HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vilka är de mest intressanta förstegsrören?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/11/15 :  18:42:56  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message
Funderar på vilka som är mest intressanta rören för försteg.Om jag har förståt rätt så ska ett rör ha låg utgångsimpedans å inte för hög förstärkning ,håller på att bygga ett försteg med 12B4-A,och planera ett F,steg med 6sn7 .

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/15 :  19:05:14  Show Profile Send reVintage a Private Message
6H30!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/11/15 :  19:13:26  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message
Tack!! 6H30 ska kollas upp

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2008/11/15 :  19:38:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message
417A!

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/15 :  20:32:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
6C45!

Även de gamla 5687 och 6463 är trevliga. 417A är skitbra också.

Men jag föredrar 6N6Pi framför brorsan 6H30 som jag tycker är för laid back.

6C45 och 417 har dock högre förstärkning än de andra.

Kan du tänka dig subminiatyrrör så är 6021 fina.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/11/15 20:37:11
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/11/15 :  23:21:46  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message
Bernt kul att du nämner 5687 som ett bra rör ,Hittade just ett schema med 5687 "pats ultimate preamp" på tubebuilder som ser låvande ut .Tack för alla tipsen
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
mvh mattias

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/16 :  09:45:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker du ska bygga trafokopplat med något av rören ovan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/11/16 :  10:30:17  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag har använt 5687 och är väldigt nöjd med hur det röret uppför sig, låter fint med rätt koppling, 6SL7 är annars en favorit för min del.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2008/11/16 :  11:20:29  Show Profile Send pix a Private Message
Hej!
Första frågan är ju vad som skall drivas med steget (-och hur et drivs).
En lätt last (låg ingångimpedans) så skulle jag satsa på ett #27-rör
En mer krävande last, 12B4A
På pappret ser 12B4A rätt så idealisk ut. Jag har byggt med detta rör med aktiv last (se schemat via länken nedan).
Tyvärr låter inte alla 12B4A lika bra, och man behöver ha ett antal för att hitta rätt par.
12B4A är även väldigt mikrofonisk, och en dämp-ring var definitivt nödvändigt.
#27án är en "junior-variant" av direktuppphettad triod typ #26 fast med en vanlig glödtråd, vilket gör att den är lättare att få brumfri än de direktupphettade.
6C45 417 mfl kan ju driva vad som helst, men glöm inte att de är rel. tungdrivna. 6C45 skall gridkopplas med max 100KOhm och har en rel. hög ingång ingångskapacitans (miller-kapacitans)

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2008/11/16 11:25:43
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/11/16 :  11:41:09  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message
Tack för era goda erfarenhet kring detta ämne

mvh mattias

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/16 :  12:03:23  Show Profile Send reVintage a Private Message
Håller med Berndt om att du ska köra trafokopplat. Om en förstegsritning innehåller en CF så: Låt bli!

Så här ser jag det:

Det är ingen bra idé att använda rör typ 6C45 alt. 417A/5842 då dessa har för hög förstärkningsfaktor med u 40-50. Det innebär att de vid "normala" arbetspunkter klipper vid någon volt på ingången.
När man trafokopplar dem för att få ner gainen till 3-20dB, vilket normalt används i ett linjesteg, är det risk för problem.

Ett linjesteg ska fungera med fullt uppdragen volym, vilket ovan nämnda rör lär ha svårt med. Med 2V in från CD så är det kört! Att dämpa röret på ingången är ingen bra lösning.

Att ett rör som 6H30 av någon sägs låta "laid back" tyder snarare på att det inte är lika mikrofoniskt och lika känsligt för självsvängning som andra. Andra faktorer som kan spela in är källans förmåga att klara ingångskapacitansen. Jag vill kalla det neutralt.

6H30, 5687, ECC99, E182CC, 6N6 som alla är av samma skola har en lämplig gain för att transformatorkopplas med 4:1 oh ger då total gain på ca 6dB. Gärna i "riktig" parafeed med drossel istf CCS.

Om det sitter en pot på ingången bör den inte vara över 20k och gärna 10k. Vid högre värden kan frekvensgången påverkas av potens läge(sämst i mitten) pga Miller-kapaitansen. Dessutom försämras dynamiken av någon anledning av stora serierestanser(sämst vid låga pådrag).

