HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur räkna längd på basreflexrör med koniska ändar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8641 Posts

Posted - 2008/11/27 :  20:35:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,hur?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/11/27 :  21:12:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det finns lite olika tumregler att följa - inge stämmer till 100% för alla koniska portar.

Bäst är att räkna fram ett ungefär. Göra en impedansmätning och genom att studera impedansen i basområdet säga vad avstämningen faktiskt är. Utifrån detta kan man sedan justera portavstämningen genom att lägga till eller ta bort port, för att få önskad avstämning.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8641 Posts

Posted - 2008/11/27 :  21:42:17  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Om jag går efter högt.beräknings program och ska ha en port på ca 20cm-det är ju utan koniska ändar,om jag ska ha kona i varje ände,hur långt blir röret då?Har för mig att det var något med halva portarean lägga till/dra bort från längden?

Learning by burning..
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/11/27 :  21:54:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Precis! Det finns en tumregel för att ta bort halva den koniska ändens längd...men för att vara säker så bör du göra impedansmätningen enligt mitt inlägg ovan!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8641 Posts

Posted - 2008/11/27 :  22:16:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Oki.

Learning by burning..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000