HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Anslutning av subwooferförstärkare/Bashornet Billy
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mist03
Starting Member

11 Posts

Posted - 2008/11/21 :  19:39:13  Show Profile Send mist03 a Private Message
Hej!
Jag har byggt en subwoofer för att stötta mina Lowther Opus One/EX4 i basen. Det blev ett tappat horn baserat på TangBand W8Q-1071F. För drivningen svarar en Reckhorn A-401 (http://www.reckhorn.com/index.php?ln=en&prod=a400) subwooferförstärkare med ganska flexibla filtreringsmöjligheter. Huvudhögtalarna drivs av en Audion Silver Night MkII/b med 2A3. Eftersom förstärkaren saknar "Pre out", har jag anslutit högtalarsignal från Audion till "High input" på subwooferförstärkaren. Känsligheten på den ingången (1,2V) är nog vald med tanke på mindre känsliga högtalare än mina (kanske 105 dB), vilket innebär att output från subwoofern blir för låg också vid max "Sub level". Jag vet inte hur mycket effekt jag tar ut och följaktligen inte heller vad det rör sig om för spänningar, men vid hörselskadande nivåer står Audionförstärkarens volymkontroll på kl 8:30. Jag funderar i alla fall på om det kunde vara möjligt att mata subwooferförstärkarens lågnivåingång (0,1V/10k) med högtalarsignal från Audion. Någon som vet?

Edited by - mist03 on 2008/11/24 19:25:31

mist03
Starting Member

11 Posts

Posted - 2008/11/22 :  19:52:49  Show Profile Send mist03 a Private Message
Om någon mer än jag själv undrar, kan jag nu meddela att det fungerar fint. "Sub level" hamnar omkring kl 12. Perfekt.
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2008/11/23 :  20:23:43  Show Profile Send Zei a Private Message
Kan du berätta mer om det där tappade hornet?
Hur ser konstruktionen ut osv?

Jag har ett W8Q liggandes som behöver något att göra.. Kanske skall prova ett tappat :)

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

skäggåke
Member

90 Posts

Posted - 2008/11/23 :  21:58:46  Show Profile Send skäggåke a Private Message
Kul att det löste sig. Hur verkar förstärkaren? Bra?
Klickade på din länk och hittade en del matnyttigt där.
Go to Top of Page

mist03
Starting Member

11 Posts

Posted - 2008/11/24 :  16:12:18  Show Profile Send mist03 a Private Message
Ja, det är "Bashornet Billy", dvs ett tappat horn inrymt i en Billy 40 cm bokhylla från IKEA, med sidor invändigt mantlade med 19 mm MDF som också använts till fram- och bakstycke samt skiljevägg. Hyllplanen har kluvits ner till lister, avsedda att fortsatt ge intryck av hyllplan sedan framstycket klätts med tyg.

Hornöppningen är vänd uppåt, vilket innebär att hornet börjar och slutar upptill och att elementet är högt placerat (43 cm från mynningen och 39 cm från kanalens början). Tvärsnittsarean är i hornets början 250 kvadratcentimeter. Elementet (som alltså är ovalt) är valt med tanke på stor membranarea och, tack vare formen, möjligheten att montera det inte i frontalplanet, utan i sidoplanet. Dimensionerna är valda mha Hornresp Tapped horn wizard.

Frekvensomfånget sträcker sig från ca 25Hz till drygt 70Hz. Jag tycker att det fungerar förvånansvärt bra. Ojämnheterna i frekvensgången är lätta att korrigera med A-401. I lyssningsposition tycker jag att output är ganska jämn. Jag har inget att mäta med, men jag har lyssnat igenom "RealTraps Test Tone CD" (nedladdningsbar)som i 1Hz-intervall (!) spelar sinustoner med 10 sekunders duration från 10Hz och uppåt. Med subsonicfiltret inställt på knappt 25Hz, lågpassfiltret (24 dB/oktav) på 70 Hz, Bass boost på +1½ dB vid 40Hz låter det rent och jämnt upp till 100Hz (mer än en kvart stod jag inte ut). Däremot lät det inte så bra när jag på hög nivå av misstag startade på 10Hz utan subsonicfilter... Integrationen med sidosystemen är överraskande god. Jag kan faktiskt inte höra när subwoofern tar över. I riktigt låga register finns en antydan till bumlighet, men mindre än väntat och hittills inte störande. Sidosystemen spelar fö fullrange.

Det fortfarande lite preliminära intrycket är som säkert framgått positivt, särkilt med tanke på den lilla arbetsinsatsen. Stor är den visserligen, men inrymd som den är i ett bokhyllehölje, smälter den väl in bland de andra bokhyllorna och är faktiskt ganska diskret. Kanske blir det en till...

Edited by - mist03 on 2008/11/24 19:19:35
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/11/24 :  20:13:56  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
I riktigt låga register finns en antydan till bumlighet

Elementet har väldigt låg fs. Oftast bör hornets avstämning ligga
1,5-2 ggr under elementets fs. Därav den vågiga frekvensgången.

Jag har själv provat med, som du har lång L12, men även med kort
L12, så liten som möjligt, hornet börjar direkt vid elementet. Jag
kunde uppleva, som du också skriver att basen kude låta lite bumlig
i botten TILLS det att jag kortade av hornet så L12 blev 16 cm för
en 12". Betydligt bättre artikulation, slagkraftighet och dynamik i
basen.

Detta element passar bäst i TH avstämda väldigt lågt. Ner mot 18-20 Hz.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000