HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Info om horndriver sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ud
Member

894 Posts

Posted - 2008/10/17 :  18:06:11  Show Profile Send ud a Private Message
Har ett par RCF N 380 liggande. Skulle vara trevligt att få dom i drift.
Så är det någon som vet några parametrar eller annan info så vore det bra.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071

ud
Member

894 Posts

Posted - 2008/11/05 :  18:34:38  Show Profile Send ud a Private Message
RCF var vänliga att skicka denna information.

Någon som kan ge råd om horn för denna driver?
Gärna DIY.

Go to Top of Page

Ampzilla
Member

133 Posts

Posted - 2008/11/05 :  22:22:58  Show Profile Send Ampzilla a Private Message
Har för mig att det satt såna i dessa lådor.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/11/06 :  07:19:23  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har haft ett par, låter kalas, har låg känslighet för att vara drivers vilket gör en matchning enklare.

Jag skulle vilja säga att de inte är lika "tuffa" som vanliga drivers, men sedan så låter de också mkt finare, eller mjukare om man så vill.

Membranet är lite intressant då det är preforerat i mitten, detta är alltså nästan en ringradiatordriver, innuti kammaren för membranet kan man även finna en lite duk av dämpvadd.

Jag körde mina N380 tillsammans med B&C 15PE40, en midd/bas med en känslighet på 101,5dB och det detta blev riktigt bra utan att man behöver känslighetskompensera alls.

Jag kan varmt rekomendera denna driver om man itne har för avsikt att köra livegig, detta då jag misstänker att de är lite känsligare, för hemmabruk/studiobruk däremot borde de funka kalas.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2008/11/12 :  22:09:08  Show Profile Send Joda a Private Message
Hur tar man och simulerar/räknar på dessa horn?
Vilka avvägningar måste man göra när det gäller låg undre gränsfrekvens vs ett bra ljud. Om det nu blir aktuellt.

Jag testade att koppla drivern till hörlursutgången på min bärbara dator, lät faktiskt helt okej om man satte mynningen mot örat. Vilket borde båda gott då det mesta låter skräp om man gör likadant.
Testade även att mäta på samma sätt med hyfsat resultat. Vilket låter ännu bättre.

Vilka typer av horn finns det och vad skulle passa bäst?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/11/12 :  23:43:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Väldigt stor och komplicerad fråga som inte har ett absolut svar. Du gör nog bättre att starta en ny tråd om högfrekvenshorn skulle jag tro.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/11/13 :  07:21:58  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det enklaste är nog att kolla vad RCF rekomenderade för denna driver, på vilket/vilka horn deras mätningar utfördes, alternativt vilka 1" RCF horn som cirkulerade vid tidpunkten och kolla om det finns något begagnat eller liknande att köpa idag.

Jag är ganska säker på att det funkar bra nog med de flesta 1" horn, det ända man bör ha i åtanke här är att drivern har en rätt påtaglig "hals" vilket kan göra valet av horn något anorlunda.

Jag själv har kört dessa drivers på DAS BC-3 horn samt ett par gammla JBL 2371, BC-3 hornet lät bäst.

Om jag skulle drista mig till att dra någon slutsats av detta skulle det vara att leta efter ett horn med lägre kompression.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/13 :  07:43:45  Show Profile Send reVintage a Private Message
Angående hornhalsen så måste denna medräknas när man dimensionerar hornet. Utgångspunkten är mao arean direkt efter faspluggen och längden utgår också därifrån. Hornhalsens utvidgning ger en fingervisning om lämplig utvidgning på det följande hornet.

Martinsson: MF- och HF-horn har väl ingen kompression. Kompressionen ligger ju normalt i driverns fasplugg och lär väl inte gå att påverka.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/11/13 07:47:04
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2008/11/14 :  14:51:05  Show Profile Send Joda a Private Message
Då det är samma fysiska drivers vi pratar om är det kanske enklast att hålla sej i samma tråd.
Tror inte pappa har något emot det

Jag var och lyssnade till SCADs högtalare i går. Lät trevligt och gick att spela för högt med.
Blev intresserad av hornen som satt i.
En 90* tårtbit med raka sidor. Borde inte vara så svårt att svarv/fräsa.

Hur går man till väga för att räkna på ett sådant horn?
Och hur räknar man ut utvidgningen. Är hyfsad på matte men inte såå bra.
Av en enda bit får man då till fyra bitar som räcker till två horn, vilket sammanträffande
Jag har ett svagt minne av att jag har sett en byggtråd/bildtråd eller likande som visade hur man gjorde sådana tårthorn (vad heter det egentligen?) Men har inte lyckats hitta något liknande igen. Kommer ihåg att den var svarvad som en enda stor bit.

Som jag förstår det går det att ta av halsen till drivern om det skulle behövas men är inte helt säker på den punkten.

Is that him?
That's the buffet table.

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Edited by - Joda on 2008/11/14 14:53:44
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/14 :  15:35:13  Show Profile Send reVintage a Private Message
Googla på "radialhorn".

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2008/11/14 :  23:09:19  Show Profile Send Joda a Private Message
Tackar. Allting blir helt plötsligt mycket enklare när man vet vad saker heter.

Hittade denna kalkylator
http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=16207
Och funderar då på en tractrix kurva.

Sitter och läser lite papper på hornteori för att försöka utröna lagom längd på hornet. 30cm ska ge 380Hz enligt HornCalc och tractrix kurva, all litteratur jag läst hittills säger 1150Hz (1 våglängd) 573Hz om man räknar med formeln du gav i en tråd.
Är dock inte säker då jag inte räknat med driverns längd då jag inte vet hur kopplingen till hornet beter sej.
Om man använder kalkylatorn så smalnar hornet dessutom av lite i början.

visar skillnaden mellan tractrix och den kalkylerade kurvan för ett 30cm horn.
Vilket är bäst att satsa på?
Andra synpunkter och funderingar?

