HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har ni någon koll alls egentligen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/01 :  11:05:29  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jag har det inte själv nämligen.

I en månads tid har det blivit ganska lite musiklyssning. Orsakerna är många, kyla, hästar, vattenkoppar som fryser och tomt i drängstugan för tillfället. (ja, ni fattar vem som är dräng då...)

Men, det har inte varit så tillfredsställande att lyssna de få gånger som blivit. Man tänker: kall anläggning, stress, har jag ändrat något annat.... och så måste man bryta för andra aktiviteter.

För några dagar sedan möblerade jag om i rummet. Nu fick jag plats med mina luftbänkar under slutstegen. Pysslade lite med avståndet högtalare - lyssnare och jodå, det blev bättre. Lite av den där magin återvände, det oansträngda, hett åtråvärda 3D-fönstret där man inte behöver gissa var folket står och spelar, hur stora instrumenten är eller om det är live eller studio.

Någon dag senare fick jag en stund igen och funderade. Det står baske mig inte riktigt rätt till. Vad behöver jag tänkte jag? En Valhalla även till högtalarna förstås, det är standardsvaret. Fast just nu är det lite tungt med en 70 - 80 lakan, får vänta en stund.

Nu hade jag ett par timmar med huset tomt. Sagt och gjort. Bort med alla underliga kablar bakom anläggningen, separera belysningskablage från signalkablage. Ny mätning av avstånd och till centrumlinje, detta var OK. Men vad i allsin dar... högtalarna står ju som lutande tornet i Piza, fast åt lite olika håll!
Vi som lever med trägolv i riktiga hus (gips är egentligen överblivet bakpulver mellan smörpapper...) har ibland dessa lite roliga fenomen. Nu gällde det alltså att syfta. Avanti 3:orna har ju inte många raka kanter eller vinklar att gå efter, dessutom är de tillbakalutade i sin konstruktion. Inte så konstigt att man missar när man sitter och lyssnar.

Med diverse tekniker och syftningsövningar rätade jag upp högtalarna med hjälp av bitar av mineritskiva. Den är 3 mm tjock och kan väl närmast beskrivas som ett mellanting mellan MDF och gips då.... Satte dem under Superspikesen enkelt eller dubbelt.

Till slut stog högtalarna i det närmaste rakt i lod i sidled och lutningen mot lyssningsplatsen var identisk.

Minns nu vad jag skrev då berättelsen om QRS Neptunus kom till. Hur viktig justeringen av toppen är och att man inte bara kan mäta på själva högtalarna utan även måste syfta mot lyssningsplatsen för att det där sista skall säga "klick".

Så även här. Plötsligt satt ljudbilden som en handske igen. Röster blev inte bara mer fokuserade utan fick också mer energi, studioinspelningar avslöjade pålägg och ekomaskiner och blås i mikrofoner och saliv på läpparna och.....

HiFi är kul. Egentligen är det självklarheter detta men vad man inte tänker på är hur lite som behövs i form av en störning för att återgivningen skall bli lite "bluddrigare".

I går kväll satt jag så och finjusterade det hela. Med tunnare skivor under spikesen vilka man tar bort eller lägger på kan man få en röst som normalt är fokuserad i mitten att vandra diagonalt från ned/vänster till upp/höger... Med 1 mm pålägg under en av högtarnas bakkanter!

Kommer man tillräckligt långt utanför idealläget så hörs inte fenomenet, det blir lite "suddigare" igen och rösten finns i mitten fast en smula större.

Så ut och mät och syfta boys!

Undrar hur bra det skulle bli nu med en Valhalla i stället?..

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/01/01 :  12:13:26  Show Profile Send Gebex a Private Message
Hur kommer det sig att du inte utnyttjar möjligheten att skruva ut/in superspikesen, för att ändra höjd, istället för att lägga skivor under?
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2003/01/01 :  12:17:11  Show Profile Send TNT a Private Message
Hi!

Om högtalarna är så känsliga för placering och tilt, måste man inte sitta "rätt" på millimetern ochså?

Hur uppfattar du detta?