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/16 :  15:47:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Generellt anses 6SN7 vara ett mycket bra rör.
Ryska rör som 6N1P är väldigt populära. Någon nämnde 6N6P - jag har skiss på ett mycket udda RIAA-steg emd det röret, och bygger ett slutsteg med det samma.
Ett annat ryskt rör som verkar trevligt är 6E5P (är en tetrod, men kan ju triodkopplas).
I min ryska rörapplikationsbok hittar jag en rad rör man rekommenderar: 6G2, 6G7, 6N23P, 6S3P, 6S19P, trioden i 6F12P lär vara kalas, 6S45P och 6N30P lär ju kunna användas till det mesta även som utgångsrör.

Plockar lite ur gamla Glass Audio (min översättning och mitt urval):

a) Alla 12AX7, 7025 och ECC låter murrigt.
b) 12AT7 är bättre än 12AX7 om du ska ha högt mu.
c) 12AU7, AY7, AV7 och AZ7 kan lämnas därhän
d) Bra miniatyrrör inkluderar. 12B4, 12BH7 (snarlikt 6N6P, min kommentar), 6CG7/6FQ7,
6CM7, 6CS7, 6CY7, 6DE7, 6DR7, 6GU7, 5751 och 5687
e) 6DJ8 är bara bra till FM front ends och (kanske) phono- och mikrofonförstärkare
f) De bästa vanliga trioder är: 6/12SN7GT, 6J6G/GT, 6C5G/GT, 6BL7GT och 6BX7GT.
g) 6SL7GT är en bra triod bra om man ska högt mu, eller 6K5GT om man behöver en triod.
h) Använd loktal-rör: 7A4, 7F7, 7F8 och 7N7.
i) Det finns en rad bra diod-trioder: 6C7, 6Q7, 6SR7, 6ST7, 6T7, 7E6, 55 och 85.
j) 6SF5 är OK liksom 6AD5, 6B6, 6F5, 6SQ7, 7B4, 7B8, 6R7 och 75.
k) Nuvistorer är bra om man uthärdar mikrofonin. Försök dock att hitta socklar! Annars kör med 9002.
l) De flesta WE-rör är inte värda priset. Dock är WE417A skapligt men bara bra i phonosteg.
m) Rör med udda glödspänningar funkar alldeles utsökt för ljud.
n) 01A trioder är magiska.
o) 27, 30, 37, 40, 56, 76 osv är excellenta.
p) Ignorera inte TV-rör: 6DN7, 6EA7, 6EM7, 6FD7, 6FY7 och 6GF7. De flesta compactronrör är skit, men håll dig till de här.
q) Keramiska plnartrioder som 7077 är perfekta.

Som författare till originalartikeln stod Eric Barbour (Audio Preamp Tubes: A Surve, Glass Audio Vol 9 Nummer 6)

Edited by - soundbrigade on 2008/11/16 18:38:25
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/11/16 :  20:08:00  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message
Mycket värdefull kunskap här , ursäkta en novis men vad är en CF

/mvh mattias

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/11/16 :  20:16:27  Show Profile Send MatsT a Private Message
Cathode Follower.

Behöver inte vara så illa som en del tror men det gäller att göra rätt.

Jag tycker att man skall bestämma sig för vilka egenskaper man vill ha innan man bestämmer sig för ett rör men kandidaterna finns väl bland de nämnda om man inte vill göra försteg med 2A3 eller något sådant som naturligtvis skulle fungera utmärkt.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/16 :  20:33:56  Show Profile Send reVintage a Private Message
MatsT, vi ska nog inte blanda in tron i detta ämne! Självklart ska man inte generalisera för mycket, det finns självklart förstärkare med CF som låter utmärkt.

Det, i mitt tycke, mer välljudande alternativet till CF är att trafokoppla och använda ett rör med inte allt för högt u(för överstyrningsmarginalen) och sedan välja en omsättning som ger ca 1ggr gain.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/11/16 :  21:11:45  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag är också lite svag för transformatorkopplad utgång men bra och billiga transformatorer växer inte på träd precis. Parafeed gör transformatorproblematiken lite enklare men då skall man ha en spole som fungerar istället, inte så lätt om man inte kör rör med låg ström.

