Author |
Topic |
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 07:52:51
|
quote: Jag hade förmånen att lyssna på Patters tappade horn i Uppsala för några veckor sen och det lät förbaskat bra. Dessutom så spelades dom i ett rum som är betydligt större än dom flesta vardagsrum.
Kul att du tyckte det! Själv tyckte jag det lät gurka jämfört med hemma Men du hade ju inget att jämföra med tyvärr. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 08:51:25
|
Jag skulle gärna se en port med 500 cm2 tvärsnitsarea istället. Risken är allt för stor för överstyrning annars. Längden blir då omkring 55-60 cm. Rätt så långt, men eftersom den ska delas lågt är det ingen fara med stående vågor i porten. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 10:10:03
|
Om du nu skall ha slutna system och komma ner i frekvens utan megastora lådor, så är en LT-korrektion nästan oundviklig och då behövs massor med effekt...det kan ge det du söker också. (elementet behöver låg fs, stor slaglängd och hög effekttålighet till att börja med.) XLS 10:or skulle kunna vara svaret på den frågan, annars är utbudet på 10:or med de egenskaperna lite begränsat.
Denna norska har lite låg känslighet, men 14 35 mm Xmax P-P, man kan ju räkna på det. http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=116&Itemid=138
edit: ändrat Xmax till korrekt värde |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
Edited by - Magils on 2008/12/04 09:30:45 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 19:10:13
|
quote: Om du nu skall ha slutna system och komma ner i frekvens utan megastora lådor, så är en LT-korrektion nästan oundviklig och då behövs massor med effekt...det kan ge det du söker också. (elementet behöver låg fs, stor slaglängd och hög effekttålighet till att börja med.) XLS 10:or skulle kunna vara svaret på den frågan, annars är utbudet på 10:or med de egenskaperna lite begränsat.
Problemet med denna lösning är ju att det inte blir mycket midbasattack. Ljudet blir lite trist då de tunga konerna lätt slätar till saker och ting. Tunga koner och lång slaglängd är enligt mig det bästa sättet att få en oengagerande slätstruken bas, där man ofta kompenserar bristen på liv med att vilja spela högre. Men det är min erfarenhet. Små lådor är ju trevliga på andra sätt. De går att möblera utan att hamna i krig med ev sambos. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/12/02 : 22:50:27
|
Allt är kompromisser Circlo...det går ju inte att trolla med fysiken. Jag har inte hävdat att LT-korrigering är svaret på alla frågor, utan det är ett ( kanske nödvändigt ) alternativ vid mindre slutna lådor. När det gäller bio, så tycker jag att blöt tung bas fungerar. (Fast då har jag inte testat, ännu, med TH )
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/12/03 : 08:41:47
|
Anledningen till mitt förra inlägg Magils, är just att han skrev att han ville ha midbasattack. Det är svårt att få det ur lågkänsliga, långslagiga element i slutna lådor. Men visst funkar ett par XLS tior bra till hemmabio. Själv föredrar jag större PA-element just bla pga midbasattacken och slagkraften. Tycker att tex XLS-basar låter bra, rent, djupt men trist. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/12/03 : 09:55:49
|
Okej det är lugnt, jag tolkade "snärt" annorlunda dvs. sånt som "klappar till", men det kan du ha rätt i att det motsvarar midbasattack också... Var anses den (midbas) ligga förresten?, LFE-kanalen skärs väl vid en sådär 80Hz i 5.1 ljud? |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Rickard.v
Member
195 Posts |
Posted - 2008/12/03 : 23:42:46
|
magils när du skriver 35mm om norskan så menar du den maximala mekaniska slaglängden. Det är väl inte så intressant. Det blir väl bättre om den håller sig inom magnetfältet!!!!
Den föreslagna jätte basen har fs på 35hz då är den väl inte lämplig som subbas!
Med så stora tunga koner brukar återgivningen på lågvolym bli lidande! |
Denon Dali Supra. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/12/04 : 22:11:24
|
quote: Den föreslagna jätte basen har fs på 35hz då är den väl inte lämplig som subbas!
Med så stora tunga koner brukar återgivningen på lågvolym bli lidande!
Nja... Detta är PA-element. Det skiljer en hel del mellan hifielement ocg PA dito.
PA elemenet har väldigt starka motorsystem, hög känslighet och extremt låg dist. De låter extremt bra på låg volym, men ändrar sig inte så mycket bara för att man öser på en kilowatt.
Jämför man med en Peerless SLS-12a så är det olika världar. Den låter inget vidare på någon volym (i en låda iallafall) då de har tunga koner, liten konyta och ett svagt motorsystem.
35 Hz kanske ser konstigt ut på papper, men jämför inte med hifielement! En B&C 18TBX100 kan gå ned till 16 Hz i ett tappat horn med en våldsam kraft som får vilken köpe-subb som helst att blekna. Jag skulle välja ett bra PA-element för subba bruk framför alla hifielement jag känner till. Men går man efter siffror kan de se konstiga ut för tänkt applikation. Jag har hört ett par extrema 10 tums mid element med 76 Hz fs spela 30 hz toner ur et par slutna lådor. Det ruskade om huset de stod i så det skallrade i tak och väggar. De hade dessutom ett Qts på 0,21 eller så. Försök simma en sluten låda som spelar bas med dem i ?! På papper ser det knäppt ut, men i verkligheten funkar det fint.
Johannes. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/12/05 : 08:15:23
|
Man bör ha i åtanke vad olika element är avsedda för, vad deras konstruktion syftar till och vad deras för och nackdelar är.