/
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/01 :  12:36:28  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Gebex:

jag har nog inte så stor koll där heller... Allvarligt talat så passade Superspikesen perfekt rätt in i Avantikonstruktionen men utrymmet att skruva på är synnerligen litet.

TNT:

Det är ju förstås så att för att få till den rakbladsvassa definitionen av rum som vi talar om här så funkar det bara på en plats. Lutningen av högtalarna mot lyssningsplatsen är inte så känslig för hur du sedan rör dig i stolen, inte heller att uppställningen på högtaleriet "skevar" sinsemellan i lodled blir ju något sämre om du rör dig. Så allt blir ju inte pannkaka bara för att man rör på sig lite, en viss justeringsmån måste man ju få ha, det blir ju heller inte sämre för att det är kanon i en punkt.

Sedan har jag tänkt på det där med rundstålande högtalare och är dt inte så att ljudet från dem kan bli magiskt bra men aldrig riktigt så exakt som "normala"?

Å andra sidan är ju allt detta bara placebo så länge man inte kan mäta upp klabbet....

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/01/01 :  13:15:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Gebex:

jag har nog inte så stor koll där heller... Allvarligt talat så passade Superspikesen perfekt rätt in i Avantikonstruktionen men utrymmet att skruva på är synnerligen litet.

TNT:

Det är ju förstås så att för att få till den rakbladsvassa definitionen av rum som vi talar om här så funkar det bara på en plats. Lutningen av högtalarna mot lyssningsplatsen är inte så känslig för hur du sedan rör dig i stolen, inte heller att uppställningen på högtaleriet "skevar" sinsemellan i lodled blir ju något sämre om du rör dig. Så allt blir ju inte pannkaka bara för att man rör på sig lite, en viss justeringsmån måste man ju få ha, det blir ju heller inte sämre för att det är kanon i en punkt.

Sedan har jag tänkt på det där med rundstålande högtalare och är dt inte så att ljudet från dem kan bli magiskt bra men aldrig riktigt så exakt som "normala"?

Å andra sidan är ju allt detta bara placebo så länge man inte kan mäta upp klabbet....

Det borde ju vara på det sättet med "rundstrålande högtalare" kontra normala eftersom man med de rundstrålande lyssnar så mycket mer på hur "rummet" presenterar ljudet.

Skall förövrigt upp till Alingsås i morgon för att se om jag skall byta upp mig kablagemässigt i min anläggning eller om det är bra som det är. MvhKristofer
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2003/01/01 :  23:30:00  Show Profile Send TNT a Private Message
OK !

men detta är nog väldigt mätbart !!

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/02 :  08:04:45  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Visst är det mätbart! Först använder jag måttband, sedan lyssnar jag.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/01/08 :  11:25:05  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Japp, fram med måttbandet.... Tänk vad några millimeter kan göra skillnad!
Go to Top of Page

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2003/01/08 :  12:20:15  Show Profile Send Danne a Private Message
Ett tips i stället för bara måttband och vattenpass är att skaffa en "laserpenna" en sådan som kan användas som pekpinne på föreläsningar och konferencer och så. Men då måste ju högtalaren ha någon rak sida förstås.
Så kan man rikta in högtalarna så de pekar symmetrisk mot lyssningspositionen.

/Danne
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/08 :  12:24:37  Show Profile Send Flint a Private Message
Sladd

det verkar som om konstruktören av lådan är den som har minst koll.
Om en limfebrig hemmapulare kastar ihop en låda med så snäva
spridningsegenskaper må det vara hänt men jag förmodar att du
inte har en sån spånskivehög. Byt tiil något mer lättanvänt.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/08 :  12:29:17  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jag förstår hur du menar. Fast å andra sidan betedde sig både mina 2 föregående högtalare likadant. Återgivningen från ML Request mådde väldigt bra av att stå exakt i lod och QRS Neptunus var känsliga för att rikta toppen exakt lika.

Det är nog bland spånskivehögtalarna det inte hörs skillnad.....

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/08 :  13:00:31  Show Profile Send Flint a Private Message
Kan hålla med dig om att ju bättre grejor ju bättre hörs
också skillnader och differenser(upprepning).
Tråkigt men samtidigt bra.

Edited by - Flint on 2003/01/08 13:22:28
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000