Jag har använt både transformatorutgång och CF, båda fungerar bra och det är nog mest en smaksak vad man föredrar och vad man använder för rör förstås.

Jag håller med reVintage om att rör med mu > 20 ungefär är mindre lämpliga men visst går det också.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/16 :  23:10:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nu är vi fel ute (det var inte detta Jazzskägget frågade om), men jag förstår att en del gillar att använda järn, men hur hanterar ni hysteresen och den distortion som komemr av detta?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/17 :  08:22:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man bara konstaterar att det låter bättre än kondensatorkopplat.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/11/17 :  08:42:04  Show Profile Send reVintage a Private Message
Om järn: Hearing is believing!

Det får väl vara hur mycket hysteresis och dist. det vill bara det inte hörs.

Den största nackdelen med rör är kostnaden. En Lundahl kostar mellan från ca 800kr/st och uppåt. Peanuts i sammanhanget om man ser det ifh till resultatet!

Ska testa en 6H30 i PP med 15VA nättoroid som pre i nästa försök. Men även här blir det en kondensator, då i katodkretsen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/11/17 08:45:23
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/11/17 :  10:33:35  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message
Har hört en del positivt om trafokopplat har inte provat så jag vet inte hur det funkar eller låter ,men min känslan för trafar"järn" i signalvägen är lika liten som för delningsfilter i högtalare(bredbandare å otl på g )men som sagt har inte provat så det är bara en känsla och allting har väl sina för ock nackdelar.Har för lite kunskap om förhållandet mellan rör å trafar men antar att det finns fina scheman för detta om det ska provas någon gång .Men detta käns lite som ett ämne för sig var mest nyfiken om vilka rör som är "PÅ" oavset koppling.Roligt att ta del av era kunskaper och tack för alla svar
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
/mvh mattias

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/11/17 :  19:50:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
6N6P, 6E5P, 6N30P .. alla rör med hög anodförlust (och lågt Zut). Kan det vara den låga utimpedansen som gör att de är så "välljudande"? Rör med högre utimpedans (ECC83) sågas av många längs med sockeln.
Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2008/12/10 :  20:15:45  Show Profile Send maal a Private Message
Jag har planer på att bygga nytt försteg med 6SN7. Här finns info om just det röret och en mängd andra. Intressant läsning för en rookie som mig.
http://www.audiotubes.com/

DIY och rör.
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2008/12/22 :  13:07:24  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message
6sn7 är ett klart intressant rör håller på att koppla upp ett steg 6SN7 blue velvet (soundbrigaden har byggt ett sådant)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
mvh mattias

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2008/12/22 :  14:54:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
12-rören kan ur ett mer monetärt perspektiv vara intressanta. Ett 12SN7 eller 12SL7 är ofta billigare än 6SN7 resp 6SL7.
Det finns faktiskt 6AX7, 6AT7 osv. De har två glödtrådar om 3,15V vardera. Och de brukar också vara billigare.

Edited by - soundbrigade on 2008/12/22 15:08:04
Go to Top of Page

maal
Member

801 Posts

Posted - 2008/12/22 :  15:12:51  Show Profile Send maal a Private Message
quote:
6sn7 är ett klart intressant rör håller på att koppla upp ett steg 6SN7 blue velvet (soundbrigaden har byggt ett sådant)

Kul! Precis vad jag med tänker bygga . Jag har skaffat dom sista bitarna till bygget på ELFA idag. Dela gärna med av dina intryck när det är klart. Lite OT kanske...

DIY och rör.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/12/22 :  18:25:10  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hittade Dick Olshers byggbeskrivning av Blue Velvet.

Det verkar dock vara något lurt då han talar om Zout=400ohm och gain 12dB.
Steget har en Zout om dryga 1kohm och en förstärkning 6db. De data han anger stämmer iofs om man avkopplar det andra rörets katod. 6dB(2ggr) är med tanke på CD en bra förstärkningsfaktor.

Detta i kombination med fh hög THD(ofarlig 2H) kan vara en förklaring till den behagliga färgning som steget sägs ha.

Missa inte att utgångskondensatorerna ska vara 0,68u, såg 0,1u någonstans.

Kul kretslösning och säkerligen lättlyssnat!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000