HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att dra igång en gammal rörstärkare..........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/11/25 :  18:56:54  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Vad bör man tänka på?

Objektet är en.

http://tubedata.itchurch.org/instruments/Philips/EL6420/EL6420.pdf

Inhandlades på en auktion för ett par år sedan tillsammans med ett annat rörbygge (som säkert har mer antal år på nacken), och ser som om det är en smed som är konstruktör .

Men åter till Philipsen, det är nog den skönaste designen jag sett på en audioapparat, är det bara att försörja med den 240 V och hoppas att den eller huset inte brinner upp?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/11/25 :  19:06:40  Show Profile Send Zombie a Private Message
Byt ut elyterna, kolla motstånden om de har rätt värden (kolmassa?). Och sen rören förstås...
Ser lika elak ut som Darth Vaders brödrost...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2008/11/25 19:10:38
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/11/25 :  20:03:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Kolla så att inte kablarna blivit fnöske. Jag hade nog försökt starta den genom en vridtrafo med lägre spänning och utan rör för att vara på den säkra sidan.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/11/25 :  20:34:11  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Tog en rövare och koppla in på nätspänningen, j..lar, huset står kvar, stärkaren's rör glöder, så även "magic eye".

Ska modifiera nätanslutningen, och högtalarutgången, som nu består av två st. 6,3 mm utgångar, två mono, antagligen paralellkopplade.

Ingångarna ät trepoliga DIN, fyra st, enligt följande:

Mik 1: 1,5mV, 0,9 Mohm
Mik 2: 1,5mV, 0,9 Mohm
Radio: 0,15V, 0,07 Mohm
Gram. ....................?

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/11/25 :  21:40:19  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message
Ta det försiktigt säger jag som just sköt säkringen i proppskåpet

Olle Norell
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/11/25 :  23:00:56  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Säkringarna överlevde.................

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7945 Posts

Posted - 2008/11/26 :  00:12:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jisses! För drygt tio år sedan släpade jag hem precis en sån där från kommunens returbutik, det var i en period då jag hade intresse för rör men inga större kunskaper om dem så jag var vådligt nervös när jag skulle spänningssätta härket första gången.
Minns att jag hade sinnesnärvaro nog att koppla in en konstlast på utgången, det hade jag snappat upp nånstans att man måste göra på rörförstärkare.
När det var dags kopplade jag in en lång skarvsladd och kopplade in i vägguttaget i rummet bredvid för att slippa den värsta tryckvågen från den väntade explosionen...

Explosionen uteblev men jag minns att det blixtrade oroväckande i likriktarrören så experimentet avbröts och återupptogs aldrig, tyvärr åkte nog apparaten på tippen eftersom jag inte riktigt hade förstånd att åtminstone slakta den på delar
Chassidesignen är bland det grymmaste som finns!

Det enda jag har kvar är trälådan som förstärkaren satt monterad i när jag tog den, helt nyligen fick min sambo tag på den och målade den vit för att ha som tidningslåda.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000