HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ljud i stort klassrum (?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/22 :  13:29:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag jobbar som elevassistent på ett gymnasium i Uddevalla just nu och har tagit på mig det tunga ansvaret att leverera musik till fredagens bildlektion. Dock kommer ljudet ur en musikkub av danskt ursprung (med kasett/CD-spelare) och det låter inte bra: mono, vissen frekvensgång, brum och brus.
Tillsammans med bild- och tillika matteläraren har jag börjat konspirera och vi diskuterar HUR man skulle kunna förse ett klassrum med hyggligt ljud. Eftersom pengarna skulle komma från skolan (läs kommunen) finns det begränsningar (ekonomiskt) men rent tekniskt/praktiskt tror jag det vore möjligt att hitta på något som låter 10^18 gånger bättre än dagens system.
Jag tänker mig ett två-vägssystem med högtalarna upphissade i taket längst fram, medan min kollega funderar på ett 4-vägsystem med bakhögtalare. En variant är 2 front- och två bakhögtalare och en sub.
Elektroniken skulle kunna utgöras av en (billig) DVD-spelare och en lagom och bra transistorförstärkare (jag har en 6-kanalförstärkare som jag skulle kunna donera, men som då skulle kräva ett försteg (RÖR )).

MEN vad skulle man kunna hitta på med högtaleriet? Det ska alltså vara kraftigt nog att fulla ett STORT klassrum med ljud, vara av "skaplig" kvalitet och ändå inte kosta en njure och en halv lever.

(Klassrummet kan vara som två vardagsrum 40-50m2 och säkert 3 - 3,5 m i höjd).

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2008/11/22 :  13:38:42  Show Profile Send Fuling a Private Message