Author |
Topic |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 18:56:54
|
Vad bör man tänka på?
Objektet är en.
http://tubedata.itchurch.org/instruments/Philips/EL6420/EL6420.pdf
Inhandlades på en auktion för ett par år sedan tillsammans med ett annat rörbygge (som säkert har mer antal år på nacken), och ser som om det är en smed som är konstruktör .
Men åter till Philipsen, det är nog den skönaste designen jag sett på en audioapparat, är det bara att försörja med den 240 V och hoppas att den eller huset inte brinner upp? |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 19:06:40
|
Byt ut elyterna, kolla motstånden om de har rätt värden (kolmassa?). Och sen rören förstås... Ser lika elak ut som Darth Vaders brödrost... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2008/11/25 19:10:38 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 20:03:31
|
Kolla så att inte kablarna blivit fnöske. Jag hade nog försökt starta den genom en vridtrafo med lägre spänning och utan rör för att vara på den säkra sidan.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 20:34:11
|
Tog en rövare och koppla in på nätspänningen, j..lar, huset står kvar, stärkaren's rör glöder, så även "magic eye".
Ska modifiera nätanslutningen, och högtalarutgången, som nu består av två st. 6,3 mm utgångar, två mono, antagligen paralellkopplade.
Ingångarna ät trepoliga DIN, fyra st, enligt följande:
Mik 1: 1,5mV, 0,9 Mohm Mik 2: 1,5mV, 0,9 Mohm Radio: 0,15V, 0,07 Mohm Gram. ....................?
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 21:40:19
|
Ta det försiktigt säger jag som just sköt säkringen i proppskåpet
|
Olle Norell |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 23:00:56
|
Säkringarna överlevde................. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7945 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 00:12:10
|
Jisses! För drygt tio år sedan släpade jag hem precis en sån där från kommunens returbutik, det var i en period då jag hade intresse för rör men inga större kunskaper om dem så jag var vådligt nervös när jag skulle spänningssätta härket första gången. Minns att jag hade sinnesnärvaro nog att koppla in en konstlast på utgången, det hade jag snappat upp nånstans att man måste göra på rörförstärkare. När det var dags kopplade jag in en lång skarvsladd och kopplade in i vägguttaget i rummet bredvid för att slippa den värsta tryckvågen från den väntade explosionen...
Explosionen uteblev men jag minns att det blixtrade oroväckande i likriktarrören så experimentet avbröts och återupptogs aldrig, tyvärr åkte nog apparaten på tippen eftersom jag inte riktigt hade förstånd att åtminstone slakta den på delar Chassidesignen är bland det grymmaste som finns!
Det enda jag har kvar är trälådan som förstärkaren satt monterad i när jag tog den, helt nyligen fick min sambo tag på den och målade den vit för att ha som tidningslåda. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
|
Topic |
|