HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rörförsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bula44
Member

74 Posts

Posted - 2008/11/23 :  19:33:11  Show Profile Send bula44 a Private Message
Hej alla!Jag skall bygga ett rörförsteg och vill ha cirka halva matningsspänningen under anodmotståndet för att inte ena halvan skall klippa tidigare än den andra men hur jag än räknar så blir det fel. Jag har 250 Volts matning men får typ 90 Volt under motståndet.Jag har cirka 1,8volt på katoden.
Någon som kan beskriva hur man räknar ut det rätt?Röret är ecc 82.

Mvh
bula44

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/23 :  21:56:08  Show Profile Send reVintage a Private Message
Vad tror du om "Ohms lag"? Ett annat alternativ är att du bekantar dig med www.revintage.se/triodecalc.xls .

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/11/23 23:12:08
Go to Top of Page

bula44
Member

74 Posts

Posted - 2008/11/24 :  06:32:43  Show Profile Send bula44 a Private Message
Hej reVintage! Tack för ditt svar.Jag använder mig av Ohms lag men tydligen så är det något jag missar och som jag inte kommer på vad det är.

Mvh
bula44
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/24 :  08:51:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Tillbaka till Ohms lag: Anodmotståndet har du bestämt, nu ska du få till en ström så att spänningsfallet över motståndet blir, vad du nu ville ha.
Ecco; du måste förspänna röret så att det driver denna ström. Förspänning får du (enklast) genom att rita räta linjer i rörets VA-karakteristik och få reda på ett katodmotstånd som ger rätt biasström, alternativt (men mycket besvärligare) lägga på en negativ förspänning på gallret.

Å andra sidan, kommer du verkligen att få ett så stort spänningssving som 250Vtt?
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/24 :  09:04:43  Show Profile Send reVintage a Private Message
bula: Det var det andra alternativet som du skulle använda! Du kan till och med se vilken förväntad dist du får! Oavsett metod så går det inte att göra något vettigt utan Ua/Ia-kurvorna. Dessutom så är det inte säkert att Ua ska ligga på halva B+. Glöm inte att räkna med efterföljande last!

Soundbrigade: Använd Excelbladet tillsammans med Ua/Ia-kurvan så finns alla svar åskådligt uppställda. Tror att det blir lättare för novisen(inte du!) att begripa om man ser det grafiskt.

Edit: Körde kalkylbladet. ECC82 är pinsamt olinjärt så jag rekommenderar att du väljer ett annat rör! Körde också en spicesim för att verifiera. Fick samma resultat där.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/11/24 13:19:47
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/24 :  12:48:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
12B4A ....
Go to Top of Page

bula44
Member

74 Posts

Posted - 2008/11/24 :  17:04:05  Show Profile Send bula44 a Private Message
Tack så hemskt mycket! Nu har det klarnat en del så det är bara på det igen!

Mvh
bula44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000