HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vilka är de mest intressanta förstegsrören?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2009/01/27 :  14:48:01  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message
quote:
ECC33 är inte samma som 6SN7, det har mu=35 medan 6SN7 ligger på 20.

Aj då högre mu alltså inte så kul till försteg eller??

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/27 :  22:18:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Båda passar som förstegsrör, men 6SN7 rankas högre.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/01/28 :  07:54:43  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Hela det här resonemanget är fullständigt felaktigt, det är inte bara rören i sig själv som är avgörande utan mer viktigt är hur de användes. Eric Barbour och magazinet Glass audio var på sin tid riktigt ute och seglade. Som tur var försvann denna ovetenskapliga publikation.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2009/01/28 07:55:36
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/01/28 :  17:24:27  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag känner att jag bör förtydliga mig ang. mitt inlägg. Under Audion tiden i England, jag minns nu inte exaxt vilket år det var, blev vi kontaktade av Glass audio. Meningen var att vi skulle köpa annonsplats. De sände förutom en offert även ett provexemplar av magasinet. Vi tyckta dock att den tekniska nivån var för låg och vi därför inte var intresserade av att annonsera där. I vårt gratisnummer var röret ECC 88 uppmätt. Det var bara det att de kurvor som publicerades inte ens kom i närheten av ECC 88:s utmärkta linjäritet. De flacka kurvorns som presenterades liknade mera olinjära tunerrör som ECC 81,ECC 85 mm. Vid närmare studium fann vi att kurvorna överensstämde med röret ECC 189, vilket är ett rör med variabel branthet. Denna egenskap gör att röret användes i tuners mm för att möjliggöra automatisk förstärkningsreglering. I en audioförstärkare däremot är ECC 189 bla genom sin olinjäritet helt olämplig. Man kan fråga sig om Glass audio inte kunde läsa beteckningen på röret. Nej jag misstänker på starka grunder att det var frågan om en ECC 189 som var märkt ECC 88! Det finns fabrikanter som märker om rör i hopp om att det ej skall upptäckas. Men det kan tyckas att Glass audio borde uppmärksammat detta!

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2009/01/28 :  18:35:42  Show Profile Send esl a Private Message
Så det du säger Erik var att Glass Audio inte var kunniga då dom mätte ett rör som förmodligen var felmärkt och inte deras fel men att de borde vetat att dom var lurade...?
Då kan jag tycka att det var ett tunt argument för att såga Eric Barbour.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/01/28 :  18:48:15  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det är inget tunt argument, det är ett tungt agrument det var ju i praktiken bara att titta i första bästa rörhandbok för att upptäcka felet. Sådana misstag får bara inte göras av en tidskrift som utger sig att vara kunnig.

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2009/01/28 18:49:33
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/28 :  19:20:11  Show Profile Send reVintage a Private Message
Skulle återigen vilja poängtera att testriggen inte är ett dugg festlig! Barbours tvärsäkra sågning av det, redan på den tiden, väl ansedda 6DJ8 i kombination med "riggen" indikerar väl att han inte hade 100% koll.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2673 Posts

Posted - 2009/01/28 :  20:46:06  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Det enda sättet att ta reda på om man gillar ett rör är att bygga med det typ på en planka åsså prova sig fram med olika bias spänningar och komponenter.
Rör är tacksamma att labba med, men det kan ju bli pankaka å då är det bara att börja om.

Den där Erik B stack ju ut hakan duktigt.
Bara för att han inte gilla ett rör så innebär det inte att det
är ett dåligt rör.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/30 :  17:27:44  Show Profile Send reVintage a Private Message
Helt plötsligt verkar han byta ståndpunkt:

http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/ECC88-Familie/FrameGridValves-Barbour.pdf

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2009/01/31 :  17:53:31  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
En ECC 88/6DJ8 är ett mycket "aktivt" rör, vilket bla innebär att det är möjligt att erhålla ett flertal olika ljukarraktärer med detta rör. Det betyder med andra ord att högre krav ställs på konstruktionen jämfört med "slöa" rör som tex 6SN7/ECC 82 mm mm.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000