Author |
Topic |
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 16:40:38
|
Den stundande resan till NYC närmar sig (har aldrig varit i USA tidigare) och nu funderar jag på vad man ska/kan köpa som inte finns här i Sverige eller som är mycket dyrare?
Lite tips från er som varit där tidigare skulle sitta fint. Skivaffärer, bra pressningar (cd/vinyl), artister m m. Hifi ställen där man kan provlyssna, se sådant som inte finns i Sverige. Musikklubbar, gärna med mat och/eller dryck.
Finns det andra tips än ovan nämnda? Så mottages dessa tacksamt från er som upplevt något speciellt när ni var där.
Mvh
byZan
PS frugan och sönernas flickvänner önskar också tips, men då är det inte hifi utan var kläder, skor och dylikt kan inhandlas, men helst bara tittas på. DS
Edit: Ändrade subject!
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2009/01/04 12:00:55 |
|
dwain
Member
1240 Posts |
Posted - 2008/11/25 : 22:45:19
|
NYC är en otroligt trevlig stad måste jag säga. Var där förra året i maj. Om det är prisvärt inom hifi så besök applestore på 5th avenue sanslöst häftig affär
Kläder och smycken ja om man bara vill titta så macys enormt stor affär hur exklusiv som helst. Vill man köpa så centry 21 nere vid ground zero. Märkes kläder till ruskigt låga priser. Den var flera våningar den affären tror det var 4 våningar och alla våningar var enormt stora
Sen som vanligt missa inte alla turist grejer typ central park och restaurangen som ligger i central park tror den hette green tavern om jag inte miss minner mig fantastiskt goda hamburgare.
Sen finns canalstreet där det är kopior som säljs även där billigt men se upp finns mycket lurendrejeri där.
God och prisvärd mat kan du få på thank god its friday finns lite över allt. Kanon god mat.
Finns hur mycket som helst att tipsa om där nere men det skulle ta en hel dag att skriva ner.
Otroligt fin stad dock. Jag tillbringade 2 veckor där och jag såg endast en väldigt liten del av staden.
Ja just det ni måste besöka Museum of natural history. Se även rymdshowen hur cool som helst. Det tar minst 1 dag att gå igenom det museumet eller mer.
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2008/11/26 : 22:42:37
|
Tack för tipsen dwain, det är sådana tips jag vill ha. Lite av varje och med dina/era egna intryck, perfekt att ha med när man vandrar runt i storstan. Tack!
//byZan |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2008/11/30 : 18:43:14
|
Fler tips vore trevligt, tack!
Någon som vet vilka pressningar man ska leta efter därborta? Är amerikanska pressningar generellt bättre oavsett genre, årtal osv?
//byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2008/12/14 : 17:57:35
|
Nu är avfärden nära.
Snälla, hjälp mig med tips!
|
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2008/12/14 : 18:12:25
|
Åk till Chicago istället - mycket mysigare!
Att köpa: elektronik och slikt. Köpte min Canon G9 för 3000:- medan den kostade nästan 5000:- i Svearike. Nu är väl kursen inte så gynnsam precis. Tänk bara på att inte blänka med nyköpta grejer när du kommer hem, tullen kan ta dig och avkräva moms, tull och andra fulavgifter. |
Edited by - soundbrigade on 2008/12/14 18:15:12 |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 11:59:57
|
Nyss hemkommen ifrån NYC.
13 dagar med hela familjen, vad vi gjorde? Central Park 1/2 dag i soligt väder, jätte mysigt. Shoppade, någon av oss kom hem med något nästan varje dag, kläder, skor, kamerautrustning, smink (tre damer gjorde det, inte vi grabbar), några skivor m m. Besökte ett flertal sevärdheter (ESB, Rockfeller, National-Historiska- Modern Art and Designe-MoMA museerna, Brooklyn bridge, Wall street alla olika områden m m, m m. Frihetsgudinnan från färjan över till Staten Island och så mycket mer, har säkert glömt massor av fler begivenheter. Var på jazz club (brunch) också, Blue Note, det var en fin upplevelse. Åt och drack gott, både dyrt och billigt på ett flertal restauranger. Tunnelbana och promenader var det som tog oss fram i den hög pulsiga staden NY. Men allt var i stort sett till belåtenhet men man hade önskat att kronan var lika stark som i våras.
Vill med detta säga att det var en trevlig upplevelse och att alla ungdomar tyckte det var häftigt. Själv så är det roligt att ha fått vara där, men uppskattar nog själv andra resmål som mer tilltalande. |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 12:47:13
|
Blue Note, spännande! Var det någon känd som spelade?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 15:58:40
|
quote: Blue Note, spännande! Var det någon känd som spelade?
Ja, utan att jag visste det innan.
Min ena son hade bokat en brunch där för oss alla och det var en riktigt god brunch. Lokalen kanske tog 100-150 pers och var i ett riktigt ballt skick, det var en riktigt trevlig upplevelse. Hon som skulle spela under ca en timma var Carolyn Leonhart, dotter till den mycket kända nu bortgångna bassisten Jay Leonhart (Jay Leonhart trio). Han har bl a kompat med ett flertal stora artister/musiker. Själv så hade hon backat upp bl a Steely Dan med flera. Hon hade en riktigt skön röst och var mycket proffsig i uppträdandet. Fick tag på en skiva med pappan (kul att ha tänkte jag) men ingen med henne, de var SOLD OUT enligt henne, får söka vidare här hemma. |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 16:01:44
|
Bilder?! |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 16:22:44
|
Bilder kommer så småningom, måste packa upp först och sedan..... alla andra måsten Sitter just nu och lyssnar till Jay Leonhart och mina nya högtalare som förövrigt var de jag saknade allra mest när jag var bortrest. |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 19:12:35
|
Packa upp får sambon/frun/flickvännen/kärestan göra. Att tillfredställa forummedlemmarna har ju prioritet #1. (Skriver en man som just firat nyår i Paris, med kamera. |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 19:28:12
|
Vad trevligt, var är bilderna? |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 17:56:14
|
Här kommer ett par bilder från Blue Note. Tyvärr så fick man inte använda blixt.
Känslan dom förmedlade kändes ända in i märgen.
Det var riktigt häftigt att få sitta i publiken och njuta till tonerna de förmedlade. |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
|
Topic |
|