HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Byta från väggvårta till batteri?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/11/20 :  15:02:21  Show Profile Send OcA a Private Message
Mina Final Sound matas med ström från en s.k väggvårta.

Min undran är om man skulle kunna köra dem på batterier och i så fall hur fasen man bär sig åt?

Finns det några ljudmässiga fördelar att köra batteri istället för eliminator?

Ska försöka kolla på baksidan av vårtan och se vad den petar ur sig för nånting. Kan ju vara så att det behövs mer kräm än man tror...

Vore ju himla smidigt att kunna köra batterier, för då slipper man den fula väggvårtan och kabeln som hör till. Batterierna kan man istället ha i en liten låda direkt mot elektronikchassit på högtalaren.

Sen är det väl en fråga om driftstid, men man får väl köra uppladdningsbart och dubbel uppsättning.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/11/20 :  20:42:21  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Nu undrar jag lite vad det är du driver med väggvårtan?
Menar du att det är aktiva högtalare som drivs med den?
In signature indikerar F150i + S110, varav F150i inte är aktiv och S110 är en ganska normal aktiv 8" sub, och jag har svårt att tro att den drivs av en väggvårta.

Generellt så är det jobbigt att köra slutsteg med batterier eftersom de slukar en hel del. Räkna med att du drar 1W per högtalare i snitt så får du en ungefärlig batteritid för att se hur pass rimligt det är.
Visst, om man ställder dit ett rimligt stort bly-syra-batteri eller liknande så går det att spela ganska länge.

Vad gäller ljudkvaliteten så är strömmen från ett batteri inte så ren som man oftast tror. Bra reglerad spänning från elnätet kan ofta bli renare och därmed bättre. Nu kan man förståss rena spänningen från batterierna också...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/11/20 :  21:13:54  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag förtydligar mig lite!

Det är panelerna som ska ha drivspänning och det är där vårtan kommer in i bilden. Subben drivs av kabel från väggen.
Panelerna drivs av separat slutsteg.

Kanske en övertro på batteriets förträfflighet jag har, men vore kul att prova iaf...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/21 :  08:10:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kolla också om "vårtan" ger AC eller DC ut.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/21 :  10:45:20  Show Profile Send reVintage a Private Message
Varför inte koppla batterier i serie till de 2-4kV en elektrostat normalt polariseras med!

Det kommer inte att ge inte ett smack att byta ut nätaggregatet, som är DC 12V enligt manualen, då det inte öht har med signalspännigen att göra. Dessutom används troligtvis ett switchat DC/DC-agg inne i högtalaren för att genera polarisationsspänningen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/11/21 10:53:22
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000