Om vi tar exemplet ovan från B&C, 18TBX100, vilket är en mkt fin PA bas som i likhet med sina dyrare släktingar från RCF och JBL är dessa tänkta att användas i större publika sammanhang där mkt stora krav ställs på drifsäkerhet och prestanda.
Att jobba med höga effekter, 2000 W continuous program power capacity (enligt specen) kräver en hel del av elementet, betänker man detta och samtidigt sneglar på känsligheten som ligger på 97dB så inser man rätt snart att det rör sig om hyffsat kapabla doningar.
Även om de är gjorda för att hammra ut ljudtryck som jag tror att man aldrig kommer i närheten av i normala hifi sammanhang så ska de samtidigt hålla sig inom sina specifikationsgränser, dvs elementets parametrar för inte pga tuffa driftsförhållanden driva iväg och ställa till det, de måste fortfarande fungera som det är tänkt och skrivet.
Men det finns vissa saker som är svårare än andra att ha kontroll över, värme till exempel, vid dessa effekter så är talspoletemperaturen något som hamnar i fokus.
Det är bland annat av dessa skäl som man är angelägen om att dessa element ska ha god kylning för talspolen under drift, begreppet powercompression är vanligt förekommande och visar hur mkt temperaturen hos talspolen påverkar elementets prestanda, varmare talspole - lägre prestanda, vilket i sin tur kan innebära att specifikationsgränserna har kompromissats.
Vad betyder detta i praktiken då ?
Man märker oftast detta genom att ljudkaraktären förblir intakt upp till den angivna effekten, något jag själv noterat flertalet gånger.
Det låter likadant vid normala lyssningsnivåer som vid lite mer pådrag, karaktären förblir densamma, och elementen mår bra, dvs de jobbar inom sina gränser även om man ibland tror att de borde desintegreras vilken sekund som helst på grund av de nivåer som skapas.
Man säger ibland att en högtalare går på knäna, eller blir tunn och vass (skrikig) vid pådrag kan vara ett exempel på när elementen tvingas jobba utanför sina tänkta områden, detta kan även hända om man spelar upp ett material med stort dynamikomfång, elementen kan då i korta tidsperioder tvingas utanför sina gränser.
Använder man då istället element med hög effekttålighet och känslighet tillsammans med väl anpassat förstärkeri tror jag att man har bättre möjligheter att korekt återge den dynamik materialet har, och detta kan visa sig redan vi normala lyssningsnivåer. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2008/12/05 : 09:27:08
|
Power compression losses, eller effektkompressionsförluster, specas på de bästa Professionella elementen.
Om vi tittar på en 12"; av absolut högsta kvalitet idag, specad till 1000W kontinuerligt AES, 97dB känslighet, så har den vid full effekt en kompression på drygt 5dB, dvs när vi ökade från 500w till 1000Wsignal så vann vi 1dB men golvet steg 3 så vi tappade 2dB dynamik. Redan vid 10% av max effekt har vi ca 1dB kompression, vid 30% når vi 3dB kompression. Det här gäller element som har den mest avancerade talspolekylning man kan hitta.
Om vi översätter detta till ett hifi element, en typisk 12"; har en känslighet på 89dB och specad till 200W , här inträder kompression vid 20W tillförd effekt, vid 66W får vi i princip inte ut mer dynamik.
Med Pro 12an så kan vi producera 115dB helt okomprimerat vid 64W in, med hifi 12an ca98dB helt okomprimerat vi 10W in. Tar vi sedan hänsyn till verkningsgrad, 89dB känslighet motsvarar 0,47% verkningsgrad, dvs av den effekt vi matar in blir 0,47% ljud, resten blir värme i talspolen, 97dB känslighet är 3% verkningsgrad, fortfarande uselt men nästan 10 gånger bättre.
Som synes påverkar det här redan vid mycket låga nivåer.
(rättat siffrorna) Ingvar
|
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2008/12/05 11:44:34 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/12/05 : 10:20:15
|
http://img376.imageshack.us/img376/9655/tbx100thsh1.jpg
Sorry för den något stora bilden.
Detta är simmat vid 1 pi strålning. I hörn så får man ytterligare några dB ljudtryck.
Jag vet ingen köpesubb för ca 12000 kr som kan prestera detta. 4000 kr för element, 6000 kr för ett bra PA-steg, och 2000 kr för låda, kablar, ytfinish mm.. |
|
|
Rickard.v
Member
195 Posts |
Posted - 2008/12/06 : 12:03:55
|
haha 544liter och en taskig frekvens gång. Vem vill ha det bredvid TVn i vardagsrummet. Inte jag! Mina subbar kommer landa på ca 50liter styck inbyggda i frontarna med peerless element. Och det är godkänt av frugan. Tänker inte ens fråga om jag får ställa in ett 544liter horn.
Om en 12" har lite konyta. Hur lyssnar du då?? Om du lyssnar på normal lyssningsvolym. kan det vara runt 85-90db då kanske ett lite element rör sig 1mm +/- men din 18" rör sig kanske bara 0,3mm och få den stora konen att röra sig exakt 0,3mm över hela ytan och skapa detaljerad återgivning tror jag aldrig på.
SLS 12" konen väger 75gram och har en motor styrka på 12,2T 18" väger 163gram och har en styrka på 25,5. Alltså mer än dubbla vikten och lite mer än dubbla magnet styrkan, så jag tycker förhållandet verkar ganska lika. Precis som med en bil och dessvikt effekt förhållande. |
Denon Dali Supra. |
|
|
Topic |
|