HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rotel 890 med trasigt utgångssteg, hypex istället?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/10/28 :  11:46:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja, är det en möjighet, nätdelen är hel och fin, bara utgångssteget som har brunnit, inget jag vill fixa, kretskortet har tagit stryk.

Liket har legat länge, men så kom jag på, skulle det gå att stoppa i en lämplig hypexmodul? "Likspänningen" eller drive rail voltaget finns ju redan, stor trafo och lytar. Är det en görbar grej? Det är bara hypex som är intressant tyvärr.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/10/28 :  15:24:23  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
När trissorna på min RB890 hade brunnit upp var jag ett tag inne på att slänga i ett LC audio-steg. Enligt Hifi-punkten passade tydligen nätdelen som handen i handsken för detta. Jag verkställde inte dessa planer, dock.
http://www.lcaudio.dk/

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2008/10/28 :  17:02:38  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Mät upp vad du har för spänning efter likriktning. Kolla upp hur stor trafo där sitter.

Hypex modulerna ska ha +- matning.

UCD180 modulerna går att köra mellan +-30 och +-50V. En rimlig strömförsörjning är väl en trafo på runt 300VA samt 4*10000uf för två moduler, mer är aldrig fel men detta är nog minimum för bra prestanda.

UCD400 modulerna går att köra mellan +-45 och +-75V. Kräver lite mer av nätdelen i alla fall 500VA trafo. Har byggt med 4*10000uf för två moduler men det är nog inte fel att biffa upp med lite till.

Jag diggar hypex modulerna, har en härlig ljudkaraktär och bra med effekt.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/10/29 :  00:34:25  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Kul projekt! Jag tror det ska gå, men troligtvis får du lägga till lite kapacitans

Olle Norell
Go to Top of Page

megajocke
Member

95 Posts

Posted - 2008/10/31 :  20:05:57  Show Profile Send megajocke a Private Message
Ja, mät spänningen från nätdelen så kan man ju se vad som passar att sätta in.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/11/01 :  14:26:25  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Om du mäter på trafon/nätdelen, lasta den med något! Ett effektmotstånd på några hundra ohm blir bra.
Om trafon är olastad kan den ge en liten glädjemätning på ett par volt...

Olle Norell
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/12/05 :  18:11:14  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Oj, har haft mycket jobb och skit, men nu kikar jag in igen. Tja, det är ju en 2*160 8 ohm stärkare från början, så helt klen är inte nätdelen. Den är märkt max 800VA bak om jag minns rätt. Så, om spänningen är rätt så kanske den pallar att driva den lite större hypexmodulen.

Får ta och mäta upp den är tillfälle ges. Ingen prio på det direkt men en kul sak att göra av ett brunnet slutsteg som potentiellt kan bli "bra" för en rimlig summa deg.

För mig är det bara hypex för att den får bra kritik och mäter halv ok i alla fall, vilket inte många andra "klass D" "moduler" gör.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000