Är förmodligen ute och cyklar med det mesta.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2008/11/15 :  09:45:34  Show Profile Send ud a Private Message
quote:
Då det är samma fysiska drivers vi pratar om är det kanske enklast att hålla sej i samma tråd.
Tror inte pappa har något emot det

Det enda jag har, eller snarare hade, emot det var att du inte orkade parvla dig till din egen dator när du startade tråden från början

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/15 :  13:08:40  Show Profile Send reVintage a Private Message
Det är ingen avsmalning i hornet. Sidoprofilen ser sådan ut från sidan pga övergång från rund till kvadratisk till rektangulär.

Audioheritage kalkylen är inte riktigt bra men kan justeras för att integrera hornhalsen. Läcker maskin han konstruerat med enkla medel.

Hornresp är inte helt tillförlitligt när det gäller tractrix, vilket David MBean till sist höll med om när vi diskuterade det på audioasylum. Problemet är att Hornresp kapar hornet bakifrån vilket inte ger riktigt rätt data om man inte ser till att man väljer rätt slutarea.

www.eflatjump.se/tractrixhr.xls

Bifogar fil med exempel på horn med 181Hz utvidgning, baserat på OS 2" JBL.

Du måste ta reda på utvidgningen i din drivers hornhals då den utgör den första delen av hornet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/11/15 13:12:07
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2008/11/15 :  19:35:32  Show Profile Send Joda a Private Message
Vad jag kan se utvidgar sej drivern från 19mm till 25,4mm på en sträcka av 28,6mm
Innan dess sitter en faspliggsliknande historia som sedan minskar tills det kommer till ett galler. Direkt efter gallret kommer ovannämnda sträcka.

Själva svarvandet/fräsandet tänkte jag lösa med en spik i en bräda och en pelarborrmaskin. Och tungan rätt i mun förstås.

Delningsfrekvensen och liknande är kanske inte lika viktigt som att hornet låter bra. Hade tänkt dela uppåt till ett Coral H-70 diskanthorn så övre gränsfrekvens kan kanske vara vad som helst. Eller snarare vad som passar.
Är inte säker på vad basarna ska bli än men det borde inte bli problem även om delningen läggs högt. SCAD var delade vid 2700 12dB och det var ett 15" element.
Funderar på ett par 10" eller liknande som basar.

Ska bli riktigt kul att bygga dessa horn. Har till och med ett par nya membran liggande i garaget.
*edit* stavning

Is that him?
That's the buffet table.

Edited by - Joda on 2008/11/15 19:41:57
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2008/11/18 :  22:09:35  Show Profile Send Joda a Private Message
Hur räknar man ut frekvensen för utvidgningen som halsen visar?
Och vad skulle passa bäst för denna drivern?
Och hur skulle man i så fall anpassa kurvan till hornhalsen.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2008/11/18 :  22:30:10  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Du vet hur lång halsen är samt areorna vid 0 cm och 28,6 cm. Prova
sedan olika avstämningsfrekvenser i reVintages excelark tills de
måtten sammanfaller. Då vet du driverhalsens fc
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2008/11/18 :  22:36:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jag får en tractrixavstämning till 551 Hz och en exponentialavstämning
till 555 Hz. Alltså samma, vilket det borde vara eftersom ett
exponentialhorn och tractrix är identiska i början
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/11/19 :  07:50:39  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag såg ett gäng B&C 15PE40 midbasar till salu här på forumet nyss, jag körde denna driver och de element som är till salu i en sluten låda med mkt bra känslighetsmatchning, lät kalas.

B&C 15PE40 har en känslighet på 101,5dB kolla länken i säljtråden som det länkas till här :

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=71405

Jag upplevde detta som en mkt bra kombination.

Edited by - martinsson on 2008/11/19 07:52:35
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/19 :  10:56:07  Show Profile Send reVintage a Private Message
För att du ska få det att fungera måste du göra en adapter från rund till kvadrat till den punkt där radialhornsdimensioneringen är kvadratisk. Altec 511-hornet är ett skolexempel på hur det kan se ut.

En annan variant är att göra en adapter typ JBL 2328 som ansluts till hornet där expansionen i höjdledd börjar.

Dimensionera hornet enligt det som Petter räknat fram, 551Hz.

Välj sedan delningsfrekvens 900Hz för det färdiga hornet vid.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2008/11/21 :  20:50:28  Show Profile Send Joda a Private Message
Att räkna ut tractrixcurvan var ju inte så svårt. Bara att stoppa in 551Hz och öppningsarean. Testade även att göra det med 19mm öppning för att verifiera att det blev samma kurva fast lite längre vilket det blev.
Har stoppat in den i excelarket för radialhornsuträknaren.

Att utforma adaptern var ju inte lika enkelt. Om man gör ett rakt tvärsnitt ur hornet så kommer under och ovansidan att vara buktade.
14cm in kommer tvärsnittet att vara kvadratiskt i förhållande mitthöjd till bredd, men sidorna kommer att vara lägre (30 vs 24 ungefär).
Jag funderar på en egen lösning som kanske kunde fungera bättre. Behöver bara räkna lite till. Ska ju vara någon form av snygg övergång från plan till sfärisk vågform också. I alla fall på bredden. Kan bli knepigt.
Börjar sakta men säkert att förstå horn lite bättre. Tack för all hjälp.
Kommer säkert fler frågor också.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000