HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY Dumfrågor =)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2008/11/25 :  14:21:09  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Tjänar man mycket pengar på att bygga själv gentemot vad man får betala för en färdig produkt? isf ungefär står sig bygg själv 10 000 kr mot vad man får i en hifi butik?

Finns det några riktigt brutalt bra byggsatser att köpa för en newbie? Det mesta jag hittar är antingen partyburkar eller stativare eller mindre lådor.... Är sugen att testa att bygga själv men gärna nåt ganska stort men har inte kunskap att mäta själv osv ....

Nån som har några roliga tips? LTS osv har jag redan kollat men känns inte klockrent för mig....
Skulle vara roligt att skruva ner tex ett par finare Dali och "sno" hela konstruktionen och se vad det kostar och hur det skulle låta =)
Problemet är bara att folk med högtalare för stora pengar inte är så pigga på att skruva ner dom kanske hehe

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/25 :  14:32:05  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Fråga 1 är väl hur mycket är din tid värd? Räknar du in tiden så blir det en svår kalkyl i nästan alla lägen. Om du vill spara pengar och tid så är begagnat bästa vägen.

Att "sno" en konstruktion.....ProAc-klonen är väl det bästa exemplet på det.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/11/25 :  14:34:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
En klassisk frågeställning!

Jag brukar föreslå att man gör DIY inte för att man primärt vill spara pengar, utan för att DIY är kul, lärorikt, ägarberikande, med mera.

Vad som är prisvärt handlar ju om vad man tycker om! Du kan ju bygga en klon av nån svindyr högtalare, säkert räkna hem det hela ekonomiskt, men inte alls tycka om ljudet. E det prisvärt?

HFLS-1, ProAc-klonerna, EALS-3, LTS-byggsatserna är ju högtalare med rätt stor användasbas där det i nån mån går att utläsa prestandan och ljudidealet. Detta kan säkert öka prisvärdheten i det avseendet att dy bygger/får det du söker!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2008/11/25 :  14:39:19  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Jag ser det som ni säger. Min tid är inte värd pengar utan för det är kul men det är väl ännu roligare när man är klar att veta att man gjort nåt själv och dessutom "fått" pengar för det också? =)

ProAc klonen har jag inte hört talas om men får genast kolla in! HFLS, EALS och LTS har jag spanat lite på.

Finns det någon "sats" som är mer stor golvare åt blött, stort ljud men ändå lite kontrollerat. Sparka mellangärdet bas men kontrollerat? =)
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/11/25 :  15:35:57  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
Sparka mellangärdet bas men kontrollerat?

Tycker du ska titta på denna kontruktion av Troels Gravesen. Dubbla tior per kanal och bra känslighet. Troels har dessutom mycket bra rykte inom DIY-världen.

http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm

Han har massor av andra konstruktioner också:
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm#HES-constructions

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/25 :  15:36:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Se det som ett Kinder Egg; du måste summera en rad fördelar:

* Du kan i vissa fall vinna ganska mycket på att bygga själv. Med lite snikande kan du sno ihop ett PP-steg med 6L6 för 3-4000kr, vilket kan vara 1/3 eller mindre av vad en motsvarande pjäs kostar.
* Du väljer själv hur ditt objekt ska se ut; matchar högtalarelement du inte hitta i samma färdiga högtalare på marknaden, eller väljer mått och design efter eget huvud.
* Du sysslar med en meningsfull och intressant hobby, du har annat att göra på kvällar och helger än att spraka ner folk eller bränna skolor ... (det var lite grovt, ursäkta)
* Du kan stoltsera med att det där som glimmar i mörkret eller sprider sådant välljud i rummet har du själv lött eller snickrat ihop.
* Du kan ägna oändlig tid med att diskutera ditt objekt med andra och på sätt skaffa dig massor av kompisar. Hur mycket diskussion blir det kring en Sony förstärkare för två tusenlappar?
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/11/25 :  15:41:28  Show Profile Send linnar a Private Message

Rent statiskt utan några andra värderingar kan man räkna
om DIY-grejer med en faktor på mellan 4 och 10. I vissa
fall ännu mer. Den största delen av en omräkningsfaktor
är värdet som det påklistrade namnet har.
Jag öppnade två förstärkare en gång som såg väldigt lika
ut. Innuti var de också väldigt lika i materialval mm.
Den ena förstärkaren kostade då (för 20år sedan) ca 2000kr
medna den andra kostade över 10.000kr. Men så hade den
ett finare namn också.
På den tiden skulle det ingående materialet gå på kanske
en 500-1000kr. Då blir det en faktor på 2-4 för den billigare
och 10-20 för den dyrare förstärkaren.

Det var alltså rent statiskt, tar man med andra värderingar så
finns det flera hembyggen som är väl så mycket värda som det
bästa i köpeväg (det finns mycket diy-skräp åxå men det vill jag inte
säga högt).

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6798 Posts

Posted - 2008/11/25 :  15:55:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag håller med er alla att det är ett fantastisk sätt att lära sig på. Massor av vänner har man fått på köpet och det är nog en av de största behållningen man får tycker jag. Kan det vara lika bra som köpeprylar både ja och nej tycker jag detta beror både på konstruktör och byggare dåliga konstruktioner låter aldrig bra och byggare som klåpar sig är inte så ovanligt.

Tjänar man på detta, ja men ibland kan det gå överstyr och bli betydligt dyrare än man har tänkt sig men det är en annan historia men bra blev det.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/25 :  16:03:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad gäller högtalare så kan professionella tillverkare få material till betydligt bättre priser, få matchade element osv. Det är ju inte säkert att man når ända fram som DIYare med en klon t.ex, men det kan ju vara kul ändå! Sen lär man sig på vägen.

