HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifibegrepp för en newbee
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dartman
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/11/21 :  23:03:54  Show Profile Send Dartman a Private Message
Hej alla kunniga!
Sedan kanske 25 år har jag haft ett genuint musikintresse, och från tid till annan har det även varit viktigt HUR det låter (inte bara att...). Nåväl, i somras byggde jag mig mitt livs första högtalare (Sachico spawn-of-frugal horns) och mitt lyssnarintresse fick en jättekick!

Ut på forum och tjuvlyssna förstås.

Men, som orutinerad är det en helt ny begreppsvärld för mig, jag hoppas att ni gamla i gamet orkar med den här tråden jag skapar där jag tänkte få förklaring på dom där självklara begreppen ni svänger er med (om motsvarande tråd redan finns så förstod jag inte bättre...)

The Gingerbreadman - psychopath, genius, convicted murder and biscuit.

Dartman
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/11/21 :  23:10:15  Show Profile Send Dartman a Private Message
Första frågan:
Komprimerat ljud (ondgörs det sig mycket över).
Är det, så att säga, motsatsen till dynamik, alltså; såväl det som skulle varit lågmält som det bullriga har samma "volym".

Jag blev lite förbannad när jag lyssnade på Serj Tankians soloplatta där jag upplevde att såfort dom tog i så lät det som bomull framför högtalarna, är det det man menar med komprimerat?

The Gingerbreadman - psychopath, genius, convicted murder and biscuit.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/11/22 :  00:57:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
En "kompressor" är en apparat som i princip alltid använts vid skivinspelningar. Syftet är som du skriver helt enkelt att "trycka ihop" ljudet så att skillnaden mellan "svaga" och "starka" (=högljudda) partier blir mindre, dvs. för att ge mindre dynamik vilket ibland är nödvändigt (om inte annat så pga att maxvolymen vid lyssning hemma är mycket lägre än vid en live-konsert, tysta delar skulle helt försvinna).
Det är egentligen inget fel att använda en kompressor om det görs på rätt sätt, men de senaste året så har det urartat till vad som ibland kallas "the loudness
race", dvs. att skivorna produceras för att låta så högt som möjligt.
I värsta fall komprimeras ljudet så hårt att "utrymmet" (den maximala amplitud som kan lagras) tar slut och topparna klipps av.

Ett bra exempel är reklamavbrotten på TV som ju ofta låter "högre" än programmen de avbryter, det beror helt enkelt på att ljudet är hårt komprimmerat så att medelvolymen blir högre.

Go to Top of Page

Dartman
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/11/22 :  08:59:54  Show Profile Send Dartman a Private Message
Kristallklar förklaring, tack så mycket!

The Gingerbreadman - psychopath, genius, convicted murder and biscuit.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/11/22 :  09:59:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Begreppet används också om MP3-filer men då handlar det naturligtvis inte om dynamisk komprimering utan om att man minskar filstorleken genom att göra ingrepp i musiken för att kunna packa informationen mer.
Det kan råda lite begreppsförvirring om det här ibland.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Dartman
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/11/24 :  21:02:04  Show Profile Send Dartman a Private Message
Andra frågan:
Vad är en Squeeze Box, och vad har man den till?

The Gingerbreadman - psychopath, genius, convicted murder and biscuit.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/11/24 :  21:11:10  Show Profile Send ztenlund a Private Message
En trådlös och trådbunden (vanligt datornätverk) mediaspelare för ljud som efter ett uppköp tillverkas av Logitech. Innan uppköpet var det Slim Devices som stod för verksamheten.
Ljudfilerna lagras i vanliga format, till exempel mp3, flac eller wav på en ordinär dator (det går även att använda t ex en NAS). På datorn körs en mjukvara som heter SqueezeCenter vilken står för att hålla ordning på filerna och leverera dem på begäran till Squeezeboxen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/11/24 :  22:09:01  Show Profile Send Magoo a Private Message
Dessutom får man tillgång till alla webradiokanaler med en Squeeze box.
Kanske är den guds gåva till mänskligheten, iallafall ganska nära.

comfortably numb
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/11/25 :  17:29:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ser ut så här:

Styrs via vanlig fjärrkontroll och man bläddrar ungefär som i en MP3-spelare. Den är bara till för ljuduppspelning.
Den blev populär bland audiofiler på grund av att den utrustats med en digitalutgång så att man kan koppla den till en bättre DA-omvandlare och få hur bra ljud som helst. Den klarar också alla tänkbara ljudformat och man slipper ha en TV-skärm för att se vad som händer.
http://www.hifiklubben.se/produkter/ljud_i_alla_rum/logitech_squeezebox_classic__svart.htm

