt vid den (fast jag smygtittar på den emellanåt).
EDIT: Man kan inte jämföra Grupplöptid rakt av med löptid. I vissa falla är det samma medan det inte alls stämmer i andra fall. Har själv fått på nöten av några kunniga i frågan när jag hävdade att man kan tolka grupplöptid som man tolkar löptid.
Den kända formeln "0,8/frekvensen" har jag för mig gäller just löptid. Men om man även använder den för Grupplöptid så skall man kommaihåg att öra är mer känslig för fenomenet mellan 100 till 250hz. Om man vill vara riktigt på den säkar sidan kan vi säga från 100 - 3,5khz. Utan för detta område avtar känsligheten särskilt neråt i frekvens. Dessutom är komponenten "0,8" väl tilltagen för att ligga på rätt sida av det ej hörbara. Alltså 40ms under 100hz kan man troligtvis inte höra och i detta fall gäller det 40hz. Om man teoretiskt kan höra det så tror jag att andra defekter dränker de sena ljudvågorna så att man inte kan urskilja de från annat som ex.vis reflexer före och efter grupplöptiden.
Tycker jag .
|
Edited by - linnar on 2008/12/08 21:19:31 |
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2008/12/09 : 00:22:43
|
Kom på en annan lustig sak med grupplöptid:
Om man tittar på grupplöptidgrafen här ovan så ser man att det inte bara är +40ms det är frågan om alltså att signalen skulle komma 40ms efter ursprungssignalen. Där finns nämligen också en sänka vid -20ms. Om +40ms betyder att signalen kommer 40ms efter ursprungssignalen så måste det alltså betyda att -20ms kommer 20ms FÖRE ursprungssignalen. Vi vet att detta inte är möjligt bla därför är det svårt att använda Group Delay, eller grupplöptid som vi säger i Sweden, till något vettigt.
Grupplöptid är inte samma sak som löptid alltså den tid signalen kommer efter ursprungssignalen. I det fallet är ted lättare att räkna med hjälp av måttband och miniräknare. Man mäter helt enkelt avståndet till lysnaren från ljudkällan bredvid hornet/hornen och sedan från membranet inne i hornet genom hela den veckade lådan och fram till lyssnaren. Om sträckan inne i lådan är 2m och resten är samma sträcka utanför kommer det alltså att skilja 2m i tid mellan de olika högtalarna. 2/340=~0,006 sek eller 6ms. Vid 40hz betyder det att "max tillåtet" skall vara 0,8/40= 0,02sek eller 20ms. Det vi ser är att ett horn som har en 2m längre sträcka att gå än resten lätt kvalar in inom det godkända= 6ms av 20ms.
Svante Granqvist skrev så här en gång: quote: ------------------- All information om de linjära egenskaperna hos ett system ges av ANTINGEN:
1. Impulssvaret 2. Tonkurvan och faskurvan 3. Tonkurvan och grupplöptiden (plus en konstant).
Man kan välja något av de tre ovanstående utifrån vilket man tycker visar bäst det man vill visa.
Det är dock INTE så att det tillkommer någon ny information om man byter betraktelsesätt. -------------------
Själv tycker jag att tvåan har absolut flest fördelar. Det är tex enkelt att förstå vad som händer om man summerar ihop bas- och diskantdel med olika faslägen. Trean är förföriskt lurig i det att man lätt kopplar en fördröjning till musikalisk takt och att stora grupplöptider därmed skulle göra att det spelar i otakt. Till på köpet är det ganska svårt att göra en studie av enbart grupplöptidens påverkan. /.../
Jag skulle gärna se att man pratade mindre om grupplöptid och mer om faspåverkan, eftersom den förädiska intitiva kopplingen till tempo och rytm då blir mindre uttalad. Dessutom får man aldrig glömma att örat är väldigt fasokänsligt och därför måste man ha koll på tonkurvepåverkan om man gör studier map faskänslighet.
Det är klart att en apparat inte kan ha negativ fördröjning. Det visar att det är fel på tolkningen att grupplöptid skulle motsvara en fördröjning. /.../
Eftersom begreppet grupplöptid oftast bara tillför en falsk känsla av förståelse brukar jag uppmana folk att inte hålla på med den alls. Det är mycket bättre att titta på faskurvan, för den är ju begriplig. Den talar helt enkelt om hur mycket apparaten fasvrider vid varje frekvens. Och det är enklare att förstå och innehåller dessutom lite mer information än grupplöptiden.
Alltså skit i Grupplöptiden, bygg horn istället det är mycket kuligare !
EDIT: Hoppas ingen tar vid sig av detta OT! Dessutom är det min åsikt så jag kan ha fel.
|
Edited by - linnar on 2008/12/09 00:29:21 |
|
|
Topic |
|