Jag är dessutom rätt skapligt säker på att de allra flesta professionella konstruktörer har börjat som entusiastiska hembyggare. Listan kan göras lång bara på såna som jag känner till. Entusiasm, brinnande intresse, upptäckarlusta och egna experiment är en väl så bra utbildningsform som formell utbildning anser jag.

Så det är bara att sätta igång och bygga!

Det där med basen då? Kolla här:
http://www.decware.com/imperial.htm
http://www.decware.com/ImperialSO.htm
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=36104

Törs du???

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2008/11/25 :  16:26:03  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Tackar för alla tips. Jo jag instämmer helt med vad ni säger. Trevlig hobby osv ... Problemet är väl att jag har för många hobbies men är helt idiot på högtalare =) Så nåt mellanläge är nog bäst att börja på för min del som det ser ut just nu.
Jag spelar själv, sitter i studio och har hifi prylar överallt men har alltid haft nåt som roterar i skallen om "vad och varför" med högtalare. Just prisskillnader och vad som gör vad för att få det där "ultimata" ljudet. Fattar det i stort men ibland tänker jag hur kan ett par lådor med element i kosta 100 000 kr .. ? Det måste gå att göra nåt som är 10 ggr bättre själv för de pengarna även om det tar år att få det klart =)

Har spanat på http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm och dom verkar riktigt trevliga...

Så jag får rota vidare lite och även kolla in dina länkar Bernt.

Och förslag på mer ritningar, modeller och kit osv är välkommet =)

Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2008/11/25 :  16:39:51  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Bernt Jansson hur många träd går det åt att bygga dom from decware =)
Man blir ju sugen på riktigt hehe ...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/25 :  16:51:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Time säger att det går åt 9 skivor spån. Antar det är för ett par.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/11/25 :  16:56:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jepp, och tunga blir de...Creator, var bor du? Du kanske åka hem till någon diy:aer i närheten
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2008/11/25 :  16:57:43  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Hehe det var inte så mycket ändå om man ser till storleken på dom =)

Jag bor i Linköping, vet inte om det finns många DIY här ?! Finns dock mycket fyllon vid stångån =P
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2008/11/25 :  17:19:06  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Du får ta och leta dig upp till Gästrikland/Uppland. Där huserar GELS
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/11/25 :  18:23:17  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det kan också vara så att man som DIY:are kan bygga något som man inte hade kunnat köpa begagnat, för att det är för ovanligt till exempel.
Särskilt om man har vissa idéer om vad man vill ha... till exempel finns det inte jättemånga OB (öppen baffel)-högtalare med stora bredbandselement att köpa, om man är intresserad av just den varianten, samtidigt som de kan vara jämförelsevis enkla att få ihop.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/11/25 :  19:13:09  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag tycker det låter som du söker nåt extra
Kanske Linkwiz Orion?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2008/11/25 :  20:48:03  Show Profile Send classe a Private Message
9 skivor blir ett par som bernt säger
har byggt 2 par sådanna små lådor 900LITER bara
GELS petter är det vi
gestrike extrem ljud sällskap.

18 ska de va.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/11/25 :  20:58:30  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Allt under 300L räknas som stativare,eller hur var det nu?
Och ett baselement är minst 15" .
En diskant är 4"

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2008/11/25 21:01:24
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2008/11/25 :  21:03:19  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Klart det är Inte så många medlemmar än så länge, kan bero på
att vi inte spritt kännedom om klubben

500 liter lydet väl definitionen vill jag minnas...Här i skogarna
finns inga gränser för hur stor ljudåtergivningen kan vara
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2008/11/25 :  21:17:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmm, kan man gå med som stödmedlem eller kanske hangaround eller vad det nu heter i mc-världen? Jag kommer väl nätt och jämnt upp i 300 liter om jag räknar ihop alla fyra lådorna...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Wolverine
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/11/26 :  01:16:37  Show Profile Send Wolverine a Private Message
Går EALS-3 att bygga fortfarande? Jag trodde att några av elementen hade slutat göras?

Hellre åt helvete för starkt kaffe än bara lite för svagt.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2008/11/26 :  11:19:15  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Hehe lådvolym kallas det va =P Det är ju så man kan smuggla flyktingar i dom där lådorna hehe

Linkwiz Orion verkar ha en hel del intressanta grejer .. Vet du om dom har återförsäljare i EU ?

Får söka vidare lite .... vet inte vad man ska hitta på riktigt men jag får ett äkta seriöst intryck av http://www.troelsgravesen.dk/JA8008_DTQWT.htm .... Känns som ett ganska ok pris och en rejäl golvare.
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2008/11/27 :  10:00:03  Show Profile Send Andreas A a Private Message
DTQWT såg riktigt trevliga ut, om man bara hade haft ett bra garage eller liknande att bygga i :( Finns det någon snickare i sthlms trakten som kan rekomenderas kanske?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/11/27 :  11:57:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Går EALS-3 att bygga fortfarande? Jag trodde att några av elementen hade slutat göras?

Ja det är en nackdel...men från dom jag har kontakt med så har dom lyckats hitta elementen antingen utomlands hos större leverantörer eller har man vänt sig till 2nd hand/begagnatmarknaden.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2008/11/27 :  12:39:20  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Hmm, kan man gå med som stödmedlem eller kanske hangaround eller vad det nu heter i mc-världen? Jag kommer väl nätt och jämnt upp i 300 liter om jag räknar ihop alla fyra lådorna...

Klart du får! All typ av nyfikenhet, experimentlusta och en gnutta
galenskap är vad vi i GELS står för
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000