Det finns också en variant som består av en spelare utan display och en fjärrkontroll med färgdisplay som kopplas till datorn via det trådlösa nätverket. Då manövrerar du fjärrkontrollen som en MP3-spelare och styr musiken från den. Squeezebox Duet:



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Dartman
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/11/25 :  17:30:19  Show Profile Send Dartman a Private Message
Där ser man, Guds gåva...kanske nå´t att överväga i framtiden då. Tyvärr måste den väl inhandlas

Tack för fina svar igen!

The Gingerbreadman - psychopath, genius, convicted murder and biscuit.
Go to Top of Page

Dartman
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/11/25 :  17:36:41  Show Profile Send Dartman a Private Message
Jag får ju så snabba fina svar, och den första förlägenheten över min stora okunskap börjar ge sig. Här kommer alltså:

Tredje frågan:

När man har ett högtalarelement kopplat till ett klassiskt horn (ā la megafon) så har man, om jag förstått det rätt, ett av "kompressionstyp". Vad innebär det, och vad är skillnaden mot ett vanligt element. Kan man bara göra en liten sluten kavitet bakom ett vanligt element och helt plötsligt förvandlat det?

The Gingerbreadman - psychopath, genius, convicted murder and biscuit.
Go to Top of Page

Dartman
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/11/29 :  09:38:00  Show Profile Send Dartman a Private Message
Jag går vidare med

Fjärde frågan:

Vad är skillnaden på balanserade/obalanserade in- och utgångar i förstärkarsammanhang, och vilka är för/nackdelarna?

The Gingerbreadman - psychopath, genius, convicted murder and biscuit.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/11/29 :  10:30:20  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Fördelen med balanserat är att den har tre ledare är den tredje innehåller en inverterad signal. På så sätt så kan alla skillnader som uppkommit på vägen mellan apparaterna tas bort från signal.

Men det är inte självklart att det låter bättre med balanserat, det beror på apparaterna så här gäller det att prova sig fram. Det är väl en bra utgångspunkt att anta att den balanserade anslutningen är att föredra (?)

Fördelar obalanserat? Inga direkta, billigare kablar kanske.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/11/29 :  10:59:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Citat från linnar:

"Ett element som spelar utan horn får luften att svänga med
membranrörelsen. Men ett svängande membran mot luften helt öppet
arbetar väldigt ineffektivt. Orasken är det stora motståndet som membranet
utsätts för när den arbetar direkt mot luften.

Kopplar man membranet till ett horn kommer membranets rörelser att kopplas
till luften med mindre motstånd så att mer av membranets rörelseenergi blir
till ljud. Omvänt kan man säga att man får samma ljudnivå med horn som utan
men med mycket mindre membranmrörelser. Distorsionen står ofta i direkt proportion
till membranrörelsen. Eftersom membranet rör sig mindre med än utan
horn kommer distorsionen att vara avsevärt lägre för horn än utan horn.

Kort sagt verkningsgraden är högre med horn och disten mindre.
nackdelen kan vara att horn har hornljud. En del älskar hornljud andra inte.
Det finns också de som kan gå ed på att man inte kan höra hornljud från ett horn.

Hur som helst är det en omtummlande upplevelse att höra ett riktigt bashorn.

Alla påbyggnader till ett element som utgör något slag av tunnel följer hornkriteriet.
Men när det gäller en tunnel elle pipa så är det i första hand anpassingen till
en kvarts våglängd som är det dominerande. Därför är alla påbyggnader som beräknas efter
kvartsvågen (eller åttondelsvågen) avstämda pipor.
Horn är alla de påbyggnader där "avstämningen" bygger på pipans expansion mot slutändan.

Detta var lightversionen av en hornbeskrivning."


från
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69120&SearchTerms=horn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/29 :  12:49:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Balanserat - nackdelen är att det kan vara trixigt att få gram driv- och mottagarkretsar som behandlar respektive signal korrekt. Inom mättekniken är det en svår konst att bygga förstärkare som förstärker respektive signal del exakt lika.
Go to Top of Page

Dartman
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/11/29 :  14:30:50  Show Profile Send Dartman a Private Message
Tack för bra svar igen!

