Author |
Topic |
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2008/11/27 : 20:35:55
|
Ja,hur? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/11/27 : 21:12:29
|
Det finns lite olika tumregler att följa - inge stämmer till 100% för alla koniska portar.
Bäst är att räkna fram ett ungefär. Göra en impedansmätning och genom att studera impedansen i basområdet säga vad avstämningen faktiskt är. Utifrån detta kan man sedan justera portavstämningen genom att lägga till eller ta bort port, för att få önskad avstämning.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2008/11/27 : 21:42:17
|
Om jag går efter högt.beräknings program och ska ha en port på ca 20cm-det är ju utan koniska ändar,om jag ska ha kona i varje ände,hur långt blir röret då?Har för mig att det var något med halva portarean lägga till/dra bort från längden? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/11/27 : 21:54:54
|
Precis! Det finns en tumregel för att ta bort halva den koniska ändens längd...men för att vara säker så bör du göra impedansmätningen enligt mitt inlägg ovan!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2008/11/27 : 22:16:59
|
Oki. |
|
|
|
|
Topic |
|