HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kondingar på högtalarutgången?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2008/11/27 :  20:35:49  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Jag sitter här med mitt Aragon 4004 och håller på att byta ut Högtalarterminalerna till nya WBT. Då ser jag ett litet paket, som innehåller 2st kondingar som sitter parallellt över högtalarututgången.

Vad gör dom där... Är det någon som kan ge ett svar på detta?

Edit: Stavfel

Edited by - Reparatören on 2008/11/27 20:37:49

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/11/28 :  12:21:55  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
menar du att det är bara kondensatorer, inga motstånd?
att ha ett motstånd i serie med en kondensator parallellt över en högtalarutgång är nästan praxis, det är ett så kallat zobel-nät som hjälper förstärakren att bättre hantera induktansen i högtalarna.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/11/28 :  12:28:07  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Dom sitter nog där för att hindra HF-skräp att nå högtalaren, det brukar oftast vara ett motstånd i serie med kondensator men det kanske sitter en drossel på kortet i stället.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2008/11/28 :  14:52:48  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Eftersom de sitter i ett litet paket av krympslang så är det svårt att se vad det är för komponenter.
Så det kan nog vara som ni skriver att det är en konding och ett motstånd.
Efter vad ni skriver så låter jag dessa sitta kvar. Och funderar inte mer på vad det är.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/11/28 :  15:59:49  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Precis som invar säger används ibland en liten drossel.
Det sitter på bland annat Peranders Sjöström:s gainclone:
http://sjostromaudio.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=65&Itemid=27

Det finns flera sätt att skapa detta filter. Drossel, eller kondingar + motstånd med mera...

Olle Norell
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000