@PetterPersson:
Jag uttryckte mig möjligen lite luddigt, vad jag menade är att jag inte förstår vad ett element av "kompressionstyp" - alltså en "Horn Driver" är för grej. Jag förmodar att den bara strålar framåt och liksom är inbyggd för övrigt, men det är väl något mer som skiljer den eftersom man annars borde kunna svarva till en rätt tajt kammare till ett vanligt element!!??

Själva hornprincipen har jag (tror jag) en rudimentär bild av. Att man får hög verkningsgrad märkte jag när jag byggde ett par i somras. De är dock försedda med vanliga bredbandselement.

Jag måste säga (skriva) att jag är imponerad av de snabba och trevliga svar jag får

The Gingerbreadman - psychopath, genius, convicted murder and biscuit.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/11/29 :  18:00:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Okej, med kompression menar man att hornets area i början (hals) är
mindre än elementets area (SD). Om halsen är säg 500 cm2 och
elementet 1000 cm2 för man en kompression på 2:1. I regel bruka det
vara så att element med kraftigare magnet (högre Bl) vill ha en
högre kompression än ett element med låg Bl. "Driver brukar man
kalla det element som driver själva hornet, till skillnad från
element i vanliga lådor som oftare kallas, just för element eller
radiator eller så.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/11/29 :  18:37:14  Show Profile Send bearwik a Private Message
Jag är grymt imponerad av all den kunskap som finns på Forumet.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/11/29 :  18:41:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Driver är dock kortformen för vilket högtalarelement som helst på engelska, jämför "loudspeaker driver".
Egentligen är det alltså ett generellt ord som fått en smalare betydelse på svenska.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Dartman
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/12/07 :  21:36:01  Show Profile Send Dartman a Private Message
Dags igen, här kommer

Femte frågan:

Vad innebär det att bryggkoppla ett slutsteg, hur gör man det rent praktiskt, och varför vill man göra det? (Det var visst tre frågor i en, lite som ett Kinderägg)

The Gingerbreadman - psychopath, genius, convicted murder and biscuit.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/12/07 :  21:50:38  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Varför?
För att få ut mer effekt. Teoretiskt 4 ggr så mycket, men i praktiken brukar det väl ligga på 2-3,5 ggr.
Hur?
Man ökar spänningen på utgången genom att köra samma signal i båda kanalerna, men fasvänt i ena, och då således bara använda pluspolerna på utgången, där den ena får agera svart och den andra röd. Båda är alltså heta och får absolut inte kopplas ihop med någon jord.
Tredje frågan?

Glömde en sak. Varje kanal känner bara halva impedansen, vilket då gör att man måste dublla lägsta möjliga belastningsimpedans.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2008/12/07 21:52:43
Go to Top of Page

Dartman
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/12/08 :  18:30:49  Show Profile Send Dartman a Private Message
Jag fattar måhända lite långsamt, men man kör då alltså såväl höger som vänster kanal till samma högtalare? Eller tar man två kablar från ena kanalens utgång, men delar dom vid högtalaren? Eller kör man A+B speaker höger till samma högtalare? Eller?

Det känns som förklaringen är bra, men mottagaren begriper inte riktigt ändå

The Gingerbreadman - psychopath, genius, convicted murder and biscuit.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/12/08 :  19:27:15  Show Profile Send huzze a Private Message
Det är inte bara att koppla så, förstärkaren måste ha en omkopplare så att den ställs i bryggat läget.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/12/08 :  20:25:18  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Som Huzze skriver måste förstärkaren vara förberedd för detta (om man inte är en rejäl fixare med krets-scheman och lödkolv).
Men ja, bägge kanalerna till samma kanal. Tänk nätaggregat med utgångar på -12 V, 0 V, +12 V. Där 0 V är svart högtalarterminal och - 12 V är vänster och +12 V är höger kanal. I normala fall kopplar du mellan 0 och en av polerna, dvs du får ut 12 V i potential, om du däremot frestas att koppla mellan -12 V och +12 V får du en potential på 24 V, som kan liknas vid bryggkoppling.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Dartman
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/12/11 :  18:09:40  Show Profile Send Dartman a Private Message
Sådärja, nu förstod jag också Tack!

The Gingerbreadman - psychopath, genius, convicted murder and biscuit.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/12/11 :  19:26:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Dartman, din fråga om bryggning av slutsteg är snarlik den du frågade om balansering. Ett bryggat slutsteg ger en balanserad signal ut på anslutningarna för högtalarna.

Man har ett separat slutsteg för den positiva halvan och ett för den negativa halvan. För att det skall fungera måste slutsteget vara konstruerat för det.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000