HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ljud i stort klassrum (?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/22 :  13:29:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag jobbar som elevassistent på ett gymnasium i Uddevalla just nu och har tagit på mig det tunga ansvaret att leverera musik till fredagens bildlektion. Dock kommer ljudet ur en musikkub av danskt ursprung (med kasett/CD-spelare) och det låter inte bra: mono, vissen frekvensgång, brum och brus.
Tillsammans med bild- och tillika matteläraren har jag börjat konspirera och vi diskuterar HUR man skulle kunna förse ett klassrum med hyggligt ljud. Eftersom pengarna skulle komma från skolan (läs kommunen) finns det begränsningar (ekonomiskt) men rent tekniskt/praktiskt tror jag det vore möjligt att hitta på något som låter 10^18 gånger bättre än dagens system.
Jag tänker mig ett två-vägssystem med högtalarna upphissade i taket längst fram, medan min kollega funderar på ett 4-vägsystem med bakhögtalare. En variant är 2 front- och två bakhögtalare och en sub.
Elektroniken skulle kunna utgöras av en (billig) DVD-spelare och en lagom och bra transistorförstärkare (jag har en 6-kanalförstärkare som jag skulle kunna donera, men som då skulle kräva ett försteg (RÖR )).

MEN vad skulle man kunna hitta på med högtaleriet? Det ska alltså vara kraftigt nog att fulla ett STORT klassrum med ljud, vara av "skaplig" kvalitet och ändå inte kosta en njure och en halv lever.

(Klassrummet kan vara som två vardagsrum 40-50m2 och säkert 3 - 3,5 m i höjd).

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2008/11/22 :  13:38:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Om budgeten är riktigt snäv hade jag nog funderat på riktigt billiga bredbandare, typ Rila (hifikit) eller liknande.
Alternativt billiga baselement som rullar av snyggt uppåt så att man klarar sig med ett enkelt filter till diskanten och inget alls till basen. Detta alltså under förutsättning att pengarna är en väldigt begränsande faktor, finns det mer pengar så finns det finare lösningar.

Idé: med tanke på att grejorna ska användas i ett gott syfte så kanske det finns folk på forumet som har grejor att donera?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/22 :  13:53:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det finns pengar över i skolbudgeten - man har inte tagit in vikarier när folk varit sjuka ...

Min första tanke är också HiFi-kits billiga "dussinelement".
Man kan ju plocka ihop en baslåda av Pro-Audios element. Vore man käck byggde man en bandpasslåda (så ingen kan trycka sönder membranen), men om elementen är gjorda för detat vet jag inte.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/11/22 :  14:34:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
4-vägssystem tror jag inte du menar, i den vanliga bemärkelsen. Det skulle innebära Bas, mellanbas, mellanregister diskant - i samma låga!

Ett alternativ borde vara SEAS koaxialelement! Smidigt, enkelt och snyggt att hantera - och stora möjligheter till BRA ljud! Behövs det går det säkert att fylla ut i botten med nån aktiv bas - knappt lönt* att bygga själv med tanke på hur prisvärt XTZ, Audio Pro och liknande tillverkare ter sig!

*) om man inte har ovanliga krav på form och/eller prestanda...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/22 :  14:41:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Rätt - 4-kanal (eller 2-kala med bakhögtalare). Jag är mer inne på linjen med två-kanalssystem.

Självbygg vore lite kul. Det ginge ju att beställa en påse MDF-skivor till skolan, släpa dit borrmaskin, sticksåg och lite tvingar och ha några kidz att hjälpa till ....
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2008/11/22 :  14:52:30  Show Profile Send Fuling a Private Message
Om de yrkesinriktade programmen (el, bygg mm) finns på skolan så finns det ju lysande förutsättningar att delegera ut jobb!
Säkert lättare att skaka fram pengar också om eleverna blir delaktiga i tillverkningen av ljudanläggningen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/22 :  14:56:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Tyvärr det här är IV (och invandrarklasser).
Go to Top of Page

bula44
Member

74 Posts

Posted - 2008/11/22 :  17:40:51  Show Profile Send bula44 a Private Message
Hej soundbrigade! Om jag skulle förse en stor sal med ljud så skulle jag ha flera högtalare i salen så att dom som sitter längs fram inte behöver bli döva,på detta sätt så kan man spela/tala lägre och ändå nå ut.

Mvh
bula44
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2008/11/22 :  21:01:42  Show Profile Send Tomas J a Private Message
framför allt, tänk på att bygga systemet idiotsäkert och oförstörbart!
Hur man än gör så finns det alltid någon som skall pilla med något så det går sönder!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/23 :  11:21:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det finns inget som är idiotsäkert ... Jag ville just av denna anledning ha högtalarna högt upp i taket.
Jag minns någonstans en anordning (konstigt ord) med en rad högtalare som satt i en kedja från H till V och där kanalerna blandades successivt mer och mer fram till mittersta elementet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000