HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad göra med tomma hål (rörsocklar)?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/25 :  14:16:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Här skulle byggas förstärkeri med två ingångs/drivrör men nu kan jag "drabbas" av neddragningar varför det riskerar att bli endast ett ingångsrör, eller rentav inget alls. I mitt chassi har jag dock gjort hål för 2 ggr 2 hål (för novalsockel). Vad ska jag använda hålen till?
Jaycar säljer en rörförstärkare med EL84SE som ger 18W/kanal. Men den som tittat närmare på skapelsen meddelar att man bara körlite pulsad likström genom rörglöden så det ser vackert ut men att effekten kommer från en mångbent kiselkrets. Men det känns lite fuskigt.

Förslag?

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/11/25 :  15:00:14  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Lägg in en annons under "säljes", och sälj de övertaliga hålen .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/25 :  15:30:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Hade jag varit klok hade jag köpt hål från en obskyr japansk firma. Det är specialhål som fungerar som en sorts klistermärken. Har man satt hålet fel kan man ebkelt lyfta bort det och sätta det någon annanstans ...

Några av mina egna idéer:
Sätta i slaskrör i tomma socklar, med eller utan glöd.
Låta socklar gapa tomma.
"Plugga" hålen med "något". Kanske svarva en snygg träplugg och trycka dit.
Sätta något helt annat i hålen och här har jag en konkret idé. Man bygger en VU-meter med en LM3915 (tror jag kretsen hette), monterar kretsen på ett litet labbkort som får "hänga löst" under sockeln och i sockeln sätta en adapter med en lysdiod-stapel i ett plexiglasrör.

För att generalisera min ursprungliga fråga: Vad gör man, du, ni, vi med överflödiga hål i chassin. Det kan ju vara att man byter från en drop-though-trafo till en stående med fästvinklar, eller skippar rörlikriktaren till förmån för några 1N4007, skippar en balanskontroll ....
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/11/25 :  15:49:43  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Det trevligaste är väl att stoppa i EM80 eller liknande "magiskt öga" rör så har Du riktigt fina VU-metrar.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2008/11/25 :  17:08:32  Show Profile Send Bardis a Private Message
Nixierör som visar inställd volym!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/25 :  17:51:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Finns det för ändamålet avsedda "pluggar"? Jag vet att vt4c.com har snygga "kragar" eller brickor man fäster socklar i, och att dessa finns oborrade. Tror dock de är över 80mm i dia.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8644 Posts

Posted - 2008/11/25 :  17:57:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Finns plast brickor som man täcker antennhål på bilar med Svart eller krom.Funkar bra,finns i olika storelekar

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2008/11/26 :  07:50:46  Show Profile Send Bardis a Private Message
Använd rör i spänningsregleringen.

Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2008/11/27 :  16:59:15  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Jag håller med föregående Ahlberg om att indikatorrör passar fint i tomma hål.
Att stoppa i rör enbart som pluggar skulle kännas väldigt fel. Ska det vara meningslöst
ska det åtminstone finnas en meningslös uppgift för prylarna att fylla!
En annan framkrystad lösning kan kanske vara buffertrör som kan driva en extra
förstärkare i hallen eller i badrummet utan att lasta ner signalkällan.

Här är "fuskförstärkaren" förresten. Ser riktigt snygg ut och ett imponerande utseende
kan säkert vara fullgod placebo för den som inte upptäckt vad bra ljud innebär.
(ignorance is bliss...)

EDIT: Glömde länken...
http://www.jaycar.com.au/productView.asp?ID=AA0474&CATID=&keywords=18W&SPECIAL=&form=KEYWORD&ProdCodeOnly=&Keyword1=&Keyword2=&pageNumber=&priceMin=&priceMax=&SUBCATID=

Och här är en sågning av produkten:
http://www.geocities.com/cablehack/jaycar/jaycar.html

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2008/11/27 17:08:43
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/27 :  17:32:10  Show Profile Send reVintage a Private Message
Varför inte burkelektrolyter?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2008/11/28 :  13:11:17  Show Profile Send Bardis a Private Message
För att göra reVintages förslag mer attraktivt kan man använda krympslang runt elektrolyterna.
Det finns krympslang för batteripack som passar bra till stora elektrolyter. Det kan ge en fin färg som bryter av eller matchar.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2687 Posts

Posted - 2008/11/28 :  16:49:24  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Man kan ha en volym pot med några brickor för att fästa i chassiet åsså döljer man det hela med en stor ratt

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7961 Posts

Posted - 2008/11/28 :  17:02:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
Mindre seriöst förslag: Ta några skrotrör och gå på dem med blåslampa så att de blir deformerade men har vacuumet kvar, stoppa dem i socklarna och koppla in glöd och låt folk som ser det fundera på hur hårt du kör dina rör...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/28 :  19:53:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Fuling:

Kompisen som sysslar med rör som går i besynnerliga och udda klasser (alltså inte A, B, AB) berättade om sändarrör (typ 813) som körts så hårt att glaset smält och rören fått midja, fast rören fungerade fortfarande som rör.

Jga kom på en variant till: man gör i Unison (http://www.unisonresearch.com/valve/prodotto.aspx?idp=23) och fixar till en bit tjusigt trä som man limmar/skruvar på chassit lite lagom konstnärligt.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2687 Posts

Posted - 2008/11/29 :  11:02:50  Show Profile Send Imperial a Private Message

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000